İlk ve ortaokulu Demre'de, liseyi ise (1978-1981) Finike Cumhuriyet Lisesinde bitirdim. Lisans (Fen-Edebiyat Fakültesi Türk Dili ve Edebiyatı-1982-1986), yüksek lisans (Sosyal Bilimler Enstitüsü Türk Dili-1986-1988 "Âlî'nin Künhü'l-Ahbar'ında Sentaks), doktora (Sosyal Bilimler Enstitüsü Türk Dili-1989-1994, "Yemînî'nin Faziletnamesi: Giriş-Metin ve Gramatikal Dizin") eğitimlerimi Erzurum Atatürk Üniversitesinde tamamladım. 1987 yılında Atatürk Üniversitesi Kâzım Karabekir Eğitim Fakültesi Türk Dili ve Edebiyatı Eğitimi Bölümünde araştırma görevlisi oldum, 1994-2001 yılları arasında yardımcı doçent olarak çalıştım, 2001 yılında Akdeniz Üniversitesi Eğitim Fakültesi Sınıf Öğretmenliği anabilim dalında Yrd.Doç. atandım, 2007 yılında doçent, 2013 yılında da aynı fakültenin Türkçe Eğitimi anabilim dalında profesör oldum. Hâlen aynı anabilim dalında görevimi sürdürmekteyim. Evli ve iki çocuk babasıyım. Türk dili ve Türkçe eğitimi alanlarında yayımlanmış birçok kitap, makale ve bildirilerim bulunmaktadır.
ÖZGEÇMİŞ
1. Adı Soyadı: Esra Çakar Özkan
2. Doğum Tarihi: 04.07.1982
3. Unvanı: Dr. Öğretim Üyesi
4. Öğrenim Durumu:
Derece Alan Üniversite Yıl
Lisans Fen Bilgisi Öğretmenliği Süleyman Demirel Üniversitesi 2004
Y. Lisans Program Geliştirme ve Öğretim Süleyman Demirel Üniversitesi
2008
Doktora Eğitim Programları ve Öğretim Ege Üniversitesi 2013
5. Akademik Unvanlar:
Dr. Öğretim Üyesi : 02.06.2014
Doçentlik Tarihi :
Profesörlük Tarihi :
6. Yönetilen Yüksek Lisans ve Doktora Tezleri
6.1. Yüksek Lisans Tezleri
a) Ünlü, E. (2020). Ortaokul öğretmenlerinin özerklik davranışlarının, öz yeterlik inançlarının, mesleğe yönelik tutumlarının incelenmesi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Burdur.
6.2. Doktora Tezleri
7. Yayınlar
7.1. Uluslararası hakemli dergilerde yayınlanan makaleler (SCI & SSCI & Arts and Humanities)
a) Bümen, N. T., Çakar, E. ve Yıldız, D. G. (2014). Türkiye’de öğretim programına bağlılık ve bağlılığı etkileyen etkenler. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 14 (1), 203-228.
b) Yurdakul, B., Uslu, Ö., Çakar, E. ve Yıldız, D. G. (2014). Web tabanlı içerik geliştirme mesleki gelişim programının değerlendirilmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 14(4), 1409-1437.
7.2. Uluslararası diğer hakemli dergilerde yayınlanan makaleler
7.3. Uluslararası bilimsel toplantılarda sunulan ve bildiri kitabında (Proceedings) basılan bildiriler
a) Şahin, H. ve Çakar, E. (2009, Mayıs). Eğitim fakültesi öğrencilerinin çoklu zeka kuramına göre zeka alanlarıyla öğrenme stratejileri arasındaki ilişkinin incelenmesi. The First International Congress of Educational Research. Sözel Bildiri, Çanakkale 18 Mart Üniversitesi, Çanakkale.
b) Yurdakul, B., Uslu, Ö., Çakar, E. & Yıldız, D. G. (2010, June). Evaluation of the professional development program on WEB based content development. 13th International Conference “ICT in the Education of Balkan Countries”. Sözel bildiri, Sofia University “ST Kliment Ohridsky”, Varna, Bulgaria.
c) Çakar Özkan, E. (Nisan, 2017). Öğrenci merkezli yaklaşımlarda destekleyici kavramı. Sözel bildiri, 26. Uluslararası Eğitim Bilimleri Kongresi, Side, Antalya.
d) Uslu, Ö. ve Çakar Özkan, E. (Ekim, 2017). Öğretmenlerin tükenmişlik düzeyleri, öz yeterlik inançları ve değişim eğilimleri arasındaki ilişkinin incelenmesi, Sözel bildiri, 5. Uluslararası Eğitim Programları ve Öğretim Kongresi, Marmaris, Muğla.
