Fashion clothing involvement and purchasing decisions are interesting subjects in the field of consumer behavior. This research examines relationship among the fashion clothing involvement, materialist tendencies and impulsive buying behaviors of the university students. A questionnaire form has been created to get the necessary data. In the data collection process, 462 university students were discussed. The findings show that students do not have high level of materialistic values, and female students' fashion clothing involvement and impulsive buying behaviors are more positive than boys. Besides, fashion clothing involvement has a mediatory role in the relationship between materialist tendencies and impulsive buying behaviors
Moda giyim ilgilenimi ve satın alma kararları tüketici davranışları alanında ilgi çeken araştırma konularıdır. Bu araştırma, üniversite öğrencilerinin materyalist değerleri, moda giyim ilgilenimi ve plansız satın alma davranışları arasındaki ilişkileri incelemektedir. Araştırma sorularına cevap bulmak in gerekli veriler hazırlanan anket formu aracılığıyla toplanmıştır. Veri toplama sürecinde 462 üniversite öğrencisi ile görüşülmüştür. Bulgular öğrencilerin materyalist değer düzeylerinin yüksek düzeyde olmadığını, moda giyim ilgilenimi ve plansız satın alma davranışnda kız öğrencilerin erkek öğrencilere göre daha pozitif olduğunu götermektedir. Ayrıca, moda giyim ilgilenimi, materyalist eğilim ve plansız satın alma davranışı arasında aracı role sahiptir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | September 1, 2016 |
Published in Issue | Year 2016 Volume: 2 Issue: 3 |