Objective: The aim of this study was to determine the level of depression stigmatization among university students.
Method: This descriptive study was conducted with 929 university students. Descriptive Information Form and Depression Stigma Scale were used in the study. Mean and standard deviation were used for continuous variables; number and percentage were used for categorical data. The study data were evaluated with Independent t test for variables with two groups and One-Way ANOVA test for variables with more than two groups. Statistical evaluation of the data was performed using SPSS 25.0 Newyork package program.
Results: It was determined that 42.2% of the university students who participated in the study were between 21-22 years of age, 56.6% were female, 21.9% had received psychiatric help at any time in their lives, 6.2% had a psychiatric illness, and 3.8% used a psychiatric drug. The mean total score of the depression stigmatization scale personal stigmatization sub-dimension was 14.52±7.08 and the mean total score of the perceived stigmatization sub-dimension was 20.76±8.88. It was found that female students had lower levels of personal stigmatization and higher levels of perceived stigmatization than male students (p<0.01), fourth grade students had higher levels of perceived stigmatization than other students (p<0.01), and students who received psychiatric help, had psychiatric illness and used psychiatric medication in any period of their lives had lower levels of perceived stigmatization than those who did not (p<0.01).
Conclusions: Examining the stigmatization of depression and its determinants in university students will facilitate the understanding of students' perspectives. In addition, it is thought that the results of this study have an important role in raising awareness about the acceptance of students with depression in society and supporting them to seek professional help
Amaç: Bu çalışmada üniversite öğrencilerinin depresyon damgalama düzeyinin belirlenmesi amaçlandı.
Yöntem: Tanımlayıcı tipteki bu çalışma 929 üniversite öğrencisiyle gerçekleştirildi. Çalışmada Tanıtıcı Bilgi Formu ve Depresyon Damgalama Ölçeği kullanıldı. Sürekli değişkenlere ait verilerde ortalama, standart sapma; kesikli verilerin gösteriminde sayı ve yüzde kullanıldı. Çalışma verileri iki gruplu değişkenler Independent t testiyle, ikiden fazla gruplu değişkenler One-Way ANOVA testi ile değerlendirildi. Verilerin istatistiksel değerlendirilmesi SPSS 25.0 Newyork paket programında yapıldı.
Bulgular: Çalışmaya katılan üniversite öğrencilerinin % 42.2’sinin 21-22 yaşları arasında, %56.6’sının kadın, %21.9’unun hayatının herhangi bir döneminde psikiyatrik yardım aldığı, %6.2’sinin bir psikiyatrik hastalığa sahip olduğu ve %3.8’inin psikiyatrik bir ilaç kullandığı belirlenmiştir. Üniversite öğrencilerinin depresyon damgalama ölçeği kişisel damgalama alt boyutu toplam puan ortalaması 14.52±7.08, Algılanan Damgalama Alt Boyutu toplam puan ortalaması 20.76±8.88 bulundu. Kadın öğrencilerin kişisel damgalama düzeyi erkek öğrencilerden daha düşük iken algılanan damgalama düzeyinin daha yüksek olduğu (p<0.01), dördüncü sınıf öğrencilerinin algılanan damgalama düzeyinin diğer öğrencilere göre daha yüksek olduğu (p<0.01), hayatının herhangi bir döneminde psikiyatrik yardım alan, psikiyatrik hastalığa sahip olan ve psikiyatrik ilaç kullanan öğrencilerin algılanan damgalama düzeyininalmayanlara göre daha düşük olduğu saptanmıştır (p<0.01).
Sonuçlar: Üniversite öğrencilerinde depresyona yönelik damgalama ve bunun belirleyicilerinin incelenmesi, öğrencilerin bakış açılarını anlamayı kolaylaştıracaktır. Ayrıca bu araştırmanın sonuçlarının depresyona sahip öğrencilerin toplum içerisinde kabullenilmesinin ve profesyonel yardım aramasına destek olma konusunda bilinçlendirilmesi konusunda önemli rolünün olduğu düşünülmektedir.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Mental Health Nursing |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | July 31, 2024 |
Submission Date | April 1, 2024 |
Acceptance Date | May 6, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 |
Doğu Karadeniz Sağlık Bilimleri Dergisi - EBSHealth
Giresun Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi © 2024
ebshealth@giresun.edu.tr
EBSHealth açık erişim politikasıyla yayın yapan bilimsel ve hakemli bir dergidir.