Research Article
BibTex RIS Cite

Yeni Girişimcilerde Rekabet Stratejileri Uygulamaları ve İşletme Performansı İlişkisi

Year 2020, Volume: 4 Issue: 1, 94 - 115, 30.06.2020
https://doi.org/10.35342/econder.705257

Abstract

Bu çalışmada, yeni girişimcilerin, Porter tarafından geliştirilen rekabet stratejilerinden hangilerine önem verdikleri tespit edilmeye çalışılmıştır. Bu tespite ek olarak, girişimciler tarafından uygulanan bu rekabet stratejilerinin, işletme performansı ile olan ilişkisi analiz edilmeye çalışılmıştır. Çalışma Karabük İlinde faaliyet gösteren ve KOSGEB Yeni Girişimci Desteği alarak kendi işletmesini kurmuş girişimcilere uygulanmıştır. Çalışma neticesinde yeni girişimcilerin özellikle farklılaşma stratejisine önem verdikleri, farklılaşma stratejisi ile işletmelerin ürün, çalışan, müşteri ve karlılık performansı arasında anlamlı ve pozitif yönde bir ilişki olduğu tespit edilmiştir. Rekabet stratejilerinden maliyet liderliği stratejisi ile işletmenin karlılık performansı arasında da pozitif yönde ve anlamlı bir ilişki olduğu görülmüştür.

References

  • Ambler, T., Kokkinaki, F., & Puntoni, S. (2004). Assessing Marketing Performance: Reasons for Metrics Slection. Journal of Marketing Management, 475-498.
  • Barca, M. (2002). Stratejik Yönetim Yaklaşımları: Rekabet Avantajı Yaratmada Snerjik Etki. İstanbul: Beta Yayınları.
  • Bayuk, M., & Küçük, F. (2007). Müşteri Tatmini ve Müşteri Sadakati İlişkisi. Marmara Üniversitesi İ.İ.B.F Dergisi, 285-292.
  • Cüreoğlu, M. (2010, Yüksek Lisans Tezi). Küçük ve Orta Büyüklükteki İşletmelerin İzledikleri Rekabet Stratejileri ve Bir Uygulama. İnönü Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İşletme Anabilim Dalı.
  • De Geus, A. (1999). Yaşayan Şirket. (A. Ünver, Çev.) Ankara: Rota Yayınları.
  • Durmuş, B., Yurtkoru, E., & Çinko, M. (2011). Sosyal Bilimlerde SPSS'le Veri Analizi. İstanbul: Beta Basım Yayım Dağıtım A.Ş.
  • Eroğlu, E. (2003, Doktora Tezi). Toplam Kalite Yönetimi Uygulamalarının Yapısal Eşitlik Modeli İle Analizi. İstanbul ÜniversitesiSosyal Bilimler Enstitüsü İşletme Anabilim Dalı.
  • Gibcus, P., & Kemp, R. (2003). Strategy and Small Firm Performance. Scientific Analysis of Entrepreneurship and SMEs.
  • Gürbüz, A., & İnce, M. (2016). Küçük ve Orta Ölçekli Konaklama İşletmelerinde Bilgi Teknolojilerinin Rolü ve Rekabet Gücüne Etkisi: Karabük Örneği. Uluslararası Yönetim İktisat ve İşletme Dergisi, 61-84.
  • Helms, M., Dibrell, C., & Wright, P. (1997). Competitive Strategies and Business Performance: Evidence from The Adhesives and Sealants İndustry. Management Decision, 689-703. İnce, M., & Uygurtürk, H. (2019). Marka Kimliği, Marka Kişiliği, Marka İmajı ve Marka Konumlandırma Alanında Yapılan Lisansüstü Tezlere Yönelik Bir İnceleme. Karabük Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 224-240.
  • Karpat, I. (1998). MüşteriTatmininin Sağlanması. Pazarlama Dünyası Dergisi.
  • Mirzayeva, G., & Türkay, O. (2016). Rekabet Stratejilerinin Değerlendirilmesi: Bakü'deki Otel İşletmeleri Üzerine Bir Araştırma. Uluslararası Türk Dünyası Turizm Araştırmaları Dergisi, 74-83.
  • Peker, A., Özdemir, Ş., Kerse, G., & Arsu, T. (2016). Porter'in Rekabet Stratejileri ve Performans İlişkisi: Aksaray İli Organize Sanayi Bölgesi Örneği. MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi, 11-22.
  • Polatcı, S. (2007, Yüksek Lisans Tezi). Tükenmişlik Sendromu ve Tükenmişlik Sendromuna Etki Eden Faktörler. Gaziosman Paşa Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Porter, M. (1991). Towards a Dynamic Theory of Strategy. Strategic Management Journal, 95-117.
  • Porter, M. (1998). Competitive Advantage: Creating And Sustaining Superior Performance. New York: The Free Press.
  • Porter, M. (2010). Rekabet Stratejisi Sektör ve Rakip Analizi Teknikleri. (G. Ulubilgen, Çev.) İstanbul: Sistem Yayıncılık.
  • Porter, M. (2010). Rekabet Üzerine. (K. Tanrıyar, Çev.) İstanbul: Optimist Yayınları.
  • Rekabetin Korunması Hakkında Kanun. (1994, Aralık 13). Rekabet Kurumu. Mart 13, 2019 tarihinde Rekabet Kurumu Web Sitesi: https://www.rekabet.gov.tr/ adresinden alındı
  • Tan, F., & Öztürk, M. (2018). Poter'in Rekabet Stratejileri: Safranbolu Turizm İşletmelerinde Bir Uygulama. AÇÜ Uluslararası Sosyal Bilimler Dergisi, 131-147.
  • Timur, N., & Özmen, A. (2009). Stratejik Küresel Pazarlama. Ankara: Eflatun Yayınevi.
  • Ülgen, H., & Mirze, S. (2013). İşletmelerde Stratejik Yönetim. İstanbul: Beta Yayınları.

