Shopping addiction tendency is defined as being so occupied
about shopping that consumers become driven by uncontrollable shopping urges
and as a result of facing negative psychological, social and financial
consequences. Based on a field study on university students (N=372), this paper
examines hedonic shopping, escapism and negative mood reduction, as
motivational determinants of shopping addiction tendency, which is a relatively
less studied area of consumer behavior in Turkey. The findings indicate that,
hedonic shopping, escapism and negative mood reduction all have significant
effect on shopping addiction. Getting its mainstream studies from compulsive
buying literature, shopping addiction literature focuses mainly on the
enjoyment gathered from shopping action However this study provides new
insights into potential antecedents of shopping addiction as negativity
avoidance and escapism, which are negative psychological states with respect to
shopping addicts quest for shopping enjoyment.
Alışveriş bağımlılığı; bireylerin iç ve dış faktörlerden
kaynaklanan psikolojik gerilimleri ile baş etmek adına yapılan kontrolsüz ve
aşırı alışveriş yapma olarak tanımlanabilir. Üniversite öğrencileri üzerinde
yapılan bir saha çalışması doğrultusunda (N=372), bu çalışma alışveriş
bağımlılığına motivasyonel anlamda etkisi olduğu düşünülen hedonik alışveriş,
gerçeklerden kaçış ve olumsuz ruh halini düzeltme faktörlerini incelemektedir.
Araştırmanın sonuçları, her üç bağımsız değişkenin de alışveriş bağımlılığını
anlamlı biçimde etkilediğini ortaya koymaktadır. Satın alma ve alışveriş
bağımlılığı literatüründe bu çalışmayı farklı kılan unsur, bağımsız değişken
olarak keyif ve ruh halini düzeltme gibi psikolojiyi olumlu etkisi olan
öğelerle negative bir durum olan bağımlılığı açıklamaya çalışma hedefidir.
Zira, bağımlılık literatürü çoğunlukla negatif olay ne nedenler üzerinde
durmaktadır.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Business Administration |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | January 1, 2019 |
Acceptance Date | October 1, 2018 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 19 Issue: 1 |