In this study, the research on social studies education in preschool education between 1999 and 2022 was analyzed in detail. A total of 70 studies were examined through YÖK National Thesis Center, ERIC, ULAKBİM, Google Scholar and Turcademy databases. The focal points of the research include sub-problems such as publication year, publication type, subject areas, method, design, study group, data collection tool, stated conclusion and recommendation. Descriptive analysis method was used to analyze the data obtained from the study, which was based on document analysis, one of the qualitative research methods. As a result of the research, it was determined that the majority of the studies examined were carried out in order to reveal the importance and place of teaching social studies and the disciplines within the scope of this course. In addition, it was determined that there has been an increase in the number of studies conducted in the field since 2012 and the most studies were conducted in 2019. Finally, other important findings were that most of the studies in the field were carried out in the form of articles, most of the studies focused on the subject area of geography and were generally conducted with a qualitative research approach.
Bu çalışmada, 1999-2022 yılları arasında okul öncesi eğitim döneminde sosyal bilgiler öğretimiyle ilgili gerçekleştirilen araştırmalar detaylı bir şekilde analiz edilmiştir. Toplamda 70 çalışma, YÖK Ulusal Tez Merkezi, ERIC, ULAKBİM, Google Akademik ve Turcademy veri tabanları üzerinden taranarak incelenmiştir. Araştırmanın odak noktaları arasında yayın yılı, yayın türü, konu alanları, yöntem, desen, çalışma grubu, veri toplama aracı, en önemli sonuç ve en önemli öneri gibi alt problemler bulunmaktadır. Nitel araştırma yöntemlerinden doküman incelemesinin temel alındığı çalışmadan elde edilen verilerin analizinde betimsel analiz yönteminden yararlanılmıştır. Araştırma sonucunda incelenen çalışmaların büyük oranda sosyal bilgiler ve bu ders kapsamındaki disiplinlerin öğretiminin önemini ve yerini ortaya koymak amacıyla gerçekleştirildiği belirlenmiştir. Ayrıca 2012 yılından itibaren alanda gerçekleştirilen çalışma sayısında artış yaşandığı ve en fazla çalışmanın 2019 yılında yapıldığı tespit edilmiştir. Son olarak alanda en fazla makale türünde çalışmalar gerçekleştirildiği, araştırmaların en fazla coğrafya konu alanına odaklandığı ve genellikle nitel araştırma yaklaşımıyla yürütüldüğü ortaya konan diğer önemli bulgular olmuştur.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Early Childhood Education |
Journal Section | Systematic Reviews |
Authors | |
Early Pub Date | March 7, 2025 |
Publication Date | March 11, 2025 |
Submission Date | February 13, 2024 |
Acceptance Date | December 24, 2024 |
Published in Issue | Year 2025 Issue: 56 |
Content of this journal is licensed under a Creative Commons Attribution NonCommercial 4.0 International License