This research was carried out to determine the perceptions of social studies teacher candidates about today’s world problems, their priorities among the problems, their reasons for priority, their thoughts about the sources of the problems and their suggestions for the solution of the problems. The research was carried out in accordance with qualitative research methods. The phenomenology method was used as the research model, the data were obtained with a questionnaire consisting of open-ended questions and evaluated with content analysis. The survey was conducted through “Google documents” due to pandemic conditions. In the process of preparing open-ended questions, a field literature review was conducted and the information previously obtained within the scope of this course was taken into account. The study group of the research; In the 2020-2021 academic year, the volunteers of the 3rd and 4th grade students studying in NEU AKEF social studies teaching and taking today’s world problems course were formed. 78 volunteer teacher candidates participated in the research. The teacher candidates who participated in the research were coded according to the ranking (OA1). As a result of the research, it was seen that social studies teacher candidates have a high level of perception, consciousness and awareness about today’s world problems. It has been determined that they prioritize all the problems of nature or human origin that concern today’s world. It has been understood that they see more people and their activities as the main source of problems. It has been determined that they perceive all the events that negatively affect the life of the world as the reasons for the problems, they know the current activities aimed at solving the problems, but they consider them insufficient. In addition, it was concluded that today’s world problems course contributed positively to the consciousness and awareness levels of social studies teacher candidates, thus increasing their desire to make various suggestions for solutions to problems, to establish a new organizational structure, to participate voluntarily in activities carried out to solve problems.
Bu araştırma, Sosyal Bilgiler öğretmen adaylarının günümüz dünya sorunları algılarını, sorunlar arasında önceliklerini, öncelik gerekçelerini, sorunların kaynakları hakkındaki düşünceleri ve sorunların çözümüne yönelik önerilerini tespit etmek için gerçekleştirilmiştir. Araştırma, nitel araştırma yöntemlerine uygun olarak yürütülmüştür. Araştırma modeli olarak olgubilim yöntemi kullanılmış, veriler açık uçlu sorulardan oluşan anket formuyla elde edilmiş ve içerik analiziyle değerlendirilmiştir. Anket, pandemi koşulları nedeniyle “Google dokümanlar” üzerinden gerçekleştirilmiştir. Açık uçlu soruların hazırlanması sürecinde alan yazın taraması yapılmış ve daha önce bu ders kapsamında elde edilen bilgiler göz önünde bulundurulmuştur. Araştırmanın çalışma grubunu; 2020-2021 eğitim-öğretim yılında Necmettin Erbakan Üniversitesi Ahmet Keleşoğlu Eğitim Fakültesi Sosyal Bilgiler Öğretmenliğinde okuyan, Günümüz Dünya Sorunları dersini alan 3. ve 4. sınıf öğrencilerinin gönüllüleri oluşturmuştur. Araştırmaya 78 gönüllü öğretmen adayı katılmıştır. Araştırmaya katılan öğretmen adayları sıralamaya göre kodlanarak (ÖA1) belirtilmiştir. Araştırma neticesinde Sosyal Bilgiler öğretmen adaylarının günümüz dünya sorunlarına yönelik üst düzey bir algı, bilinç ve farkındalığa sahip oldukları görülmüştür. Günümüz dünyasını ilgilendiren doğa veya insan kaynaklı tüm sorunları önceledikleri tespit edilmiştir. Sorunların temel kaynağı olarak daha çok insanı ve insanın faaliyetlerini gördükleri anlaşılmıştır. Dünya yaşamını olumsuz etkileyen olayların tamamını sorunların gerekçeleri olarak algıladıkları, sorunların çözümüne yönelik mevcut faaliyetleri bildikleri ancak bunları yetersiz gördükleri tespit edilmiştir. Ayrıca Günümüz Dünya Sorunları dersinin Sosyal Bilgiler öğretmen adaylarının bilinç ve farkındalık düzeylerine olumlu katkı sağladığı, bu sayede sorunların çözümlerine yönelik çeşitli önerilerde bulunma, yeni örgütsel yapılanma kurma, sorunların çözümü için gerçekleştirilen faaliyetlere gönüllü olarak katılma gibi isteklerini artırdığı sonucuna ulaşılmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Sociology |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | October 29, 2023 |
Submission Date | March 17, 2023 |
Acceptance Date | May 28, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 6 Issue: Cumhuriyet’in 100. Yılı Özel Sayısı (100th Year of the Republic Special Issue) |
Journal of Karamanoğlu Mehmetbey University Faculty of Letters is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.