Research Article
BibTex RIS Cite

Şebinkarahisar Sosyal Bilimler Meslek Yüksekokulunda Okuyan Öğrencilerin Aile İçi Şiddet Farkındalıkları İle Kadına Yönelik Şiddet Tutumları Arasındaki İlişkinin Belirlenmesi

Year 2025, Volume: 4 Issue: 1, 1 - 18, 28.03.2025
https://doi.org/10.59312/ebshealth.1505443

Abstract

Amaç: Bu çalışma, Meslek Yüksekokulu öğrencilerinin aile içi şiddet farkındalıkları ile kadına yönelik şiddet tutumları arasındaki ilişkiyi belirlemek amacıyla tanımlayıcı ve ilişki arayıcı olarak yapılmıştır.
Yöntem: Araştırmanın örneklemini Doğu Karadeniz bölgesinde bulunan bir devlet üniversitesine bağlı sosyal bilimler meslek yüksekokulunda eğitim gören 197 öğrenci oluşturmuştur. Veriler Öğrenci Bilgi Formu, Aile İçi Şiddet Farkındalığı Ölçeği ve İSKEBE Kadına Yönelik Şiddet Tutum Ölçeği kullanılarak toplanmıştır. Verilerin analizinde, tanımlayıcı istatistikler ile Bağımsız Gruplarda t Testi ve ANOVA Testi kullanılmıştır.
Bulgular: Çalışmaya katılan öğrencilerin yaş ortalaması 20.32 ± 1.85’tir. Öğrencilerin %12.7’sinin aile içinde şiddete maruz kaldığı ve %19.8’inin tanık olduğu tespit edilmiştir. Öğrencilerin geniş aile yapısına sahip olması, sosyoekonomik durumlarının kötü olması, kırsal kesimde yaşaması, babasının eğitim durumunun düşük olması ve çalışmaması kadına yönelik şiddeti kabul edilebilir bulmalarına sebep olan faktörler olarak belirlenmiştir (p < 0,05). Öğrencilerin aile içi şiddet farkındalık puanları ile kadına yönelik şiddet tutum puanları arasında pozitif yönde ve orta düzeyde bir ilişki olduğu (r=0.406) belirlenmiştir (p < 0,05).
Sonuç: Öğrencilerin aile içi şiddet farkındalıkları ile kadına yönelik şiddete ilişkin tutumları arasında önemli bir ilişki bulunmuştur. Öğrencilerin mesleki eğitim süreçleri içinde kadına yönelik şiddet ve toplumsal cinsiyet eşitliği ile ilgili dersleri alması sağlanmalıdır.

