Türkiye’de STEM eğitimi hakkındaki paydaşların merkezinde olan
öğretmenlerin mevcut düşünceleri bilinmemektedir. Öğretmenlerin bütünlrştirmeye
karşı mevcut tutumlarının tespiti ihtiyacı, bu alanda bir ölçeğin gerekliliğini
ortaya koymaktadır. Bir tutumun veya farklı bir değişkenin ölçülmesi, ihtiyaçtan
kaynaklanmaktadır. Bu ihtiyaç mevcut ölçeğin eksikliklerinin giderilmesi veya yeni
değişkenlerin ölçülmek istenmesi gibi nedenlere dayanmaktadır. Bu çalışmada da
bu eksikliği giderme yönünde bir çaba ortaya konacaktır. Bu çalışmanın amacı Fen,
Teknoloji, Mühendislik ve Matematik alanlarında eğitim alan veya
profosyonelleşen yetişkinlerin STEM eğitimi olarak bilimen pedagojik yaklaşıma
dair olan tutumlarını ölçen bir ölçeği geliştirmektir. Bu amaçla alanda var
olan bir ölçek temel alınmıştır ve litaratürdeki ölçek geliştirme basamakları
takip edilmiştir. Uzman görüşü doğrultusunda ölçekteki ikinci boyutun yetersiz
olduğu görüşüne varılmış ve madde eklenmesine karar verilmiştir. Ölçeğin Türkçe
dil eşdeğerliği sağlandıktan sonra ölçek, fen edebiyat fakültesinin matematik,
fizik, kimya ve biyoloji ve eğitim fakültesinin ortaöğretim matematik,
ilköğretim matematik, fen bilgisi, fizik, kimya, biyoloji ve bilgisayar ve
öğretim teknolojileri (BÖTE) bölümlerinde bölümlerinde okuyan toplam 349
öğretmen adayına uygulanmıştır. Ölçeğin kuramı karşılayıp karşılamadığının test
edilmesi için Doğrulayıcı ve Açımlayıcı Faktör Analizleri kullanılmıştır. Bu
analizler sonucunda ölçeğin 2 faktörlü yapısı doğrulanmıştır. Ölçeğin güvenilirliği için yapılan analizler
neticesinde ölçeğin her iki boyutu ve geneli için tatminkâr düzeyde alfa
ölçümleri bulunmuştur. Sonuç olarak, ölçeğin uyarlanmış halinin geçerli ve
güvenilir yapısı onanmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Engineering |
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | September 30, 2017 |
Submission Date | August 30, 2017 |
Acceptance Date | September 26, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 4 Issue: 3 |