Plastik malzemeler hafif ve ucuz olmalarının yanı sıra enjeksiyon kalıplama ve eklemeli imalat gibi çeşitli imalat yöntemleriyle kolayca üretilebildiği için bir çok uygulamada yaygın olarak tercih edilmektedirler. En çok kullanılan plastik malzemelerden biri olan ABS zaman zaman aşınma ve korozyon direncinin artırılması amacıyla kaplanmaktadır. Bu çalışmada, enjeksiyon kalıplama ile üretilen ABS numunelerin aşınma davranışına kaplama ve test kuvvetlerinin etkisinin araştırılmasına odaklanılmıştır. Bu amaçla, ABS numuneler enjeksiyon kalıplama teknolojisiyle üretilmiş ve daha sonra bazı numuneler adım adım çok katmanlı Cu-Ni-Cr ile kaplanmıştır. Daha sonra, hazırlanan kaplamalı ve kaplamasız numunelerin yüzey pürüzlülük değerleri profilometre ile ölçülmüştür. Akabinde, kaplanan numune hassas kesme cihazı ile kesilerek, optik mikroskop ile mikro görüntüsü elde edilmiştir. Son olarak, kaplamalı ve kaplamasız numunelerin aşınma performansı 5N, 7N ve 10N gibi çeşitli yükler altında pin-on-disk aşınma cihazı ile test edilmiştir. Sonuç olarak, ortalama sürtünme katsayısı ve sürtünme kuvvetlerinin yanı sıra numunelerin yüzey pürüzlülüğü ve aşınma seviyesi belirlenmiştir. Sonuçlar, çok katmanlı Cu-Ni-Cr kaplamanın sürtünme kuvvetlerini ve ortalama sürtünme katsayısı değerlerini önemli ölçüde etkilediğini göstermektedir.
Plastic materials are widely preferred in many applications due to being light and cheap in addition to being manufactured easily with various manufacturing methods like injection molding or additive manufacturing. One of the most used plastic material ABS (acrylonitrile butadiene styrene) is sometimes coated to increase its wear and corrosion resistance. In this study, investigating the effect of coating and test forces on wear behavior of injection-molded ABS specimens at room temperature were focused. For this purpose, ABS specimens were manufactured with injection molding technology and some samples were multilayer Cu-Ni-Cr coated step by step. Then, surface roughness values of prepared coated and uncoated specimens were measured by surface roughness profilometer. Subsequently, the micro view of the coated sample was obtained from an optical microscope after cutting the sample with the precision cutting machine. Lastly, the wear performance of coated and uncoated samples was tested under various loads such as 5N, 7N, and 10N by using pin-on-disc test equipment. In conclusion, surface roughness and wear level of samples were determined besides the average friction coefficient and friction forces. The results show that multilayer Cu-Ni-Cr coating affects the friction forces and average friction coefficient values significantly.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Engineering |
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | May 31, 2021 |
Submission Date | January 17, 2021 |
Acceptance Date | March 29, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 Volume: 8 Issue: 2 |