Bu araştırmanın amacı, aday öğretmenlerin meraklılık
ve bilgi okuryazarlığı düzeyleri arasındaki ilişkiyi belirlemektir. İlişkisel
tarama modelinde yürütülen araştırmanın çalışma grubunu Ankara’daki bir devlet
üniversitesinde öğrenim görmekte olan 340 öğretmen adayı oluşturmuştur. Araştırmada
meraklılık ve bilgi okuryazarlığı arasındaki ilişki aday öğretmenlere uygulanan
ölçeklerle belirlenmiştir. Aday öğretmenlerin meraklılık düzeyleri Erwin (1998)
tarafından geliştirilen (Meraklılık İndeksi/3. versiyon) ve Diker Coşkun (2009)
tarafından Türkçe’ye uyarlama çalışması yapılan “Meraklılık Ölçeği” ile elde
edilmiştir. Aday öğretmenlerin bilgi okuryazarlık düzeylerini belirlemek
amacıyla ise Adıgüzel (2011) tarafından geliştirilen “Bilgi Okuryazarlığı
Ölçeği” kullanılmıştır. Araştırma sonucunda, öğretmen adaylarının meraklılık
puanlarının ölçek orta puanının üzerinde olduğu görülmüştür. Cinsiyet değişkeni
açısından kız öğrenciler lehine anlamlı bir farklılık olduğu tespit edilmiştir.
Öğretmen adaylarının meraklılık düzeyleri, alan türleri açısından TM puanı ile
üniversiteye giren öğrenciler lehine farklılık göstermiştir. Meraklılık
düzeyleri ile öğrencilerin akademik başarı ortalamaları arasında anlamlı bir
farklılık olmadığı ortaya konmuştur. Öğretmen adaylarının bilgi okuryazarlığı puanlarının
ölçek orta puanının üzerinde olduğu görülmüştür. Öğretmen adaylarının bilgi
okuryazarlığı becerileri cinsiyete göre incelendiğinde kız öğrenciler lehine
anlamlı bir farklılık olduğu görülmüştür. Öğretmen adaylarının bilgi
okuryazarlığı düzeyleri, alan türlerine göre incelendiğinde sınıf eğitimi ve
okulöncesi eğitimi alanında (TM) öğrenim gören öğrencilerin bilgi okuryazarlığı
puanlarının, dil ve MF puanı ile üniversiteye giren öğrencilerden anlamlı
düzeyde yüksek olduğu belirlenmiştir. Öğretmen adaylarının meraklılık düzeyleri
ile bilgi okuryazarlığı becerileri arasında pozitif yönlü, yüksek düzeyde bir
ilişki saptanmıştır. Meraklılığın bilgi okuryazarlığını yordama gücü
incelendiğinde ise, meraklılığın bilgi okuryazarlığının anlamlı bir yordayıcısı
olduğu tespit edilmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 29, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 19 Issue: 2 |
This page is licensed under Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 terms.