In Germany, defeated from World War I, it was thought that there would be a great
communist revolution as in Russia. On the contrary, the ultranationalist, anti-Semitic and antiCommunist national socialists came to power in 1933, while Nazism, which claimed
Communism as its enemy, became Germany's official ideology. In this process, one of the
greatest factors preventing communism in Germany was anti-Bolshevism-oriented
propaganda. After the First World War, Bolshevism was presented as an element of fear to the
German people in propaganda against anti-communism in Germany. In this study, propaganda
posters used against Bolshevism in Weimar Republic after the First World War were
examined in the context of fear appeal using the semiotics analysis method in qualitative
research methods. For this purpose, four propaganda posters (Bolshevism propaganda posters
on the topic of demolition, death, danger and lack), which were published in Germany in 1919
using the objective sampling method, were analyzed in the dimension of the dénotation,
connotation and myth concepts of the French Language Scientist Roland Barthes. In the light
of the findings, it was seen that the posters led to the formation of myths that Bolshevism
damaged Germany, increased poverty, led the Germans to death.
Birinci Dünya Savaşı'ndan yenik çıkan Almanya'da, Rusya'da olduğu gibi büyük bir
Komünist devrimin yaşanacağı düşünülmekteydi. Buna karşın, beklenilenin aksine 1933
yılında aşırı milliyetçi, antisemitist ve antikomünist nasyonal sosyalistler iktidar olurken,
Komünizm’i düşman olarak gören Nazizm de Almanya'nın resmi ideolojisi haline geldi. Bu
süreçte komünizmin Almanya'da iktidarını önleyen en büyük etmenlerden biri AntiBolşevizm yönlü yapılan propaganda faaliyetleriydi. Birinci Dünya Savaşı'ndan hemen sonra
Almanya'da Komünizm karşıtı yapılan propagandalarda, Bolşevizm Alman halkına bir korku
unsuru olarak sunuldu. Bu çalışmada, Birinci Dünya Savaşı'ndan sonra Weimar
Cumhuriyeti'nde Bolşevizm'e karşı kullanılan propaganda posterleri, nitel araştırma
yöntemlerinden göstergebilimsel analiz metodu kullanılarak korku çekiciliği bağlamında
incelenmiştir. Bu amaçla 1919 yılı içerisinde Almanya'da basılan ve amaçlı örneklem metodu
kullanılarak belirlenen dört (Yıkım, Ölüm, Tehlike ve Yokluk konulu propaganda posterleri)
Bolşevizm konulu propaganda posteri Fransız Dil Bilimci Roland Barthes'ın, düzanlam,
yananlam ve mit kavramları boyutunda ele alınmıştır. Elde edilen bulgular ışığında posterlerin
Bolşevizm'in Almanya'yı yıkıma sürüklediği, yoksulluğu arttırdığı, Almanların ölümüne yol
açtığı şeklinde mitlerin inşa edilmeye çalışıldığı görülmüştür.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Communication and Media Studies |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | December 25, 2018 |
Submission Date | December 1, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 8 Issue: 2 |