References

  • Aktaş, B., Kaya, F., Bostancı Daştan, N. (2019). Hemşirelik ve ebelik öğrencilerinin ailede kadına yönelik şiddete ilişkin tutumları. OPUS Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 14(20), 1448-1474.
  • Alan Dikmen, H., Marakoğlu, K. (2019). Hemşirelik öğrencilerinin toplumsal cinsiyet rolleri ile kadına yönelik şiddete ilişkin tutumlarının incelenmesi. Genel Tip Dergisi, 29(2), 73-79.
  • Alhabib, S., Nur, U., Jones, R. (2010). Domestic violence against women: Systematic review of prevalence studies. Journal of family violence, 25(4), 369-382.
  • Aşık, N. A. (2016). Turizm Öğrencilerinin Kadına Yönelik Şiddete İlişkin Tutumlarının Belirlenmesi Üzerine Bir Araştırma. Congress Book, 3rd International Congress on Social Sciences, China to Adriatic (961-969).
  • Ateş, A. P. (2017). Üniversite Öğrencilerinin Toplumsal Cinsiyet Rolleri ve Kadına Yönelik Şiddete İlişkin Tutumları Dicle Üniversitesi Örneği. (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Dicle Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Diyarbakır.
  • Aydin, S., Parlak, A.G. (2022). Sağlık hizmetleri meslek yüksekokulu öğrencilerinin aile içi şiddet farkındalığı ve etkileyen faktörler: Tanımlayıcı kesitsel araştırma. Türkiye Klinikleri Hemşirelik Bilimleri Dergisi, 14(2), 570-580.
  • Bahadır Yılmaz, E., Öz, F. (2018). The effectiveness of empowerment program on increasing self-esteem, learned resourcefulness, and coping ways in women exposed to domestic violence. Issues Ment Health Nurs, 39(2):135-141.
  • Bahadir-Yilmaz, E., Yüksel, A. (2020). Factors affecting nursing students’ attitudes towards violence against women: a cross-sectional study. Cent Eur J Nurs Midw, 11(2), 85-93.
  • Çıtak, G., Kartal, B., Altun, E.Ç. (2023). Üniversite öğrencilerinin kadına şiddete yönelik tutumları ve ilişkili faktörler. MEYAD Akademi, 4(2), 95-110.
  • Dağlar, G., Bilgiç, D., Demirel, G. (2017). Ebelik ve hemşirelik öğrencilerinin kadına yönelik şiddete ilişkin tutumları. Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Elektronik Dergisi, 10(4), 220-228.
  • Deleş, B., Kaytez, N. (2021). Çocuk gelişimci adayların aile içi şiddet ve çocuk haklarına ilişkin farkındalık düzeylerinin incelenmesi. Iğdır Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 10(26), 325-347.
  • Güleç, H., Topaloğlu, M., Ünsal, D., Altıntaş, M. (2012). Bir kısır döngü olarak şiddet. Psikiyatride Güncel Yaklaşımlar, 4(1), 112-137.
  • Güven, E., Altay, B. (2020a). Ebelik öğrencilerinin kadına uygulanan şiddete ve toplumsal cinsiyet rollerine ilişkin tutumlarının belirlenmesi. Samsun Sağlık Bilimleri Dergisi, 5(2), 191-200.
  • Güven, E., Altay, B. (2020b). Hemşirelik birinci ve dördüncü sınıf öğrencilerinin aile içi şiddete yönelik tutumlarının ve akademik özyeterlilik düzeylerinin incelenmesi. Samsun Sağlık Bilimleri Dergisi, 5(2), 214-221.
  • Güzel, B., Camadan, F. (2021). Üniversite öğrencilerinin aile içi şiddet farkındalığının açıklanmasında aktif yurttaşlık öz-yeterlilik algısı ve çeşitli demografik değişkenlerin rolü. İmgelem, 5(9), 479-505.
  • Kafadar, H., Sehlikoğlu, K. (2019). Bir tıp fakültesi öğrencilerinin kadına yönelik şiddet konusundaki görüş ve tutumlarının belirlenmesi. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 32, 641-664.
  • Kanbay, Y., Aslan, Ö., Işık, E., Tektaş, P. (2017). İSKEBE kadına yönelik şiddet tutum ölçeği (İSKEBE tutum ölçeği) geliştirme çalışması. Anadolu Psikiyatri Dergisi, 18(5), 453-459.
  • Karabulutlu, Ö., Akdemir, G. (2022). Iğdır Üniversitesi öğrencilerinin şiddet deneyimleri ve kadına yönelik aile içi şiddetle ilgili tutum ve davranış düzeyleri. Marmara University Journal of Women and Gender Studies, 6(2), 122-135.
  • Kaur, R., Garg, S. (2008). Addressing domestic violence against women: An unfinished agenda. Indian journal of community medicine: official publication of Indian Association of Preventive & Social Medicine, 33(2), 73-76.
  • Kula, A. (2010). Kocaeli Üniversitesi 2008-2009 Akademik Yılı 1. ve 6. Sınıf Tıp Öğrencilerinin Evlilikte Kadına Yönelik Şiddete İlişkin Tutumları. (Yayınlanmış yüksek lisans tezi). Kocaeli Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Kocaeli.
  • Özyürek, A., Kurnaz, F.B. (2019). Aile içi şiddet farkındalığı ölçeği: Güvenilirlik ve geçerlilik çalışması. Kalem Eğitim ve İnsan Bilimleri Dergisi, 9(1), 227-250.
  • Sabancıoğulları, S., Taşkın Yılmaz, F., Ar, E., Çakmaktepe, G. (2016). Hemşirelik öğrencilerinin kadına yönelik şiddete ve şiddette mesleki role ilişkin tutumları, benlik saygıları ve etkileyen faktörler. Koç Üniversitesi Hemşirelikte Eğitim ve Araştırma Dergisi (HEAD), 13(1), 35-43.
  • Şahin, E., Yeşilçınar, İ., Geriş, R. (2019). Ebelik öğrencilerinin kadına yönelik şiddete ilişkin tutumları ve etkileyen faktörler. Life Sciences, 14(4), 84-93.
  • Tektaş, P., Yıldız, N., Kanbay, Y., Işık, E., Aslan, Ö. (2020). Üniversite öğrencilerinde kadına yönelik şiddet tutumu ile ilgili etmenlerin incelenmesi. Artvin Çoruh Üniversitesi Uluslararası Sosyal Bilimler Dergisi, 6(1), 40-49.
  • Uyaroğlu, A. K., Lok, N., Lok, S. (2021). Evaluation of a sports center registered to ındividuals of domestic violence awareness. Science, Movement and Health, 21(1), 10-14.
  • Vural, P.I., İnangil, D., Körpe, G. (2020). Üniversite öğrencilerinin şiddete ve aile içi şiddete yönelik tutumları ve ilişkili faktörler. Ordu Üniversitesi Hemşirelik Çalışmaları Dergisi, 3(3), 272-279.
  • World Health Organization (2002). World Report on Violence and Health. Geneva: WHO. https://www.who.int/violence_injury_prevention/violence/world_report/en/ 14.05.2020’de alınmıştır.

