As the importance given to technology increases, its use in education, which is one of the most important elements of social life, is also important and increasing. The widespread use of technology has brought a different dimension to education, and at the same time, it is the 21st century that individuals in society should have in the future. has also resulted in the differentiation of their skills. 21st century skills are aimed to cover the digitalization and innovation process. In this direction, the 21st century. These skills include “information skills, media skills and technology skills”. Giving these skills through education also emphasizes the importance of technology in education. The place of technology in education has enabled many studies to be done in the literature. In the studies carried out, it has been tried to reveal the effects of using technology in education, students' attitudes towards the process of using technology in education, and their competencies. As a result of the studies, the importance of using technology in education is emphasized. The aim of this study is to use the TSPA C-21 scale, developed by Ropp (1999) and adapted to Turkish by Fidan, Debbağ and Çukurbaşı (2020) for validity and reliability studies, and gender, class level, family income level, computer/tablet at the computer/tablet determined by the researchers. The aim of this study is to explain the relationship between pre-service teachers' technology proficiency self-assessment and demographic characteristics, using the demographic features of the time spent and the use of technology by the faculty members in the courses, in particular Muğla Sıtkı Koçman University. In this direction, the demographic characteristics form and the "Technology Self-Evaluation Scale" were applied by the researchers to 108 pre-service teachers studying in the Science Teaching Program at the relevant university. Survey method, one of the quantitative research methods, was used in the study. As a result of the application, it was concluded that the level of technology proficiency self-evaluation increased as the class level and the time spent in front of the computer/tablet increased. In order to increase the technology proficiency self-assessment level of teacher candidates, it is recommended that technology-supported courses be included in the teacher training program at all grade levels.
Teknolojiye verilen önem arttıkça sosyal hayatın en önemli unsurlarından biri olan eğitimde kullanımı da önem arz etmekte ve artış göstermektedir. Teknolojinin yaygın kullanımı eğitime farklı bir boyut kazandırmış ve gelecekte bireylerin sahip olması gereken 21. yy. becerilerinin de farklılaşmasına sebep olmuştur. 21. yy. becerilerinin dijitalleşme ve inovasyon sürecini kapsaması hedeflenmektedir. Bu doğrultuda 21. yy. becerileri “bilgi becerileri, medya becerileri ve teknoloji becerileri”nide içerisinde bulundurmaktadır. Bu becerilerin eğitimle verilmesi de eğitimde teknolojinin önemini vurgulamaktadır. Teknolojinin eğitimdeki yeri alan yazın da birçok çalışmanın yapılmasına olanak sağlamıştır. Gerçekleştirilen çalışmalarda eğitimde teknoloji kullanımın faydaları, öğrencilerin eğitimde teknoloji kullanım sürecine karşı tutumları, yeterlilikleri gibi etkileri ortaya koyulmaya çalışılmıştır. Çalışmalar sonucunda, eğitimde teknoloji kullanımın önemi vurgulanmaktadır. Bu çalışmanın amacı Ropp (1999) tarafından geliştirilen, Fidan, Debbağ ve Çukurbaşı (2020) tarafından Türkçe ’ye uyarlanarak geçerlik ve güvenirlik çalışmasının gerçekleştirildiği TSPA C-21 ölçeğini ve araştırmacılar tarafından belirlenen farklı demografik özelikler kullanılarak öğretmen adaylarının teknoloji yeterliliği öz-değerlendirme durumlarının demografik özelliklerle ilişkisini Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi özelinde açıklamaktır. Bu doğrultuda araştırmacılar tarafından ilgili üniversitede Fen Bilgisi Öğretmenliği Programında öğrenim görmekte olan 108 öğretmen adayına demografik özellikler formu ve “Teknoloji Öz-Değerlendirme Ölçeği” uygulanmıştır. Çalışmada nicel araştırma yöntemlerinden tarama yöntemi kullanılmıştır. Uygulama sonucunda, sınıf düzeyi ve bilgisayar/tablet başında geçirilen süre arttıkça teknoloji yeterliliği öz-değerlendirme düzeyinin arttığı sonucuna ulaşılmıştır. Öğretmen adaylarının teknoloji yeterliliği öz-değerlendirme düzeyini artırmak için de öğretmen yetiştirme programında tüm sınıf düzeylerinde teknoloji destekli derslerin yer alması önerilmektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Early Pub Date | December 29, 2022 |
Publication Date | December 30, 2022 |
Submission Date | December 6, 2022 |
Acceptance Date | December 21, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 5 Issue: 1 |