Research Article
BibTex RIS Cite

NETFLİX FİLM JENERİKLERİNİN İDEOLOJİSİ: KÜLTÜR ENDÜSTRİSİ BAĞLAMINDA BİR İNCELEME

Year 2024, Volume: 12 Issue: 3, 1588 - 1623, 30.09.2024
https://doi.org/10.19145/e-gifder.1508055

Abstract

Dijital film platformlarının orijinal içerikleri, popüler sinema alanını şekillendiren kültür endüstrisi ürünleridir. Filmlerin önemli bir parçası olan jenerikler de biçim ve içerik düzeyinde endüstriyel üretimin temel niteliklerini taşımaktadır. Buradan hareketle çalışma dijital bir film platformu olan Netflix’in orijinal içeriği olarak sunulan film jeneriklerini Theodor W. Adorno ve Max Horkheimer’ın kültür endüstrisi yaklaşımı çerçevesinde analiz etmeyi amaçlamaktadır. Nitel araştırma perspektifinden yola çıkan çalışmada veriler, doküman incelemesi yoluyla toplanmıştır. Netflix’in yayımladığı istatistiklere göre 2021-2024 yılları arasında ilk doksan bir gün içinde en fazla izlenmiş olan Red Notice filminin jeneriği ölçüt örneklem olarak seçilmiştir. Filmin jeneriği kültür endüstrisi kavramından hareketle temalara ayrılarak betimsel olarak çözümlenmiştir. İdeolojinin teknik ve estetik ile ilişkisini kavrayabilmek için grafik ve sinematografik öğelerden oluşan on sekiz analiz biriminden yararlanılmıştır. Bulgular standartlaşma, arzuyu kışkırtma, hız, kolay anlaşılırlık, vaatler sunma, ipuçları verme, reklam üretme, gerçeklik yanılsaması yaratma ve tahmin edilebilirlik kategorileri altında yorumlanmıştır. Sonuç olarak, film jeneriklerinin kültür endüstrisinin ideolojik söyleminin önemli bir parçası olmasını sağlayan teknik ve estetik özellikler detaylı olarak ortaya konmuştur.

Ethical Statement

Bu çalışma etik kurul izni gerektirmemektedir.

Supporting Institution

Makale, herhangi bir kurum ve kuruluş tarafından destek almamıştır.

References

  • ABBOTT, Stacey (2015). “I Want to Do Bad Things with You”, The Television Horror Title Sequence, (Editör), Lincoln Geraghty. Popular Media Cultures: Fans, Audiences and Paratext, London: Palgrave Macmillan, s. 110–126. ACAR, Ayşegül (2015). “Bir Görsel İletişim Alanı Olarak Film Jeneriği”, Yedi, 14, s. 11–21. ADORNO, Theodor W. (2003). "Kültür Endüstrisini Yeniden Düşünürken", Cogito, 36, İstanbul: Yapı Kredi Yayınları, s.76–83. ADORNO, Theodor W. (2005). Minima Moralia, (Çev: Orhan Koçak, Ahmet Doğukan), İstanbul: Metis Yayınları. ADORNO, Theodor W. (2011). Kültür Endüstrisi Kültür Yönetimi, (Çev: Nihat Ülner, Mustafa Tüzel, Elçin Gen), İstanbul: İletişim Yayınları.
Year 2024, Volume: 12 Issue: 3, 1588 - 1623, 30.09.2024
https://doi.org/10.19145/e-gifder.1508055

