Geometry is an area that should be given attention, especially in primary and middle school, because it has built on abstract concepts and relationships between these concepts. The use of symbols can help students to learn geometry as well as algebra. Therefore, it is thought that the detection and comprehension of middle school students’ understandings who have previously encountered with the geometry symbols is important. Hence, the aim of the research is to reveal how the middle school students perceive the geometry symbols. In the study, multiple-case study, qualitative research design, was used. The participants of the study consist of 133 middle school students. Documents with open-ended questions which are associated with the geometric symbols were used as a main data collection tool. The interviews were conducted with the students who were decided that the expressions in the documents were not understood. The obtained data were analyzed by content analysis technique. As a result, It is found that the participants have developed more than one understanding related to the symbols and have often focused on appearance and the letters, signs in the symbols. As a result of this focusing participants often misunderstood the symbols.
Geometri soyut kavramlar ve kavramlar arası ilişkiler üzerine inşa edildiği için özellikle ilkokul ve ortaokulda dikkatle verilmesi gereken bir alandır. Cebir öğretiminde olduğu gibi geometri öğretiminde de sembollerin kullanımı öğrenci öğrenmesine yardımcı olabilir. Dolayısıyla daha önce geometrik sembollerle karşılaşmış olan ortaokul öğrencilerinin anlayışlarını tespit etmenin önemli olduğu düşünülmektedir. Buradan hareketle, araştırmanın amacı ortaokul öğrencilerinin geometri sembollerini nasıl algıladıklarını ortaya çıkarmaktır. Araştırmada nitel araştırma desenlerinden çoklu durum deseni kullanılmıştır. Araştırmanın katılımcıları 5, 6, 7, 8. sınıf ortaokul öğrencilerinden toplam 133 öğrenciden oluşmaktadır. Veri toplama aracı olarak ortaokul öğrencilerinin karşılaştıkları sembollere yönelik olan açık uçlu soruların bulunduğu dokümanlar kullanılmıştır. Dokümanlarda ifadeleri anlaşılır olmadığına karar verilen öğrencilerle görüşmeler gerçekleştirilmiştir. Elde edilen veriler içerik analizi tekniği ile analiz edilmiştir. Sonuç olarak katılımcıların sembollere ilişkin birden fazla anlayış geliştirdikleri ve çoğunlukla sembolün içerisinde yer alan harf ile simgelere ve görünüme odaklandıkları tespit edilmiştir. Bu odaklanmaların ise öğrencilerin çoğunlukla sembolü yanlış yorumlamalarına sebep olduğu sonucuna ulaşılmıştır.
Öğrenci anlamaları Geometri Geometrik semboller Geometri öğretimi Ortaokul öğrencileri Öğrenci anlamaları
Subjects | Studies on Education |
---|---|
Journal Section | Cilt 1 |
Authors | |
Publication Date | December 30, 2016 |
Published in Issue | Year 2016 Volume: 1 Issue: 2 |