Cause related marketing (CRM) is an emerging area within the marketing dicipline, originating in the United States in the 1980’s. There is considerable initiative and growth in this strategy both in Turkey and world country from the start. CRM is a kind of corporate social responsibility. In CRM campaigns when the consumer purchases a product some amount of money they pay is donated to the cause.In examining the literature relating to crm, a need research was identified for reasons.This study reported in this article investigates the attitudes of consumers towards cause related marketing ads. Eskisehir Anadolu University academic staff have been constituted the universe of this research. Main purpose of this research, the attitudes of the subjects towards the ad, their brand attitudes and purchase intentions towards CRM ads have been measured. As a result it has been revealed that CRM ads have a positive effect on brand attitudes and purchase intentions of the subjects.
Sosyal Amaca Yönelik Pazarlama, 1980’ lerde ABD’de başlamış ve pazarlama disiplini içerisinde gelişmekte olan bir uygulama alanıdır. Başlangıcından bu yana hem Türkiye’de hem de dünyada büyüyen bu stratejinin uygulandığı önemli kampanyalar mevcuttur. SAYP bir kurumsal sosyal sorumluluk faaliyetidir. SAYP kampanyalarında; tüketici kampanyalı bir ürünü satın aldığı zaman ödediği ücretin bir kısmı sosyal bir sorunun çözümüne bağışlanmaktadır. Sosyal Amaca Yönelik Pazarlama ile ilgili literatür taranmış, bu araştırmaya yönelik ihtiyaç tespit edilmiştir, çünkü Türkçe literatürde SAYP reklamlarının tutuma yönelik etkisinin nasıl olduğu bilinmemektedir.Araştırmanın amacı, “Sosyal amaca yönelik pazarlama reklamlarına maruz kalanların, reklama yönelik tutum, markaya yönelik tutum ve satın alma niyeti nasıldır?” sorusuna cevap aramaktır.Araştırmanın evreni Eskişehir Anadolu Üniversitesi akademik personelidir. Araştırmanın sonucu olarak, sosyal amaca yönelik pazarlama reklamlarının, markaya yönelik tutumu ve satınalma niyetini olumlu olarak yönde etkilediği sonucuna ulaşılmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Communication and Media Studies |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | December 31, 2014 |
Submission Date | December 1, 2014 |
Published in Issue | Year 2014 Volume: 4 Issue: 2 |