Nowadays, brand designs are becoming simpler in their designs. The reason for this is that
consumers now prefer simpler modeled brands that are not overly obvious with their logo,
emblem and pattern. In other words, today's consumer is uncomfortable to use products that call
'expensive' and 'luxury'. Markets that are aware of this new perception of the consumer have
started to show no tendency to use logo or pattern which is not obvious in their products. In this
direction, it can be said that the consumer perception has evolved from the fervent consumption
to the unpretentious consumption. In this context, it is aimed to determine how consumers'
perception is affected by the creation of two different focus groups composed of the five female
students of Marmara University Communication Faculty students and researchers, and the logo,
emblem and designs of the brands go to simplification. In addition, the researchers are trying to
determine the effect of the participants on the perception of the place and the environment in the
selection of high-branded bags, as well as perceptions of those with patterned, patternless,
logistic or logos of high-price branded bags.
Günümüzde, markalar tasarımlarında sadeleşme yoluna gitmektedir. Bunun nedeni olarak
tüketicilerin artık logosunun, ambleminin ve deseninin fazla belirgin olmadığı, sade modelli
markaları tercih etmesi gösterilebilir. Diğer bir deyişle günümüz tüketicisi, ‘pahalı’ ve ‘lüks’üm
diye bağıran ürünleri kullanmaktan rahatsızlık duymaktadır. Tüketicinin bu yeni algısını fark
eden markalar da, ürünlerinde belirgin olmayan logo ve desen kullanım eğilimi göstermeye
başlamıştır. Bu doğrultuda, tüketici algısının gösterişçi tüketimden, gösterişsiz tüketime doğru
evrildiği söylenebilir. Bu bağlamda, Marmara Üniversitesi İletişim Fakültesi öğrencilerinin ve
araştırma görevlilerinin oluşturduğu yedişer kadından oluşan iki farklı odak grubu oluşturularak,
markaların logo, amblem ve desenlerinin sadeleşme yoluna gitmesinden tüketici algısının nasıl
etkilendiğinin belirlenmesi amaçlanmaktadır. Ayrıca araştırmada, katılımcıların fiyatı yüksek
marka çantalardan desenli, desensiz, logolu veya logosuz olanlarına karşı oluşan algılarının yanı
sıra fiyatı yüksek markalı çanta seçiminde mekânın ve çevrenin ne denli etkili olduğunun
belirlenmesine çalışılmaktadır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Communication and Media Studies |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | December 31, 2017 |
Submission Date | December 1, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 7 Issue: 2 |