Bu çalışmanın amacı, 5. sınıf öğrencilerinin sahip oldukları bazı duyuşsal değişkenlerinin fen akademik başarılarına olan etkisi ile okul tükenmişliklerinin okula yönelik tutumlarına olan etkisinin araştırılmasıdır. Çalışma iki aşamadan oluşmaktadır. Çalışmanın birinci aşamasında 5. sınıf öğrencilerinin sahip olduğu; okul tükenmişliği, okula yönelik tutum ve İngilizce bağlılık (engagement), kararlılık (perseverance), iyimserlik (optimism), ilişkililik (connectedness) ve mutluluk (hapiness) kavramlarının birleşmesinden oluşan EPOCH iyi-oluş gibi sahip oldukları bazı duyuşsal değişkenlerin alt boyutlarının fen akademik başarılarına olan etkisi araştırılmıştır. Çalışmanın ikinci aşamasında ise 5. sınıflarda okul tükenmişliğinin okula yönelik tutuma olan etkisi araştırılmıştır. Çalışma 292 kişiden oluşan 5. sınıf öğrencisi ile yürütülmüştür. Çalışmada araştırma yöntemi olarak korelasyonel (ilişkisel) araştırma modeli kullanılmıştır. Araştırmada fen akademik başarısını belirlemek için öğrencilerin 2018-2019 Eğitim-Öğretim yılına ait 1. ve 2. dönem olmak üzere toplam 4 ayrı yazılı notlarının ortalaması alınmıştır. Araştırmanın birinci aşamasında öncelikle her bir duyuşsal değişkenin alt boyutları ile fen akademik başarısı arasındaki korelasyonlara bakılmıştır. Fen akademik başarısı ile en yüksek korelasyonu veren alt boyuttan başlayarak kademeli regresyon analizi ile modeller oluşturulmuştur. Oluşturulan modellerde fen akademik başarısına anlamlı katkı sağlamayan alt boyutlar çıkarılarak modele son şekli verilmiştir. Araştırma sonunda EPOCH iyi-oluşun alt boyutu ilişkililik ile tükenmişliğin alt boyutları duyarsızlaşma ve yetkinlik fen akademik başarısının anlamlı yordayıcılarıdır. Bu alt boyutlar fen akademik başarısının %18’ini açıklamaktadırlar. Araştırmanın ikinci aşamasında ise okul tükenmişliğinin okula yönelik tutumun önemli bir yordayıcısı olduğu ve okula yönelik tutumun %29’unu tükenmişlik durumunun belirlediği görülmüştür.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | October 30, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 1 Issue: 1 |