Today, the car rental industry has been growing day by day
and the numbers of consumers, who have rented a car before, have been increasing
sharply. For the growth in the car rental industry, services provided should be
high-quality and consumers’ satisfaction and loyalty levels of these services
should be at the high level. The main aim of this research was to examine the
quality of the services in the individual car rental industry and analyze the
effects of service quality on satisfaction and loyalty. The second aim of the
study was to analyze whether car rental service quality differentiate based on
demographics or not. Within these aims, data were gathered from 400 consumers,
who have rented a car before, via face-to-face survey and e-mail survey
techniques. Factor analysis, correlation analysis, regression analysis,
independent sample T test, and Anova test were used in data analysis. In
findings, it was seen that there were three dimensions of the car rental
service quality scale, and the technical competence dimension affected both
satisfaction and loyalty influentially. Also, it was found out that the
technical competence dimension differentiated based on marital and education
status of the customers. This study was an original study for focusing on the
quality dimensions of services provided only in the individual car rental
industry and examining these dimensions based on demographic variables.
Günümüzde bireysel araç kiralama sektörü gün geçtikçe
büyümekte ve araç kiralama faaliyetinde bulunan tüketici sayısı hızla
artmaktadır. Bireysel araç kiralama sektörünün büyümesi için sunulan
hizmetlerin kaliteli olması ve tüketicilerin sunulan ürün ve hizmetlerden
duydukları memnuniyet ve sadakat seviyelerinin yüksek olması gerekmektedir. Bu
çalışmanın ana amacı; bireysel araç kiralama hizmetlerinin kalitesinin
incelenmesi ve hizmet kalitesinin memnuniyet ve sadakat üzerindeki etkilerinin araştırılmasıdır.
İkincil amaç ise bireysel araç kiralama hizmetlerinin kalitesinin demografik
değişkenlere göre farklılaşıp farklılaşmadığının incelenmesidir. Bu doğrultuda,
nicel yöntemlerden anket tekniği kullanılarak daha önce araç kiralaması yapmış
400 tüketici ile yüz yüze anket ve e-posta yoluyla anket teknikleri vasıtasıyla
veri toplanmıştır. Verilerin analizinde faktör, korelasyon, regresyon
analizleri ve bağımsız örneklemler T testi ve Anova testinden yararlanılmıştır.
Bulgularda araç kiralama hizmetleri kalitesi ölçeğinin üç boyutta toplandığı ve
teknik yeterlilik boyutunun hem memnuniyeti hem de sadakati güçlü bir şekilde
etkilediği görülmüştür. Ayrıca, teknik yeterlilik boyutunun tüketicilerin
medeni durumlarına ve eğitim durumlarına göre de farklılaştığı bulunmuştur. Bu
çalışma, sadece bireysel araç kiralama sektöründe sunulan hizmetlerin kalite
boyutlarına odaklanması ve bu boyutların demografik değişkenlere göre
incelenmesi açısından özgün bir çalışmadır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Business Administration |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | January 1, 2019 |
Acceptance Date | November 7, 2018 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 19 Issue: 1 |