Başlık: HEMŞİRELİK ÖĞRENCİLERİNİN WEB TABANLI BİR DERSE İLİŞKİN GÖRÜŞLERİ
Title: THE VIEWS of NURSING STUDENTS’ TOWARD A WEB-BASED COURSE
Özet:
Amaç: Araştırmada, hemşirelik öğrencilerinin web tabanlı Hasta Eğitimi dersine ilişkin görüşlerinin belirlenmesi amaçlandı. Gereç ve Yöntem: Araştırma, tanımlayıcı araştırma yöntemine göre planlandı. Araştırmaya 2013-2014 öğretim yılı güz döneminde bir Hemşirelik Fakültesi’nin ikinci sınıfında web tabanlı Hasta Eğitimi dersine kayıtlı tüm öğrenciler (N: 210) alındı. Araştırma verilerinin toplandığı gün 17 öğrenci derse gelmediği ve 10 öğrenci formu eksik doldurduğu için araştirmaya dahil edilmedi. Araştırma, 183 öğrenci ile gerçekleştirildi. Veri toplama aracı olarak, araştırmacılar tarafından geliştirilen Bilgi Formu ve Web Tabanlı Hasta Eğitimi Dersi Değerlendirme Formu kullanıldı. Veriler bilgisayar ortamında analiz edildi. Bulgular ve Sonuç: Araştırma grubunu oluşturan öğrencilerin çoğunluğu kadın olup, Anadolu Lisesi ve Genel Lise mezunudur. Öğrencilerin tamamı interneti kullanmaktadır. Öğrencilerin çoğunluğu interneti öncelikle araştırma yapmak için kullanmaktadır. Öğrencilerin çoğunluğu web tabanlı Hasta Eğitimi dersinin tasarımına, yöntemine ve ders kazanımları’na ilişkin olumlu görüşlere sahiptir. Bu sonuçlar, öğrencilerin çoğunluğunun web tabanlı Hasta Eğitimi dersine ilişkin olumlu görüşlere sahip olduklarını ancak, web tabanlı derslerin kuramsal derslerde uygulanabileceği görüşünde olduklarını gösterdi.
Anahtar kelimeler: Web-tabanlı eğitim, uzaktan eğitim, hasta eğitimi, hemşirelik eğitimi, hemşirelik öğrencileri
Abstract:
Objective: The aim of this research is determining the views of nursing
students’ toward web based Patient education course and performing its
regulations. Methods: This research
was planned as descriptive design. The universe of research is included all
sophomore students (n: 210) who attended web based Patient Education course in
faculty of nursing at 2013-2014 semester. 17 students who didn’t come to school
at data collection day and 10 students who fill missing data were not accepted
to the sample. Research was performed with 183 students. The data were
collected with “Information Form” and “Web Based Patient Education Course
Assessment Form”. Data were analyzed with SPSS package program. Results and Conclusion: The majority of
students in the sample is female and graduated from Anatolian High School and
general high school. All of students are using internet. It was determined that
the majority of students that using internet, first of all researching. The
majority of students have positive views toward design, material and gain of
web based patient education course. The results of the research showed that
majority of students have a positive attitude toward web based Patient
Education course but have the opinion that web based courses will be implement
in theoretical course.
Keywords: Web
based education, distance education, patient education, nursing education,
nursing students
Destekleyen kurumlar:
Kaynakça:
Adams A,
Timmis F. Students views of integrating web-based learning tecnology into the
nursing cirriculum – A descriptive survey. Nurse Education in Practice 2006; 6: 2-21.
Arıkan D. Web destekli etkin öğrenme
uygulamalarının öğretmen adaylarının derse yönelik tutumları üzerindeki
etkileri. Ege Eğitim Dergisi
2006; 1: 23–41.
Arkün S, Baş T, Avcı Ü, Çevik V, Gürcan T. Addie
tasarım modeline göre web tabanlı bir öğrenme ortamı geliştirilmesi. Ankara; Eğitimin
Değişen Yüzü: Yeni Paradigmalar 25. Yıl Konferansı: 2009.
Astleitner H. Web-based instruction and learning:
What do we know from experimental research? http://rilw.itim-cj.ro/2001/papers/astleitner.html (erişim 12.03.2016), 2001.
