The increasing use of mobile devices, the internet, and social media networks has facilitated the proliferation of online gambling activities on social media. This research specifically addresses the rise of online gambling on social media networks, focusing particularly on the YouTube platform in the contemporary context. The broad user base of YouTube spanning almost all age groups attracts the attention of gambling companies. Additionally, the lack of regulation on YouTube and its content policies lead users to be exposed to various gambling contents and advertisements. This situation may bring about negative consequences that can impact communities and individuals affected by online gambling. The present study aims to draw attention to the escalating issue of online gambling and provide solutions to the threats it poses, especially on social media networks. Employing qualitative research methods with a phenomenological design, the study descriptively analyzes online gambling videos on the selected YouTube platform as a sample. Furthermore, Scopus database is utilized to examine online gambling research, exploring frequently used keywords and distributions by years. This analysis contributes insights for current and future research directions. Based on the data obtained from the research, it is concluded that YouTube is utilized as an advertising and marketing tool by gambling sites. Moreover, the content of these videos, primarily targeting children and young individuals, may pose threats and negative consequences for users.
Mobil cihazların, internetin ve sosyal medya ağlarının kullanımının artması, çevrimiçi kumar faaliyetlerinin sosyal medyada yaygınlaşmasına olanak tanımıştır. Bu araştırma, günümüzde çevrimiçi kumarın sosyal medya ağlarındaki yükselişini özellikle YouTube platformu bağlamında ele almaktadır. YouTube’un neredeyse her yaştan geniş bir kullanıcı kitlesine sahip olması, kumar şirketlerinin dikkatini çekmektedir. Ayrıca YouTube’daki denetim eksikliği sorunu ve içerik politikaları, kullanıcıların çeşitli kumar içeriklerine ve reklamlarına maruz kalmalarına neden olmaktadır. Bu durum, çevrimiçi kumarın toplumlar ve bireyler üzerinde etkili olabilecek olumsuz sonuçları beraberinde getirebilmektedir. Mevcut araştırma, çevrimiçi kumarın giderek artan bir sorun haline gelmesine dikkat çekmek ve bu olgunun özellikle sosyal medya ağlarında ortaya çıkardığı tehditlere karşı çözüm önerileri sunmayı amaçlamaktadır. Bu kapsamda, nitel araştırma yöntemlerinden fenomenolojik desen kullanmış ve örneklem olarak seçilen YouTube platformundaki çevrimiçi kumar videoları betimsel olarak analiz edilmiştir. Ayrıca, çevrimiçi kumar araştırmalarını incelemek için Scopus veri tabanından yararlanılmış, araştırmalarda sıkça kullanılan anahtar kelimeler ve yıllara göre dağılımlar incelenerek mevcut ve gelecekteki araştırmalara yönelik çıkarımlarda bulunulmuştur. Araştırmadan elde edilen veriler doğrultusunda, YouTube’un bir reklam ve pazarlama aracı kumar siteleri tarafından kullanılmasının yanı sıra başta çocuklar ve gençler olmak üzere bu video içeriklerinin kullanıcılar üzerinde tehditler ve olumsuz sonuçlar doğurabileceği sonuçlarına ulaşılmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Communication Studies |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 14, 2024 |
Submission Date | December 20, 2023 |
Acceptance Date | June 13, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 12 Issue: 2 |