Post-modern consumer behaviors and patterns enable the markets to grow and deepen rapidly. However, at the same time, it is seen that the competition between brands is increasing rapidly. As a result of these changes, many new fields are emerging in the field of marketing and it is necessary to examine more specific areas related to markets and to develop theories about them.
Shelf management strategies and theory as a sub-branch of store science and applications, also called merchandising, is one of these developing areas. In this context, the importance of the study was pointed out by first creating a theoretical background with Post-Modern consumer behaviors. Subsequently, a literature review was conducted on merchandising and shelf management strategies. In line with the information obtained as a result of the literature review, determinations were made regarding the current structure of this area. Then, theoretical, practical and methodological predictions were made for the future of the application and theory of shelf management strategies, depending on the current developments in Post-Modern society, Postmodern science and marketing. The results obtained in the study show that it is predicted that shelf management, which emerges as a cost element, will gain importance in practice for more effective management of expenditures. Depending on these developments, it is predicted that a scientific deepening will take place in marketing theory with inter-disciplinary methods within the framework of Postmodern science understanding in order to be compatible with practice.
Marketing Merchandising Shelf Management Post-Modern Consumer Behaviors Postmodern Marketing Store-Science and Applications
Post-modern tüketici davranışları ve kalıpları pazarların hızla büyümesine ve derinleşmesini sağlamaktadır. Ancak aynı zamanda markalar arası rekabetin de hızla arttığı görülmektedir. Bu değişimler sonucundan pazarlama alanında birçok yeni alanlar ortaya çıkmakta ve pazarlara ilişkin çok daha özellikli alanların incelenmesini ve onlara ilişkin teorilerin geliştirilmesini gerektirmektedir.
Merchandising olarak da adlandırılan mağaza bilimi ve uygulamalarının bir alt dalı olarak raf yönetimi stratejileri ve teorisi de bu gelişmekte olan alanlardan bir tanesidir. Bu bağlamda öncelikle Post-Modern tüketici davranışları ile teorik arka plan oluşturularak çalışmanın önemine işaret edilmiştir. Ardından merchandising ve raf yönetimi stratejilerine ilişkin bir literatür taraması yapılmıştır. Literatür taraması sonucunda ulaşılan bilgiler doğrultusunda bu alanın günümüzdeki yapısına ilişkin tespitler yapılmıştır. Sonra olarak ise Post-Modern toplum, Postmodern bilim ve pazarlamadaki güncel gelişmelere bağlı olarak raf yönetimi stratejileri uygulama ve teorisinin geleceğine yönelik teorik, pratik ve yöntemsel öngörülerde bulunulmuştur. Çalışmada ulaşılan sonuçlar göstermektedir ki bir maliyet unsuru olarak ortaya çıkan raf yönetiminin pratikte harcamaların daha etkin ve etkili yönetimi için önem kazanacağı öngörülmüştür. Bu gelişmelere bağlı olarak pratikle uyumlu olmak için pazarlama teorisinde de Postmodern bilim anlayışı çerçevesinde inter-disipliner yöntemlerle bilimsel bir derinleşmenin gerçekleşeceği öngörülmüştür.
Pazarlama Merchandising Raf Yönetimi Post-Modern Tüketici Davranışları Postmodern Pazarlama Mağaza Bilimi ve Uygulamaları
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Business Administration |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 31, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 Volume: 5 Issue: 2 |
Econder International Academic Journal is an international, peer-reviewed multidisciplinary journal dedicated to publishing scholarly articles on all aspects of Economy and Business. Available online and published two times a year, the journal aims to become one of the leading platforms in the world for new findings and discussions of all fields of Economy and Business.