Today, energy problems are increasingly becoming important. The solution of this problem is bringing forward the use of new and more effective energy sources instead of traditional energy sources. One of these energy sources is nuclear power plants. Nuclear power plants are known for producing large amounts of energy. However, the use of nuclear power plants causes very great disasters especially after accidents and its effect lasts for many years. Thus, one of the current debates in the today’ world is about whether building nuclear power plants is necessary for the countries. The research was carried out in Recep Tayyip Erdoğan University Faculty of Education in the fall semester of 2016-2017 and 110 students participated in the research. The research was evaluated according to the metaphor analysis method. Students who support, oppose or remain neutral toward nuclear power plants metaphorically explained their reasons. It is seen that while students were explaining their opinions, they produced very consistent thoughts
Günümüzde, enerji sorunları giderek önemini artırmaktadır. Bu sorunun çözümü geleneksel enerji kaynakları yerine yeni ve daha etkili enerji kaynaklarının kullanımını gündeme getirmektedir. Bu enerji kaynaklarından biri de nükleer santrallerdir. Nükleer santraller büyük çapta enerji üretmekle ün salmışlardır. Bununla birlikte nükleer santrallerinin kullanımı özellikle kazalar sonrasında çok büyük afetlere neden olmakta etkisi uzun yıllar sürmektedir. Bu nedenle bugünkü dünyanın güncel tartışmalarından birisi nükleer santrallerin kurulmasının ülkeler için gerekli olup olmadığı ile ilgilidir. Araştırma 2016-2017 güz döneminde Recep Tayyip Erdoğan Üniversitesi Eğitim Fakültesi’nde gerçekleştirilmiş olup 110 öğrenci araştırmaya katılmıştır. Araştırma metafor analiz etme yöntemine göre değerlendirilmiştir. Nükleer santral destekleyici olan karşı çıkan ya da kararsız kalan öğrenciler gerekçelerini metaforik olarak açıklamışlardır. Öğrencilerin görüşlerini açıklarken oldukça tutarlı düşünceler ürettikleri görülmüştür.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | December 1, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 3 Issue: 4 |