Atack L, Rankin
J. A descriptive study of registered
nurses’ experiences with web-based learning. Journal of Advanced Nursing 2002; (40): 457-465.
Bajraktarevic N, Hall W, Fullick P. Incorporating Learning Styles in Hypermedia
Environment: Empirical Evaluation. Proceedings of The Workshop on Adaptive
Hypermedia and Adaptive Web-Based Systems. Nottingham, UK, Eindhoven
University, 41-52, 2003.
Bay ÖF, Tüzün H. YÖK’de ders içeriğinin web
tabanlı aktarılması. Politeknik
Dergisi 2002; 5 (1): 13-22.
Bilgiç ŞE. E-öğretim tasarım süreci: Bir
materyalin kullanışlılığına ilişkin katılımcı görüşleri. Yayınlanmamış Uzmanlık
Yeterlilik Tezi. Ankara: Türkiye Cumhuriyeti Merkez Bankası İnsan Kaynakları
Genel Müdürlüğü; 2005.
Campbell M, Gibson W, Hall A, Richards D, Callery
P. Online vs. face-to-face discussion in a web-based research methods course
for postgraduate nursing students: A quasi-experimental study. International Journal of Nursing Studies 2008;
(45): 750–759.
Carter MA. A study of students perceptions of the
online component of a Hybrid Postgraduate Course. Procedia – Social and Behavioral Sciences 2013; 84: 558-568.
Chen HY, Chung CH. The learning effectiveness of
nursing students using online testing as an assistant tool. A cluster
randomized controlled trial. Nurse
Education Today 2012; 32: 208-213.
Chen HY, Liu KY. Web-based synchronized
multimedia lecture system design for teaching/learning Chinese as second
language. Computers & Education
2008; 50: 693–702.
Christianson
L, Tiene D, Luft P. Web-based teaching in undergraduate nursing programs. Nurse Educators 2002; 27: 276-282.
Conrad K. Instructional
Design for Web-Based Training. HRD Press, Massachusetts
USA, 2000.
Cüez T. İlköğretim 8. sınıflarda fen bilgisi
dersinde Web tabanlı öğretim desteğinin öğrenci başarısına etkisi.
Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İzmir: Dokuz Eylül Üniversitesi, Eğitim
Bilimleri Enstitüsü; 2006.
Çavaş B. The use of the computer technology in
seventh grade science topics which contain mathematics. International
Special Education Congree ISEC-2000, Manchester, UK, 2000.
Çetin O, Günay Y. Fen eğitiminde web tabanlı
öğretimin öğrencilerin akademik başarılarına ve tutumlarına etkisi. Çukurova
Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 2010; 38: 19-34.
Davenport D, Erarslan E (2001). Eğitimde
internet: Eğitime destek olarak internet. http://www.cs.bilkent.edu.tr/~david/desymposiom/VirtuallyThereTur.doc (erişim 12.03.2016).
Demirel Ö ve ark. Öğretim Teknolojileri ve Materyal Geliştirme. Ankara: Pegem A
Yayıncılık; 2004.
Demirli C (2002). Web tabanlı öğretim
uygulamalarına ilişkin ögrenci görüşleri (Fırat Üniversitesi örneği). http://aof20.anadolu.edu.tr/bildiriler/Cihad_Demirli.doc (erişim 12.03.2016).
Erümit SF. Web tabanlı uzaktan eğitimde biyoloji
dersi için ders materyali tasarımı: kriterler, uygulama ve değerlendirme. Journal of Instructional Technologies
&Teacher Education JITTE 2013; 1 (2): 83-111.
Fischer B. Instructor-led vs. interactive: Not an
either/or proposition. Corporate
University Review 2007; 29-30.
Gülbahar Y. Web-destekli öğretim ortamında
bireysel tercihler. The Turkish Online Journal of Educational Technology –
TOJET 2005; 4 (2). http://www.tojet.net (erişim 12.03.2016).
Halter JM, Kleiner C, Hess RF. The experience of
nursing students in an online doctoral program in nursing : A
phenomenogical studuy. International
Journal of Nursing Studies 2006; 43: 99-105.
