With the outbreak of the Covid-19 pandemic, many countries in the world have taken measures to restrict human mobility and especially to stop international travel. The measures taken by countries to prevent the spread of the disease have led to the termination of demand for tourism in all countries. The decrease in tourism demand also directly affects the tourism-related sectors. In the current study, it is aimed to evaluate the opinions of small-scale businesses, who directly and only earn income from tourism in Marmaris, on the economic effects of the Covid-19 pandemic.
The study employed the qualitative research method. The study group consists of shop owners selling imitation brand textile products and souvenir shop owners serving tourism in Marmaris. The semi-structured interview form was used to collect data. In the analysis of the collected interview data, content analysis was used.
As a result of the analysis, four different themes were determined as economic situation, tourism, administration and views about 2021. On the basis of the opinions expressed by the shop owners, it was determined that the biggest impact of the pandemic occurred in the economic field. In the centre of Marmaris, tourism activities are generally carried out for foreign tourists. In particular, the fact that the shop owners interviewed do not sell a product group that can appeal to domestic tourists causes them to be more deeply affected by the crises experienced in international tourism.
Covid-19 pandemisinin ortaya çıkışıyla Dünya’daki pek çok ülke insan hareketliliğini kısıtlama ve özellikle ülkeler arası seyahatleri durdurma önlemine başvurmuştur. Ülkelerin hastalığın yayılması önlemek üzere aldığı önlemler tüm ülkelerde turizm talebinin ortadan kalkmasına neden olmuştur. Turizm taleplerindeki azalma da doğrudan turizmle ilgili sektörleri etkilemektedir. Bu çalışmada da, Marmaris’te doğrudan ve sadece turizmden gelir elde eden küçük esnafın Covid-19 salgınının ekonomik etkilerine ilişkin görüşlerinin değerlendirilmesi amaçlanmaktadır.
Çalışma kapsamında nitel araştırma yöntemi kullanılmıştır. Çalışma grubunu, Marmaris’te turizme yönelik hizmet veren taklit marka tekstil ürünleri satan dükkan sahipleri ve hediyelik eşya dükkanı sahipleri tercih edilmiştir. Çalışmada, veri toplama aracı olarak yarı yapılandırılmış görüşme yöntemi kullanılmıştır. Görüşmelerden elde edilen veriler içerik analizi ile değerlendirilmiştir.
Değerlendirmeler sonucunda, ekonomik durum, turizm, yönetim ve 2021 yılı görüşleri şeklinde dört farklı tema belirlenmiştir. Esnafın görüşleri doğrultusunda pandeminin en büyük etkisinin ekonomik anlamda olduğu tespit edilmiştir. Marmaris’in merkezinde turizm faaliyetleri genellikle yabancı turistlere yönelik olarak gerçekleşmektedir. Özellikle görüşülen esnafın yerli turistlere hitap edebilecek bir ürün grubunun satışını yapmaması dış turizmde yaşanan krizlerden daha derin olarak etkilenmesine neden olmaktadır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Human Geography |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | June 29, 2022 |
Submission Date | April 7, 2022 |
Acceptance Date | May 16, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 |