e) Güzel, G. ve Çakar Özkan, E: (Nisan, 2019). Aday öğretmenlerin hizmet içi eğitim ihtiyaçlarının belirlenmesi, Sözel bildiri, 10. Uluslararası Eğitimde Yeni Yönelimler Kongresi, Konyaaltı, Anltalya.
f) Gemici, B. S. ve Çakar Özkan, E. (Mart, 2021). Factors affecting 21st century skills of pre-service and in-service preschool teachers: A systematic review study Sözel bildiri, VIII. International Congress on Curriculum and Instruction, Burdur.
g) Göksoy, Ş. ve Çakar Özkan, E. (Mart, 2021). Examining the relationship between teachers’ idealistic levels and professional ethical behaviors. Sözel bildiri, VIII. International Congress on Curriculum and Instruction, Burdur.
h) Uslu, Ö. ve Çakar Özkan E. (Nisan, 2021). Lisans öğrencilerinin okula yönelik tutumlarının incelenmesi. Sözel bildiri, 4. Uluslararası Felsefe, Eğitim, Sanat ve Bilim Tarihi Sempozyumu, Muğla.
7.4. Yazılan uluslararası kitaplar veya kitaplarda bölümler
7.5. Ulusal hakemli dergilerde yayınlanan makaleler
a) Şahin, H. ve Çakar, E. (2011). Eğitim fakültesi öğrencilerinin öğrenme stratejileri ve akademik güdülenme düzeylerinin akademik başarılarına etkisi. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 9 (3), 519-540.
b) Demirkaya, H. ve Çakar, E. (2012). İlköğretim yedinci sınıf öğrencilerinin eleştirel düşünme becerilerinin değişkenlere göre incelenmesi. Ege Eğitim Dergisi, 13 (2), 33-49.
c) Bümen, N. T., Ateş, A., Çakar, E., Ural, G. ve Acar, V. (2012). Türkiye bağlamında öğretmenlerin mesleki gelişimi: Sorunlar ve öneriler. Milli Eğitim Dergisi, 41 (194), 31-50.
d) Çakar, E. ve Bümen, N. T. (2014). Fen ve teknoloji dersinde araştırmaya dayalı öğrenmenin öğrencilerin erişilerine, kavram öğrenmelerine, üstbiliş farkındalıklarına ve fen ve teknoloji dersine yönelik tutumlarına etkisi. Ege Eğitim Dergisi, 15 (1), 251-278.
e) Uslu, Ö ve Çakar Özkan, E . (2018). Öğretmenlerin değişim eğilimlerinin yordanmasında öz yeterlik inançlarının ve tükenmişlik düzeylerinin rolü. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 48, 278-300.
7.6. Ulusal bilimsel toplantılarda sunulan ve bildiri kitabında basılan bildiriler
a) Çakar, E. (2008, Mayıs). Fen ve teknoloji programında bilimsel süreç becerileri kazanımları ve sınıf öğretmeni adaylarının bilimsel süreç becerileri düzeyleri. VII. Ulusal Sınıf Öğretmenliği Sempozyumu. Sözel Bildiri, Çanakkale 18 Mart Üniversitesi, Çanakkale.
b) Çelik, F. ve Çakar, E. (2009, Ekim). 5. Sınıf fen ve teknoloji programının bilimsel süreç becerileri kazanımlarının gerçekleşme düzeylerinin belirlenmesi. 18. Ulusal Eğitim Bilimleri Kurultayı. Sözel bildiri, Ege Üniversitesi, İzmir.
c) Çakar, E., Ural, G. ve Yurdakul, B. (2011, Eylül). 6. sınıf fen ve teknoloji programında yer alan “madde ve değişim” ünitesinin sağlamlığı. 20. Ulusal Eğitim Bilimleri Kurultayı. Sözel Bildiri, Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi, Burdur.
7.7. Diğer yayınlar
8. Projeler
a) “Moleküler Biyoloji Laboratuvarı Yaz Okulu” ( MOBİLYO) Projesi, TÜBİTAK 4004 Doğa Eğitimi ve Bilim Okulları Destekleme Programı, Proje No: 112B052, Rehber, (Dr. Çiğdem Selli yürütücülüğünde Aralık 2012 tarihinde tamamlandı) Web adresi: http://www.mobilyo.ege.edu.tr/
9. İdari Görevler
10. Bilimsel ve Mesleki Kuruluşlara Üyelikler
Eğitim Programları ve Öğretim Derneği (EPÖDER) üyeliği
11. Ödüller
2014 Akademik teşvik ödülü