Bu
araştırmanın temel amacı Ergen-Ebeveyn Kariyer Uyumu Ölçeği’nin (Sawitri vd.,
2012) geçerlik ve güvenirliğinin Türkiye’deki ergen öğrenciler üzerinde
incelenmesidir. İlk olarak ölçeği oluşturan maddeler Türkçeleştirilmiştir.
Türkçeleştirilen maddeler psikolojik danışma ve rehberlik, ölçme ve
değerlendirme ve Türkçe alanlarından uzmanlar tarafından incelenmiş, alınan
dönütler kapsamında gerekli düzenlemeler yapılmıştır. Ölçeğin Türkçe formu Ankara
il merkezinde üçü lise, üçü ortaokul düzeyinde olmak üzere altı farklı okulda
öğrenim görmekte olan toplam 494 ergen öğrenciye uygulanmıştır. Ölçeğin yapı geçerliliğine
kanıt sağlamak amacıyla doğrulayıcı faktör analizi yapılmıştır. Yapılan birinci
ve ikinci düzey DFA sonuçları birlikte değerlendirildiğinde; ölçeğin orijinal
formunda yer alan iki faktörlü yapısının araştırmanın çalışma grubu olan Türk ergen
öğrencilerde de desteklendiği görülmüştür. Ölçeğin geçerliğine kanıt sağlamak amacıyla
Kariyer Seçiminde Aile Etkisi Ölçeği ile ilişkisi incelenmiştir. Ölçeğin güvenirliği, Cronbach Alpha
katsayısı ile iç tutarlılık, test-tekrar
test tekniği ile de kararlılık bağlamında incelenmiştir. Yapılan inceleme sonucunda
Cronbach Alpha katsayısı değerleri tamamlayıcı uyum alt boyutu için .77,
benzerlik uyumu alt boyutu için .73, ölçeğin bütünü için ise .82 olarak
bulunmuştur. Test-tekrar test güvenirlikleri ise tamamlayıcı uyum alt boyutu
için .84, benzerlik uyumu alt boyutu için .79, ölçeğin bütünü için ise .89
olarak hesaplanmıştır. Araştırma bulguları bir bütün olarak değerlendirildiğinde
Ergen-Ebeveyn
Kariyer Uyumu Ölçeği’nin ebeveynler ile onların ergen çocuklarının kariyer
beklentileri arasındaki uyumu ölçen, 11 maddeden ve tamamlayıcı uyum ve
benzerlik uyumu olmak üzere iki alt faktörden oluşan, gelecek teorik ve
uygulamalı araştırmalarda kullanılabilecek geçerli ve güvenilir bir ölçme aracı
olduğu söylenebilir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 29, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 19 Issue: 2 |
This page is licensed under Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 terms.