Günümüz dünyasında birey, aile, toplum veya devlet hepsinin temel amaç ve gayesi yaşamlarını sürdürmek ve bunu gerçekleştirirken de en iyi koşullara sahip olarak varlıklarını sürdürmek istemektedirler. Finans ve finansal araçlar ister birey ister devlet olsun sahip olunması ve korunması gereken en önemli varlık haline gelmiştir. Finans piyasaların istikrarının oluşması ve bu devamlılığın sağlanması için finansal konular hakkındaki bilginin öneminin oluşması finansal okuryazarlığa dikkat çekmektedir. Finansal piyasalarda meydana gelen karmaşıklık, tehdit veya fırsatlar yeni finansal araç gereçlerin ortaya çıkmasına, finansal konularda karar verme ve sorumluluk üstlenme konularını da arttırmıştır. Araştırmanın amacı, Türkiye’de 2009-2018 yılları arasında “Finansal Okuryazarlık” konusunda yapılan lisansüstü tezlerinin değerlendirilmesidir. Araştırmanın veri kaynağını Yüksek Öğretim Kurulu’nun tez tarama merkezinde erişime izin verilen finansal Okuryazarlık konusunda yapılan 27 lisansüstü tez tespit edilmiştir. Yapılan bu çalışma nitel bir çalışma olup genel tarama modelindedir. Bu çalışma, aynı zamanda belirtilen tarihler arasında veri kaynağı olarak değerlendirilen lisansüstü tezlerin doküman analizlerine göre yapılan bir metadeğerlendirme araştırmasıdır. Çalışmadaki tezler; tezlerin türü, uygulanma tarihi, tezin uygulandığı üniversite ve enstitü, tez yazarının cinsiyet durumu, danışmanın unvanı, araştırma türü ve modeli, örneklem çeşidi, veri analizine uygun şekilde gerçekleştirilmiştir.
In today's world, the individual, family, society or state want to maintain their lives by maintaining the basic purpose and purpose of all of them and by having the best conditions. Finance and financial instruments have become the most important assets to be owned and protected whether they are individuals or the state. The emergence of the importance of knowledge about financial issues in order to ensure the stability of financial markets and to ensure this continuity draws attention to financial literacy. The complexities, threats or opportunities in financial markets have raised the issue of new financial instruments, decision-making on financial matters and responsibility. The purpose of the study, between the years of 2009-2018 in Turkey, "Financial Literacy" is to evaluate graduate thesis written about. 27 graduate theses on financial literacy were allowed to be used in the thesis research center of the Higher Education Council. This study is a qualitative study and is in general screening model. This study is also a meta-evaluation research conducted according to document analysis of postgraduate theses considered as data sources between the dates specified. Theses in the study; The type of thesis, the date of its application, the university and institute where the thesis was applied, the gender status of the thesis author, the title of the consultant, the type and model of the research, the sample type, were carried out in
accordance with the data analysis.Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Business Administration |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 30, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 3 Issue: 1 |
Econder International Academic Journal is an international, peer-reviewed multidisciplinary journal dedicated to publishing scholarly articles on all aspects of Economy and Business. Available online and published two times a year, the journal aims to become one of the leading platforms in the world for new findings and discussions of all fields of Economy and Business.