Abstract

References

  • ABBOTT, Stacey (2015). “I Want to Do Bad Things with You”, The Television Horror Title Sequence, (Editör), Lincoln Geraghty. Popular Media Cultures: Fans, Audiences and Paratext, London: Palgrave Macmillan, s. 110–126. ACAR, Ayşegül (2015). “Bir Görsel İletişim Alanı Olarak Film Jeneriği”, Yedi, 14, s. 11–21. ADORNO, Theodor W. (2003). "Kültür Endüstrisini Yeniden Düşünürken", Cogito, 36, İstanbul: Yapı Kredi Yayınları, s.76–83. ADORNO, Theodor W. (2005). Minima Moralia, (Çev: Orhan Koçak, Ahmet Doğukan), İstanbul: Metis Yayınları. ADORNO, Theodor W. (2011). Kültür Endüstrisi Kültür Yönetimi, (Çev: Nihat Ülner, Mustafa Tüzel, Elçin Gen), İstanbul: İletişim Yayınları.
There are 1 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Communication Studies
Journal Section Articles
Authors

Abdulselam Kaya 0000-0002-5276-0824

Tülay Çelik 0000-0002-8277-3386

Publication Date September 30, 2024
Submission Date July 1, 2024
Acceptance Date August 17, 2024
Published in Issue Year 2024 Volume: 12 Issue: 3

Cite

APA Kaya, A., & Çelik, T. (2024). NETFLİX FİLM JENERİKLERİNİN İDEOLOJİSİ: KÜLTÜR ENDÜSTRİSİ BAĞLAMINDA BİR İNCELEME. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, 12(3), 1588-1623. https://doi.org/10.19145/e-gifder.1508055
AMA Kaya A, Çelik T. NETFLİX FİLM JENERİKLERİNİN İDEOLOJİSİ: KÜLTÜR ENDÜSTRİSİ BAĞLAMINDA BİR İNCELEME. e-gifder. September 2024;12(3):1588-1623. doi:10.19145/e-gifder.1508055
Chicago Kaya, Abdulselam, and Tülay Çelik. “NETFLİX FİLM JENERİKLERİNİN İDEOLOJİSİ: KÜLTÜR ENDÜSTRİSİ BAĞLAMINDA BİR İNCELEME”. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi 12, no. 3 (September 2024): 1588-1623. https://doi.org/10.19145/e-gifder.1508055.
EndNote Kaya A, Çelik T (September 1, 2024) NETFLİX FİLM JENERİKLERİNİN İDEOLOJİSİ: KÜLTÜR ENDÜSTRİSİ BAĞLAMINDA BİR İNCELEME. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi 12 3 1588–1623.
IEEE A. Kaya and T. Çelik, “NETFLİX FİLM JENERİKLERİNİN İDEOLOJİSİ: KÜLTÜR ENDÜSTRİSİ BAĞLAMINDA BİR İNCELEME”, e-gifder, vol. 12, no. 3, pp. 1588–1623, 2024, doi: 10.19145/e-gifder.1508055.
ISNAD Kaya, Abdulselam - Çelik, Tülay. “NETFLİX FİLM JENERİKLERİNİN İDEOLOJİSİ: KÜLTÜR ENDÜSTRİSİ BAĞLAMINDA BİR İNCELEME”. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi 12/3 (September 2024), 1588-1623. https://doi.org/10.19145/e-gifder.1508055.
JAMA Kaya A, Çelik T. NETFLİX FİLM JENERİKLERİNİN İDEOLOJİSİ: KÜLTÜR ENDÜSTRİSİ BAĞLAMINDA BİR İNCELEME. e-gifder. 2024;12:1588–1623.
MLA Kaya, Abdulselam and Tülay Çelik. “NETFLİX FİLM JENERİKLERİNİN İDEOLOJİSİ: KÜLTÜR ENDÜSTRİSİ BAĞLAMINDA BİR İNCELEME”. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, vol. 12, no. 3, 2024, pp. 1588-23, doi:10.19145/e-gifder.1508055.
Vancouver Kaya A, Çelik T. NETFLİX FİLM JENERİKLERİNİN İDEOLOJİSİ: KÜLTÜR ENDÜSTRİSİ BAĞLAMINDA BİR İNCELEME. e-gifder. 2024;12(3):1588-623.