Competitive Strategies Applications of New Entrepreneurs and Relation with The Business Performance

Year 2020, Volume: 4 Issue: 1, 94 - 115, 30.06.2020
https://doi.org/10.35342/econder.705257

Abstract

In this study, it has been tried to determine which of the competitive strategies developed by Porter. In addition to this determination, it has been tried to analyze the relationship between these competitive strategies applied by entrepreneurs and the performance of the enterprise. The study has been applied to entrepreneurs who are active in Karabük and who have established their own enterprises by taking KOSGEB New Entrepreneur Support. As a result of the study, it has been determined that new entrepreneurs attach importance to differentiation strategy and there is a significant and positive relationship between differentiation strategy and product, employee, customer and profitability performance of enterprises. There is a positive and significant relationship between the cost leadership strategy and the profitability performance of the enterprise.

References

  • Ambler, T., Kokkinaki, F., & Puntoni, S. (2004). Assessing Marketing Performance: Reasons for Metrics Slection. Journal of Marketing Management, 475-498.
  • Barca, M. (2002). Stratejik Yönetim Yaklaşımları: Rekabet Avantajı Yaratmada Snerjik Etki. İstanbul: Beta Yayınları.
  • Bayuk, M., & Küçük, F. (2007). Müşteri Tatmini ve Müşteri Sadakati İlişkisi. Marmara Üniversitesi İ.İ.B.F Dergisi, 285-292.
  • Cüreoğlu, M. (2010, Yüksek Lisans Tezi). Küçük ve Orta Büyüklükteki İşletmelerin İzledikleri Rekabet Stratejileri ve Bir Uygulama. İnönü Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İşletme Anabilim Dalı.
  • De Geus, A. (1999). Yaşayan Şirket. (A. Ünver, Çev.) Ankara: Rota Yayınları.
  • Durmuş, B., Yurtkoru, E., & Çinko, M. (2011). Sosyal Bilimlerde SPSS'le Veri Analizi. İstanbul: Beta Basım Yayım Dağıtım A.Ş.
  • Eroğlu, E. (2003, Doktora Tezi). Toplam Kalite Yönetimi Uygulamalarının Yapısal Eşitlik Modeli İle Analizi. İstanbul ÜniversitesiSosyal Bilimler Enstitüsü İşletme Anabilim Dalı.
  • Gibcus, P., & Kemp, R. (2003). Strategy and Small Firm Performance. Scientific Analysis of Entrepreneurship and SMEs.
  • Gürbüz, A., & İnce, M. (2016). Küçük ve Orta Ölçekli Konaklama İşletmelerinde Bilgi Teknolojilerinin Rolü ve Rekabet Gücüne Etkisi: Karabük Örneği. Uluslararası Yönetim İktisat ve İşletme Dergisi, 61-84.
  • Helms, M., Dibrell, C., & Wright, P. (1997). Competitive Strategies and Business Performance: Evidence from The Adhesives and Sealants İndustry. Management Decision, 689-703. İnce, M., & Uygurtürk, H. (2019). Marka Kimliği, Marka Kişiliği, Marka İmajı ve Marka Konumlandırma Alanında Yapılan Lisansüstü Tezlere Yönelik Bir İnceleme. Karabük Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 224-240.
