The aim of this
study is to determine the pre-school teachers' self-efficacy beliefs in science
activities in pre-school curriculum. This research, a descriptive research
design, using quantitative research methods, was conducted with 194 preschool
teachers working in Diyarbakır city center. The data were collected by the
sub-dimension of science activities of Self-Efficacy Belief Scale towards
Activities in Pre-School Education Program. This data collection tool was
developed by Koç, Sak and Kayri and it was revised in 2013. According to the
results of the research, it is determined that pre-school teachers have high
self-efficacy beliefs about science activities. According to the presence of a
science center in the classes of pre-school teachers, there is a statistically
significant difference among self-efficacy belief scores for science
activities. In the scope of the research, it was also determined that the
self-efficacy beliefs related to science activities of pre-school teachers did
not differ significantly according to gender, graduation program, working
experience, age group, number of students and the institutions which is being
worked for. Another contribution of the study to the field can be shown as the
validity and reliability of the science competencies sub-dimension of the data
collection tool. The fact that many independent variables did not cause a
significant difference of opinion and the number of students in some classes
was problematic for pre-school education led to suspicions about effective
classroom teaching for science activities. It is useful to evaluate the
undergraduate programs of pre-school education critically.
Bu araştırmanın amacı,
okul öncesi öğretmenlerinin okul öncesi eğitim programlarındaki fen
etkinliklerine yönelik öz-yeterlik inançlarının belirlenmesidir. Nicel
araştırma yöntemlerinden betimsel tarama araştırma deseninin kullanıldığı bu araştırma
Diyarbakır ili merkez ilçelerinde görev yapan 194 okul öncesi öğretmeni ile
gerçekleştirilmiştir. Veri toplama aracı olarak Koç, Sak ve Kayri tarafından
geliştirilen, 2013’te yenilenen okul öncesi eğitim programının etkinliklerine
yönelik hazırlanan Okul Öncesi Eğitim Programındaki Etkinliklere Yönelik
Öz-Yeterlik İnanç Ölçeğinin fen etkinlikleri alt boyutu kullanılmıştır.
Araştırma sonuçlarına göre okul öncesi öğretmenlerinin fen etkinliklerine
yönelik öz-yeterlik inançlarının yüksek olduğu belirlenmiştir. Okul öncesi
öğretmenlerinin sınıflarında fen merkezi bulunmasına göre fen etkinliklerine
yönelik öz-yeterlik inanç puanları arasında istatistiksel olarak anlamlı
farklılık bulunmuştur. Araştırma kapsamında ayrıca okul öncesi öğretmenlerinin
göre fen etkinliklerine yönelik öz-yeterlik inançlarının cinsiyet, mezun olunan
lisans programı, mesleki deneyim, okutulan yaş grubu ve öğrenci sayısı, görev
yapılan kuruma göre anlamlı biçimde farklılaşmadığı belirlenmiştir.
Araştırmanın alana bir diğer katkısı veri toplama aracının fen yeterlikleri alt
boyutunun geçerlik ve güvenirliğinin sağlanması gösterilebilir. Araştırma
kapsamında birçok bağımsız değişkenin anlamlı düzeyde görüş farkına neden
olmayışı ve bazı sınıflardaki öğrenci sayılarının okul öncesi eğitim için
sorunlu bulunması fen etkinliklerine yönelik etkili bir sınıf içi öğretim
konusunda şüphelere neden olmuştur. Okul öncesi eğitimi lisans programlarının
eleştirel bir bakış açısıyla değerlendirilmesinde yarar görülmektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | March 25, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 3 Issue: 1 |
SOBIAD
http://dergipark.org.tr