When disasters occur, they cause loss of life and property and cause available resources, public health services and medical care to remain inadequate. Every year, disaster events affect millions of people and create negative consequences worldwide. It is necessary to adopt a risk management approach against disaster events, to carry out the necessary preparation, risk and harm reduction studies before disasters occur. The use of mobile applications is increasing, especially in disaster preparedness work. With the effect of digitalization, mobile devices has led to the widespread use of mobile learning methods in disaster education led to its widespread use. This review was made to examine mobile applications developed for earthquake and disaster education. Disaster education activities ensure that people are prepared for disasters and increase resilience. In particular, disaster education studies on children, who are seen as the adults of the future, are spreading widely. The mobile learning method in disaster education has advantages such as eliminating time and space limitations, increasing equality of opportunity in education, supporting individualized learning, utilizing free time and providing instant feedback. As a result, interest in mobile learning applications in disaster education is increasing and these applications are used effectively to reduce disaster risk.
Afetler, meydana geldiği anda can ve mal kayıplarına neden olarak mevcut kaynakların, halk sağlığı hizmetlerinin ve tıbbi bakımın yetersiz kalmasını sağlamaktadır. Dünya genelinde her yıl yaşanan afet olayları milyonlarca insanı etkileyerek olumsuz sonuçlar oluşturmaktadır. Afet olaylarına karşı risk yönetimi anlayışını benimsemek henüz afetler meydana gelmeden önce gerekli hazırlık, risk ve zarar azaltma çalışmalarını yürütmek gerekmektedir. Özellikle hazırlık çalışmalarında mobil uygulamaların kullanımı giderek artmaktadır. Dijitalleşmenin etkisi ile yeni nesil mobil araçların ortaya çıkması, mobil öğrenme yönteminin yaygınlaşmasına ve mobil uygulamaların afet eğitiminde de yaygın olarak kullanılmasına neden olmuştur. Bu derleme, deprem ve afet eğitimine yönelik geliştirilen mobil uygulamaları incelemek amacıyla yapılmıştır. Afet eğitimi çalışmaları, insanların afetlere karşı hazırlıklı olmasını sağlamakta ve dirençliliği artırmaktadır. Özellikle geleceğin yetişkinleri olarak görülen çocuklar üzerinde yapılan afet eğitimi çalışmaları geniş çevrelere yayılmaktadır. Afet eğitiminde mobil öğrenme yönteminin, zaman ve mekan sınırlılığını ortadan kaldırma, eğitimde fırsat eşitliğini arttırma, bireyselleştirilmiş öğrenmeyi destekleme, boş zamanı değerlendirme ve anlık geri bildirim sağlama gibi avantajları bulunmaktadır. Sonuç olarak afet eğitiminde mobil öğrenme uygulamalarına olan ilgi giderek artmakta ve bu uygulamalar, afet riskini azaltmak amacıyla etkili bir şekilde kullanılmaktadır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Public Health (Other) |
Journal Section | Reviews |
Authors | |
Early Pub Date | March 24, 2024 |
Publication Date | April 8, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 4 Issue: 1 |