In this research, pedagogical formation students’ attitudes toward multicultural education were analyzed according to various variables. Totally 156 pedagogical formation students from Çankırı Karatekin University participated in the study. To gather data, ‘The Attitude Scale toward Multicultural Education for Teacher Candidates-ASIMETC’ was used. To analyze the data, various statistical techniques including percentage, frequency, arithmetical mean, standard deviation, t- test and Kruskall Wallis H test were used. Findings indicated that participants’ attitudes toward multicultural education are relatively positive. It was also seen that participants’ attitudes toward multicultural education did not differ according to ages and faculties. However, it was revealed that multicultural attitudes of the participants graduated from social sciences departments in the universities were significantly higher than the ones in sciences departments. The findings have also shown that the female participants have more positive attitudes toward multicultural education than the males. As a result, it was concluded that participants have positive attitudes toward multicultural education.
Bu araştırmada pedagojik formasyon öğrencilerinin çok kültürlü eğitime yönelik tutumları, çeşitli değişkenlere göre incelenmiştir. Araştırmaya Çankırı Karatekin Üniversitesi’nde 2012-2013 akademik yılında pedagojik formasyon eğitimi alan 156 pedagojik formasyon öğrencisi katılmıştır. Tarama modelindeki araştırmada, Yavuz ve Anıl (2010) tarafından geliştirilmiş olan ‘Öğretmen Adayları İçin Çok Kültürlü Eğitime Yönelik Tutum Ölçeği (ÖÇKET)’ kullanılmıştır. Verilerin analizinde yüzde, frekans, aritmetik ortalama, standart sapma, t testi ve Kruskall Wallis H testi istatistik tekniklerinden yararlanılmıştır. Araştırmada, pedagojik formasyon öğrencilerinin çok kültürlü eğitime yönelik tutumlarının genel olarak ortalamanın üzerinde ve olumlu olduğu saptanmıştır. Cinsiyete göre yapılan analizlerde kadın öğrencilerin erkek öğrencilere göre çok kültürlü eğitime yönelik daha fazla olumlu tutuma sahip oldukları belirlenmiştir. Yaş ve mezun oldukları fakülte değişkenlerine göre ise katılımcıların çok kültürlü eğitime yönelik tutumlarının anlamlı bir farklılık göstermediği tespit edilmiştir. Bu bulgulara dayalı olarak, pedagojik formasyon öğrencilerinin çok kültürlü eğitime yönelik görece olumlu tutuma sahip oldukları genel sonucuna ulaşılmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | July 10, 2014 |
Published in Issue | Year 2014 Volume: 15 Issue: 1 |
This page is licensed under Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 terms.