  • Karpat, I. (1998). MüşteriTatmininin Sağlanması. Pazarlama Dünyası Dergisi.
  • Mirzayeva, G., & Türkay, O. (2016). Rekabet Stratejilerinin Değerlendirilmesi: Bakü'deki Otel İşletmeleri Üzerine Bir Araştırma. Uluslararası Türk Dünyası Turizm Araştırmaları Dergisi, 74-83.
  • Peker, A., Özdemir, Ş., Kerse, G., & Arsu, T. (2016). Porter'in Rekabet Stratejileri ve Performans İlişkisi: Aksaray İli Organize Sanayi Bölgesi Örneği. MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi, 11-22.
  • Polatcı, S. (2007, Yüksek Lisans Tezi). Tükenmişlik Sendromu ve Tükenmişlik Sendromuna Etki Eden Faktörler. Gaziosman Paşa Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Porter, M. (1991). Towards a Dynamic Theory of Strategy. Strategic Management Journal, 95-117.
  • Porter, M. (1998). Competitive Advantage: Creating And Sustaining Superior Performance. New York: The Free Press.
  • Porter, M. (2010). Rekabet Stratejisi Sektör ve Rakip Analizi Teknikleri. (G. Ulubilgen, Çev.) İstanbul: Sistem Yayıncılık.
  • Porter, M. (2010). Rekabet Üzerine. (K. Tanrıyar, Çev.) İstanbul: Optimist Yayınları.
  • Rekabetin Korunması Hakkında Kanun. (1994, Aralık 13). Rekabet Kurumu. Mart 13, 2019 tarihinde Rekabet Kurumu Web Sitesi: https://www.rekabet.gov.tr/ adresinden alındı
  • Tan, F., & Öztürk, M. (2018). Poter'in Rekabet Stratejileri: Safranbolu Turizm İşletmelerinde Bir Uygulama. AÇÜ Uluslararası Sosyal Bilimler Dergisi, 131-147.
  • Timur, N., & Özmen, A. (2009). Stratejik Küresel Pazarlama. Ankara: Eflatun Yayınevi.
  • Ülgen, H., & Mirze, S. (2013). İşletmelerde Stratejik Yönetim. İstanbul: Beta Yayınları.
There are 22 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Business Administration
Journal Section Articles
Authors

Metin İnce 0000-0002-3464-7123

Ahmet Gürbüz 0000-0003-2287-9709

Publication Date June 30, 2020
Published in Issue Year 2020 Volume: 4 Issue: 1

Cite

APA İnce, M., & Gürbüz, A. (2020). Yeni Girişimcilerde Rekabet Stratejileri Uygulamaları ve İşletme Performansı İlişkisi. Econder International Academic Journal, 4(1), 94-115. https://doi.org/10.35342/econder.705257

Econder International Academic Journal is  an international, peer-reviewed multidisciplinary journal dedicated to publishing scholarly articles on all aspects of Economy and Business. Available online and published two times a year, the journal aims to become one of the leading platforms in the world for new findings and discussions of all fields of Economy and Business.


Ä°lgili resim14357143581435914360 14364 

 logo_224x57_white.gif ResearchBib ile ilgili görsel sonucu