Deprem eğitimi, öğrencilerin depremle ilgili farkındalık oluşturması ve bu konuda bilgilerini geliştirmesi açısından önemlidir. Literatüre bakıldığında yüksek farkındalık ve bilgi düzeyine sahip kişilerin depremlerin yıkıcı etkileriyle etkili bir şekilde başa çıkabildiği bulunmuştur. Bu noktada, okullarda uygulanan tatbikat ve teorik dersler gibi geleneksel eğitim yöntemleri yetersiz kalsa da sanal gerçeklik teknolojisi gibi yenilikçi yöntemler daha umut vericidir. Fakat, ideal deprem eğitimi konusunda bir fikir birliğine varılamamıştır. Dünya genelinde deprem eğitimi büyük ölçüde farklılık göstermektedir. Bazı ülkeler deprem bölgesinde olmasına rağmen okullarda deprem eğitimi verilmemektedir. Öte yandan, bazı ülkeler ise deprem eğitimini okul müfredatına dahil etmiştir. Literatürde Meksika ve İsrail gibi bazı ülkelerde verilen deprem eğitiminin yetersiz olduğu görülmektedir. Okullarda her ne kadar deprem eğitimi verilse de çocukların bilgi seviyesi düşük kalmaktadır. Deprem eğitimini uygulayan farklı ülkeleri incelemek ideal bir deprem eğitimi oluşturmak açısından faydalı olacaktır. Sonuç olarak, bu derleme farklı ülkelerde uygulanan deprem eğitimini incelemeyi amaçlamaktadır.
Earthquake education is significant for students to raise awareness and improve knowledge related to earthquakes. Literature on earthquakes emphasizes that people with high awareness and increased knowledge can effectively cope with the devastating effects. At this point, traditional teaching methods, such as drills and theoretical lessons, are inadequate, but innovative methods like virtual reality (VR) technology is more promising. However, there is no consensus on the ideal type of earthquake education. In the world, earthquake education significantly differs. Even though some countries are located in regions that are prone to earthquakes, they do not consider earthquake education in schools. On the other hand, several countries include earthquake education in school curricula. Existing literature demonstrates the insufficiency of current earthquake education in countries like Mexico and Israel. Students have deficiencies in knowledge related to the earthquake in spite of the implementation of earthquake education in schools. Reviewing different countries implementing earthquake education allows us to create an ideal type of earthquake education. Therefore, this review aims to investigate earthquake education in different countries.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Social and Humanities Education (Excluding Economics, Business and Management) |
Journal Section | Reviews |
Authors | |
Early Pub Date | September 26, 2023 |
Publication Date | December 29, 2023 |
Submission Date | July 21, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 |