Determining the Relationship Between Domestic Violence Awareness and Attitudes of Violence Against Women of Students Attending Social Sciences Vocational School

Year 2025, Volume: 4 Issue: 1, 1 - 18, 28.03.2025
https://doi.org/10.59312/ebshealth.1505443

Abstract

Aim: This study was conducted as a descriptive and relationship-seeking study to determine the relationship between Vocational School students' awareness of domestic violence and their attitudes towards violence against women.
Methods: The sample of the research consisted of 197 students studying at a social sciences vocational school affiliated with a state university in the Eastern Black Sea region. Data were collected using the Student Information Form, Domestic Violence Awareness Scale and ISKEBE Violence Against Women Attitude Scale. In the analysis of the data, descriptive statistics, Independent Groups t Test and ANOVA Test were used.
Results: The average age of the students participating in the study is 20.32 ± 1.85. It was determined that 12.7% of the students were exposed to domestic violence and 19.8% witnessed it. Students' having a large family structure, having a poor socioeconomic status, living in rural areas, having a low education level of their father and not working were determined as factors that caused them to find violence against women acceptable (p < 0.05). It was determined that there was a positive and moderate relationship (r = 0.406) between the students' domestic violence awareness scores and their violence against women attitude scores (p < 0.05).
Conclusion: A significant relationship was found between students' awareness of domestic violence and their attitudes towards violence against women. Students should be ensured to take courses on violence against women and gender equality during their vocational training processes.

