Çalışmada, üç farklı kalınlıkta (50, 100 ve 150 mm) ve CFRP sargılı fiber takviyeli polimer (FRP) kullanılarak güçlendirilmiş hasarlı betonların davranışını ve kırılma davranışlarını incelemeyi amaçlamaktadır. Hasar görmüş betonun mekanik performansı, tek eksenli yük testleri altında CFRP kompozitler kullanılarak değerlendirilmiştir. Güçlendirilmiş, sargılı hasarlı beton numunelerinin, basınç dayanımı, göçme modları ve çatlak modelleri açısından, hasarlı kontrol beton numune ile karşılaştırılmıştır. Toplam 8 farklı hasarlı ve hasar görmemiş örnekler test edilmiştir; bu örneklerden biri kontrol hasarlı numune olarak diğer örnekler ise CFRP'nin farklı kesit ve kalınlıkta konfigürasyonları uygulanmıştır. Sonuçlar, sargılı hasarlı numunelerin karşılık gelen kontrol hasarlı numuneler ile karşılaştırıldığında daha yüksek dayanımı sergilediğini belirlenmiştir. Güçlendirilmiş beton numune, kırılma moduna bağlı olarak daha sünek davranış sergilemiştir. 10 mm kalınlıkta CFRP kullanılarak güçlendirilen numunede, bu kompozitlerin daha yüksek mukavemet göstermesi nedeniyle nihai yükte önemli bir artış gözlenmiştir.
This study aims to investigate behavior and failure modes of damaged concrete strengthened using fibre reinforced polymer (FRP) with three different thickness (50, 100 and 150 mm) and different configurations of CFRP wraps. The mechanical performance of damaged concretes was evaluated utilizing carbon fibre reinforced polymer (CFRP) composites under compression tests. The strengthened confined damaged concrete specimen was compared with unconfined damaged concrete in terms of compressive strength, failure modes, and cracks patterns. A total of 8 different damaged and undamaged specimens were tested, with one of these specimens acting as a control damage specimen sand the remaining specimens wrapped with different cross‐section configurations of CFRP by different wrapping schemes. The results revealed that the partially-wrapped damaged specimens exhibited a higher compressive strength as compared to the corresponding control damaged specimens. The strengthened confined concrete specimen displayed more ductile behavior, which depends on the failure mode. As a result of using the 10-mm thickness of CFRP, a significant increase in the ultimate load was observed due to the high strength of the composites.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Engineering |
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | May 31, 2021 |
Submission Date | January 22, 2021 |
Acceptance Date | March 5, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 Volume: 8 Issue: 2 |