Atina’da eğitim özellikle MÖ. 5-4. yüzyıllarda büyük gelişme kaydetmiş ve bu itibaren Atina kurulmuş olan okullar sayesinde büyük bir üne kavuşmuştur. Bu ünü çağlar boyu sürdüren kent, MS. sonraki yüzyıllarda da eğitim alanında Akdeniz dünyasında çok önemli bir yere sahip olmuştur. Birçok entelektüeli yetiştiren Atina, MS. 4. yüzyılda okullarıyla halen Akdeniz’in en gözde kenti olma özelliğini sürdürmüştür. Ancak, bu dönemin en önemli özelliği olarak öğrenciler arasında vuku bulan kavgalar göze çarpmaktadır. MS. 4. yüzyılda öğretmenlerine bağlılıklarını yansıtan öğrenci grupları arasında cereyan eden bu çatışmalar antik dönem yazarları tarafından sıklıkla anlatılmıştır. Bu makalede bu dönemdeki eğitim anlayışı, Eunapios’un Filozoflar ve Sofistlerin Hayatı adlı eserinin Kappadokialı Ioulianus kısmı çevrilerek irdelenmiştir.
etik ilkelere bağlı kaldığımı beyan ederim.
Yok
YoK
Education in Athens, especially 5-4. B.C. has made great progress over the centuries. Since these times, Athens has gained a great reputation thanks to these schools in the city. The city has maintained this reputation throughout the ages. In the following centuries, it had a very important place in the Mediterranean world in the field of education. The city, which educated many intellectuals, continued to be the most popular city in the Mediterranean with its schools in the fourth century AD. However, the most important feature of this period is the fights among students. These fights that occurred between students reflecting their loyalty to their teachers were frequently described by ancient writers. In this article the understanding of education in this period was examined by translating the section of Julian of Cappadocia from Eunapios’s work entitled Lives of Philosophers and Sophists.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Archaeology (Other) |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | October 28, 2024 |
Submission Date | June 6, 2024 |
Acceptance Date | October 16, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 2 Issue: 33 |