References

  • Aktaş, B., Kaya, F., Bostancı Daştan, N. (2019). Hemşirelik ve ebelik öğrencilerinin ailede kadına yönelik şiddete ilişkin tutumları. OPUS Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 14(20), 1448-1474.
  • Alan Dikmen, H., Marakoğlu, K. (2019). Hemşirelik öğrencilerinin toplumsal cinsiyet rolleri ile kadına yönelik şiddete ilişkin tutumlarının incelenmesi. Genel Tip Dergisi, 29(2), 73-79.
  • Alhabib, S., Nur, U., Jones, R. (2010). Domestic violence against women: Systematic review of prevalence studies. Journal of family violence, 25(4), 369-382.
  • Aşık, N. A. (2016). Turizm Öğrencilerinin Kadına Yönelik Şiddete İlişkin Tutumlarının Belirlenmesi Üzerine Bir Araştırma. Congress Book, 3rd International Congress on Social Sciences, China to Adriatic (961-969).
  • Ateş, A. P. (2017). Üniversite Öğrencilerinin Toplumsal Cinsiyet Rolleri ve Kadına Yönelik Şiddete İlişkin Tutumları Dicle Üniversitesi Örneği. (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Dicle Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Diyarbakır.
  • Aydin, S., Parlak, A.G. (2022). Sağlık hizmetleri meslek yüksekokulu öğrencilerinin aile içi şiddet farkındalığı ve etkileyen faktörler: Tanımlayıcı kesitsel araştırma. Türkiye Klinikleri Hemşirelik Bilimleri Dergisi, 14(2), 570-580.
  • Bahadır Yılmaz, E., Öz, F. (2018). The effectiveness of empowerment program on increasing self-esteem, learned resourcefulness, and coping ways in women exposed to domestic violence. Issues Ment Health Nurs, 39(2):135-141.
  • Bahadir-Yilmaz, E., Yüksel, A. (2020). Factors affecting nursing students’ attitudes towards violence against women: a cross-sectional study. Cent Eur J Nurs Midw, 11(2), 85-93.
  • Çıtak, G., Kartal, B., Altun, E.Ç. (2023). Üniversite öğrencilerinin kadına şiddete yönelik tutumları ve ilişkili faktörler. MEYAD Akademi, 4(2), 95-110.
  • Dağlar, G., Bilgiç, D., Demirel, G. (2017). Ebelik ve hemşirelik öğrencilerinin kadına yönelik şiddete ilişkin tutumları. Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Elektronik Dergisi, 10(4), 220-228.
  • Deleş, B., Kaytez, N. (2021). Çocuk gelişimci adayların aile içi şiddet ve çocuk haklarına ilişkin farkındalık düzeylerinin incelenmesi. Iğdır Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 10(26), 325-347.
  • Güleç, H., Topaloğlu, M., Ünsal, D., Altıntaş, M. (2012). Bir kısır döngü olarak şiddet. Psikiyatride Güncel Yaklaşımlar, 4(1), 112-137.
  • Güven, E., Altay, B. (2020a). Ebelik öğrencilerinin kadına uygulanan şiddete ve toplumsal cinsiyet rollerine ilişkin tutumlarının belirlenmesi. Samsun Sağlık Bilimleri Dergisi, 5(2), 191-200.
  • Güven, E., Altay, B. (2020b). Hemşirelik birinci ve dördüncü sınıf öğrencilerinin aile içi şiddete yönelik tutumlarının ve akademik özyeterlilik düzeylerinin incelenmesi. Samsun Sağlık Bilimleri Dergisi, 5(2), 214-221.
  • Güzel, B., Camadan, F. (2021). Üniversite öğrencilerinin aile içi şiddet farkındalığının açıklanmasında aktif yurttaşlık öz-yeterlilik algısı ve çeşitli demografik değişkenlerin rolü. İmgelem, 5(9), 479-505.
  • Kafadar, H., Sehlikoğlu, K. (2019). Bir tıp fakültesi öğrencilerinin kadına yönelik şiddet konusundaki görüş ve tutumlarının belirlenmesi. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 32, 641-664.
