Waste has recently been increased by quick economical progress, technological development, industrialization, urbanization, public welfare, and population increase. Waste would not be dangerous for both people and environment due to recycling which helps increasing employment, protecting and enhancing environment, and energy saving. Raising awareness of waste in society is important in order to increase the distribution. University students are important in order to increase and maintain sensibility of waste. The purpose of this study is to confirm university students’ awareness and perception of waste. We made a survey for this study on the university students in Sakarya University. For this research, We attempt to find an answer for this question: ‘What are university students’ behaviors about recycling?’. This research includes three parts: conception of recycling, applied literature and its results, and lastly, the university students’ behaviors about recycling in Sakarya university. Finally, we try to present the results and determinations of the survey in conclusion and discussion part.
Bu çalışmanın amacı üniversite öğrencilerinin geri dönüşüm farkındalığı ve algısını tespit etmektir. Bu amaçla sosyal bilimlerde sıklıkla kullanılan anket yönteminden yararlanılmıştır. Çalışmanın evreninin Türkiye’deki tüm üniversite öğrencilerinin olduğu çalışmada evrenin tamamına ulaşmanın kısıtlı zaman ve yüksek maliyet nedeniyle mümkün olmaması dolayısıyla, anket kartopu örnekleme yöntemi ile yalnızca Sakarya üniversitesi öğrencilerine uygulanmıştır. Araştırma sorusu “Üniversitesi öğrencilerinin geri dönüşüme yönelik davranışları nasıldır? olan çalışmada üniversite öğrencilerinin geri dönüşüm algısı ve geri dönüşüm davranışları belirlenmeye çalışılmıştır. Araştırmanın ilk bölümünde geri dönüşüm ile ilgili kavramsal çerçeveye ikinci bölümünde geri dönüşüm ile ilgili uygulamalı literatür ve sonuçlarına, üçüncü bölümünde ise üniversite öğrencilerinin geri dönüşüm davranışlarına ilişkin Sakarya özelinde yapılmış saha araştırması sonuçlarına yer verilmiştir. Sonuç ve değerlendirme bölümünde araştırma sonucunda elde edilen bulgular sunulmuş ve değerlendirilmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | June 1, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 4 Issue: 2 |