The heterocyclic amide derivatives (I-IV) were synthesized from 2-thiophenacetic acid in two steps. In the first step, the intermediate acylation agent formed and isolated, then subjected to aminolysis and the corresponding amide derivatives were obtained. The structures of compounds obtained were characterized by FT-IR, 13C NMR, 1H NMR, spectroscopies and elemental analysis techniques. The antibacterial activities of these four compounds against Gram-negative bacteria, Gram-positive bacteria and fungi were investigated using the minimum inhibition concentration method. As a result, compounds (I and III) exhibited better good antibacterial activities against Staphylococcus aureus, Enterococcus faecalis and Pseudomonas aeruginosa compared to commercially standard antibacterial agent of amoxicillin.
Acyl chloride, heterocyclic amides, antimicrobial activity, aminolysis, spectroscopic evaluation
Heterosiklik amid türevleri (I-IV), iki aşamada 2-tiyofenasetik asitten sentezlendi. İlk aşamada, ara açilasyon ajanı oluşturuldu ve izole edildi, ardından aminolize tabi tutuldu ve karşılık gelen amid türevleri elde edildi. Elde edilen bileşiklerin yapıları FT-IR, 13C NMR, 1H NMR, spektroskopi ve element analiz teknikleri ile karakterize edildi. Bu dört bileşiğin Gram negatif bakterilere, Gram pozitif bakterilere ve mantarlara karşı antibakteriyel aktivitesi minimum inhibisyon konsantrasyon yöntemi kullanılarak araştırıldı. Sonuç olarak, bileşikler (I ve III), ticari olarak temin edilebilen amoksisilinin antibakteriyel standardına göre Staphylococcus aureus, Enterococcus faecalis ve Pseudomonas aeruginosa'ya karşı daha iyi antibakteriyel aktivite sergilediği gözlemlenmiştir.
Asit klorür, heterosiklik amit, antimikrobiyal aktivite, aminoliz, spektroskopik değerlendirme
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Engineering |
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | January 31, 2021 |
Submission Date | November 11, 2020 |
Acceptance Date | December 6, 2020 |
Published in Issue | Year 2021 Volume: 8 Issue: 1 |