Çalışmada
akademik personelin tükenmişlik seviyelerinin, demografik değişkenlere ve
unvanına göre tükenmişlik seviyelerindeki farklılaşmaların belirlenmesi
amaçlanmaktadır. Tükenmişlik sendromu, bireylerin karşı karşıya çalıştığı
mesleklerde, kendilerini duygusal açıdan tükenmiş hissetmeleri, meslekleri
dolayısıyla karşılaştıkları insanlara karşı duyarsızlaşmaları ve kişisel
başarılarında azalma gibi görülen bir sendrom olarak tanımlanmaktadır. Bu
bilgilerin ışığında tükenmişliğin, bireyin iç kaynaklarını olumsuz etkilediği varsayılmakta
ve tükenmişliğe neden olan unsurlar önemli bir araştırma konusu haline
gelmektedir.
Çalışma
kapsamında Karabük Üniversitesi İİBF, İşletme ve Mühendislik Fakültesi’ndeki akademisyenlerin
tükenmişlik düzeyleri saptanmakta ve tükenmişlik kavramın bedensel, duygusal ve
davranışsal boyutu dikkate alınarak tükenmişlik düzeyleri araştırılmaktadır. Araştırmada,
literatürde sıkça başvurulan tükenmişlik sendromu ölçeği kullanılmaktadır.
Çalışmanın son bölümünde anket sonuçları analiz edilmekte, değerlendirilmekte
ve bu değerlendirmeler çerçevesinde tükenmişlikle mücadele etmeye yönelik
öneriler sunulmaktadır.
Regulation
of differentiations for burnout levels, demographic variables and academic
level burnout levels of training staff in the study. Burnout syndrome is
defined as a syndrome in which individuals are faced with colleagues, desensitizations
to individuals, and personal achievement. This negatively affected the
individual's internalization.
Within the scope of the study, the burnout levels of the
academicians in Karabük University Faculty of Economics and Administrative
Sciences are determined and the burnout level is investigated by considering
the physical emotional and behavioral dimension of the burnout concept. The
burnout syndrome scale, which is frequently referred to in the literature, is
used in the research. In the last part of the study, the results of the
questionnaires are analyzed and evaluated and suggestions for fighting burnout
are presented within the framework of these evaluations.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Business Administration |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 30, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 2 Issue: 2 |
Econder International Academic Journal is an international, peer-reviewed multidisciplinary journal dedicated to publishing scholarly articles on all aspects of Economy and Business. Available online and published two times a year, the journal aims to become one of the leading platforms in the world for new findings and discussions of all fields of Economy and Business.