With the rapid development of new communication technologies, the world has become a global village and
cultural and economic activities have changed with technology. Today, many disciplines are now multidisciplinary. One of
the main reasons for this is; that people's expectations and behavior change. Especially multimedia contents are used by many
disciplines. Along with this change in the marketing and advertising sectors, many businesses are part of the exchange. In this
sense, commercial or non-commercial corporations or businesses are benefiting from many different media in order to be
effective on today's people. Gaming ads, also called advergame, are one of the new applications that are produced in this
area. Advergames are produced for today's consumers, providing them with an opportunity to be exposed to the advertising
for a longer time and providing a fun environment for the consumers, enabling them to focus motivationally directly on the
game and indirectly on the in-game advertisement. In this study, the motivation of who’s playing online and Advergame was
investigated by factor analysis and it was determined which motivation is strong and which is weak. It is also examined
whether there is a difference between the motivations of these players according to the departments they are studies. The
results of the research have determined what motivations the Advergame players play with these games and in this context
the research results will provide insight on behalf of commercial institutions, NGOs and educational institutions that already
use digital marketing and digital advertising applications.
Yeni iletişim teknolojilerinin hızla gelişmesiyle birlikte küresel bir köy haline gelen Dünya’da teknoloji ile birlikte
kültürel ve ekonomik faaliyetler de değişime uğramıştır. Günümüzde birçok disiplin artık disiplinlerarası faaliyet
göstermektedir. Bunun temel nedenlerinden birisi de insanların beklentilerinin ve davranışlarının değişime uğramasıdır.
Özellikle çoklu ortam içerikleri, birçok disiplin tarafından kullanılmaktadır. Pazarlama ve reklam sektörlerinde yaşanan bu
değişim ile birlikte birçok işletme değişimin bir parçası olarak pazarda yerini almaktadır. Bu anlamda ticari ya da ticari
olmayan kurum ya da işletmeler günümüz insanı üzerinde etkili olabilmek için birçok farklı ortamdan faydalanmaktadırlar.
Advergame olarak adlandırılan oyun içerikli reklamlar da bu alanda üretilen yeni uygulamalardan birisidir. Advergame’ler
günümüz tüketicileri için üretilmiş, reklama maruz kalmayı daha uzun süre sağlayabilen ve tüketicilere eğlenceli bir ortam
sunarak onları motivasyonel olarak doğrudan oyuna ve dolaylı olarak oyun içindeki reklama odaklanmasını sağlamaktadır.
Bu çalışmada da çevrim içi oyun oynayan oyuncuların Advergame oynama motivasyonları faktör analizi yöntemi ile
araştırılmış olup hangi motivasyonun güçlü hangisinin zayıf olduğu belirlenmiştir. Ayrıca bu oyuncular arasında okudukları
bölümlere göre motivasyonları arasında bir fark olup olmadığı da incelenmiştir. Araştırma sonuçları ile Advergame
oyuncularının hangi motivasyonlar ile bu oyunları oynadıkları belirlenmiş ve bu bağlamda araştırma sonuçları hali hazırda
dijital pazarlama ve dijital reklamcılık uygulamalarını kullanan ticari kurumlar, STK’lar ve eğitim kurumları adına bir öngörü
sağlayacaktır
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Communication and Media Studies |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | June 1, 2017 |
Submission Date | June 1, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 7 Issue: 1 |