  • Kanbay, Y., Aslan, Ö., Işık, E., Tektaş, P. (2017). İSKEBE kadına yönelik şiddet tutum ölçeği (İSKEBE tutum ölçeği) geliştirme çalışması. Anadolu Psikiyatri Dergisi, 18(5), 453-459.
  • Karabulutlu, Ö., Akdemir, G. (2022). Iğdır Üniversitesi öğrencilerinin şiddet deneyimleri ve kadına yönelik aile içi şiddetle ilgili tutum ve davranış düzeyleri. Marmara University Journal of Women and Gender Studies, 6(2), 122-135.
  • Kaur, R., Garg, S. (2008). Addressing domestic violence against women: An unfinished agenda. Indian journal of community medicine: official publication of Indian Association of Preventive & Social Medicine, 33(2), 73-76.
  • Kula, A. (2010). Kocaeli Üniversitesi 2008-2009 Akademik Yılı 1. ve 6. Sınıf Tıp Öğrencilerinin Evlilikte Kadına Yönelik Şiddete İlişkin Tutumları. (Yayınlanmış yüksek lisans tezi). Kocaeli Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Kocaeli.
  • Özyürek, A., Kurnaz, F.B. (2019). Aile içi şiddet farkındalığı ölçeği: Güvenilirlik ve geçerlilik çalışması. Kalem Eğitim ve İnsan Bilimleri Dergisi, 9(1), 227-250.
  • Sabancıoğulları, S., Taşkın Yılmaz, F., Ar, E., Çakmaktepe, G. (2016). Hemşirelik öğrencilerinin kadına yönelik şiddete ve şiddette mesleki role ilişkin tutumları, benlik saygıları ve etkileyen faktörler. Koç Üniversitesi Hemşirelikte Eğitim ve Araştırma Dergisi (HEAD), 13(1), 35-43.
  • Şahin, E., Yeşilçınar, İ., Geriş, R. (2019). Ebelik öğrencilerinin kadına yönelik şiddete ilişkin tutumları ve etkileyen faktörler. Life Sciences, 14(4), 84-93.
  • Tektaş, P., Yıldız, N., Kanbay, Y., Işık, E., Aslan, Ö. (2020). Üniversite öğrencilerinde kadına yönelik şiddet tutumu ile ilgili etmenlerin incelenmesi. Artvin Çoruh Üniversitesi Uluslararası Sosyal Bilimler Dergisi, 6(1), 40-49.
  • Uyaroğlu, A. K., Lok, N., Lok, S. (2021). Evaluation of a sports center registered to ındividuals of domestic violence awareness. Science, Movement and Health, 21(1), 10-14.
  • Vural, P.I., İnangil, D., Körpe, G. (2020). Üniversite öğrencilerinin şiddete ve aile içi şiddete yönelik tutumları ve ilişkili faktörler. Ordu Üniversitesi Hemşirelik Çalışmaları Dergisi, 3(3), 272-279.
  • World Health Organization (2002). World Report on Violence and Health. Geneva: WHO. https://www.who.int/violence_injury_prevention/violence/world_report/en/ 14.05.2020’de alınmıştır.
There are 27 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Public Health Nursing
Journal Section Research Articles
Authors

Aytuğ Kaan Öztürk 0000-0002-8649-056X

Emel Bahadır Yılmaz 0000-0003-1785-3539

Publication Date March 28, 2025
Submission Date June 26, 2024
Acceptance Date December 6, 2024
Published in Issue Year 2025 Volume: 4 Issue: 1

Cite

APA Öztürk, A. K., & Bahadır Yılmaz, E. (2025). Şebinkarahisar Sosyal Bilimler Meslek Yüksekokulunda Okuyan Öğrencilerin Aile İçi Şiddet Farkındalıkları İle Kadına Yönelik Şiddet Tutumları Arasındaki İlişkinin Belirlenmesi. Doğu Karadeniz Sağlık Bilimleri Dergisi, 4(1), 1-18. https://doi.org/10.59312/ebshealth.1505443

Doğu Karadeniz Sağlık Bilimleri Dergisi - EBSHealth
Giresun Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi © 2024

ebshealth@giresun.edu.tr

EBSHealth açık erişim politikasıyla yayın yapan bilimsel ve hakemli bir dergidir.