The new approach in positive psychology is growing rich with the acceptance of life in all aspects and with views on the optimal use of human potential; it is being shaped by a new perspective that can be accepted as a full explanation of not only positive emotion but also of sources and motives of positive emotion, and respect for human. One of the predictors of positive emotion is personality traits. Within this scope, this research aimed at exploring the relationship between personality and eudaimonic well-being. A total of 316 undergraduates participated in the study. The data were collected online through the Questionnaire for Eudaimonic Well-Being and The Big Five Inventory. The findings showed that stability involving agreeableness, conscientiousness, and neuroticism significantly affected undergraduates’ eudaimonic well-being. However, plasticity involving extraversion and openness had no significant effect.
Pozitif psikolojideki yeni yaklaşım yaşamı tüm yönleriyle kabul ve insan potansiyelinin optimum kullanımına yönelik görüşlerle zenginleşmekte, sadece olumlu duygulanım değil, olumlu duygulanım kaynakları, nedenleri, insana yönelik saygının tam izahı şeklinde kabul edilebilecek yeni bir perspektifle şekillenmektedir. Pozitif duygulanımı yordayıcı değişkenlerden biri kişilik özellikleridir. Bu kapsamda, bu araştırmanın amacı kişilik ile ödomanik iyi-oluş arasındaki ilişkinin test edilmesidir. Çalışmanın katılımcılarını 316 üniversite öğrencisi oluşturmuştur. Veriler çevrimiçi olarak Ödomanik İyi-Oluş Ölçeği ve Beş Faktör Kişilik Envanteri aracılığıyla toplanmıştır. Sonuçlar, uyumluluk, sorumluluk ve nevrotikliği içeren durağanlığın üniversite öğrencilerinin ödomanik iyi-oluşu üzerinde anlamlı güçlü bir etkisi olduğunu göstermiştir. Öte yandan, dışadönüklük ve deneyime açıklığı içeren esneklik, ödomanik iyi-oluş üzerinde anlamlı bir etki göstermemiştir.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Philosophical and Social Foundations of Education |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | June 30, 2024 |
Submission Date | April 3, 2022 |
Published in Issue | Year 2024 Issue: 53 |
Content of this journal is licensed under a Creative Commons Attribution NonCommercial 4.0 International License