Kaptan H (2009). Uzaktan eğitim modeli olarak web
tabanlı eğitime genel bir bakış web. http://mimoza.marmara.edu.tr/~hkaptan/wte.htm
(erişim 18.03.2016).
Karaağaçlı M, Erden O. Web tabanlı
öğrenme-öğretme ve değerlendirme süreçlerinde teknoloji eğitimi bilgi koluna
ilişkin bir uygulama örneği. Gazi
Üniversitesi Güzel Sanatlar Eğitim Fakültesi Dergisi 2002; 10 (11):
107-125.
Karakuzu M. Web tabanlı uzaktan eğitim dersi
tasarımında öğrenci/katılımcı nitelikleri. Konya; Akademik Bilişim: 2002.
Mishra S, Sharma RC. Interactive Multimedia in Education and Training. United States
of America: Idea Group Inc.: 2005.
Mutlu ME, Kip B, Kayabaş İ. Açıköğretim e-öğrenme
sisteminde öğrenci-içerik etkileşimi. Sakarya; V. Uluslararası Eğitim
Teknolojileri Konferansı: 2005.
Odabaş H. İnternet tabanlı uzaktan eğitim ve
bilgi ve belge yönetimi bölümleri. Türk
Kütüphaneciliği 2003; 17 (1): 22-36.
Odabaşı F, Çoklar AN, Kıyıcı M, Akdoğan EP.
İlköğretim birinci kademede web üzerinden ders işlenebilirliği. The Turkish Online Journal of Educatioanl
Technology 2005; 4 (4). http://www.tojet.net
(erişim 12.03.2016).
Özarslan M, Kubat B, Bay ÖF. Uzaktan eğitim için
entegre ofis dersinin web tabanlı içeriğinin geliştirilmesi ve üretilmesi. Kütahya;
Akademik Bilişim: 2007.
Özdamar K. SPSS
ile Biyoistatistik. (4. Baskı). Eskişehir; 2001: Kaan Kitabevi.
Özkul AE, Aydın CH. Öğrenci adaylarının açık ve
uzaktan öğrenmeye yönelik görüşleri. Uşak; Akademik Bilişim: 2012.
Rosenberg M J. E-Learning Strategies for Delivering Knowledge in the Digital Age.
New York; McGraw-Hill: 2001.
Şenvuva E. Trends towards distance education of
nursing education in Turkey. Turkish
Online Journal of Distance Education (TOJDE) 2011; 12 (4): 147-156. http://tojde.anadolu.edu.tr/ (erişim
10.02.2016).
Şenyuva E, Taşocak G. Implementation of web-based
distance education in nursing education in Turkey: A sample lesson in patient
education. International Journal of Distance Education Technologies (IJDET) 2014; 12
(3): 1-13, July-September.
Talib O, Matthews R, Secombe M. Concructivist
animations for conceptual change: An Effective instructional strategy in
understanding complex, abrasct and dynamic science concepts. Malaysian Online Journal of Instructional
Technology 2005; 2 (3): 78–87.
Taşocak G. Hasta
Eğitimi. İstanbul; İstanbul Üniversitesi Basım ve Yayınevi Müdürlüğü:
2012.
Thurmond AA, Connors HR, Frey BB. Evaluation of
student satisfaction: determining the ımpact of a web-based environment by
controlling for student characteristics. The American Journal of
Distance Education 2002; 16 (3): 169–189.
Tuncay N, Stanescu AI, Keser H. Towards success:
steps in an effective web-based education. Procedia Social and Behavioral Sciences 2010; 9: 2026–2032. www.sciencedirect.com, (erişim
12.03.2016).
Turgut M, Yenilmez K. İlköğretimde web tabanlı
matematik eğitimine ilişkin lisansüstü öğrencilerin görüşleri. Turkish Journal of Computer and Mathematics
Education 2011; 2 (2): 121-139.
Tüysüz C, Aydın H. Web tabanlı öğrenmenin
ilköğretim okulu düzeyindeki öğrencilerin tutumuna etkisi. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi
Dergisi 2007; 22 (2): 73-84.
Wilkinson A,
Forbes A, Bloomfield J, Gee CF. An exploration of four web-based open and
flexible learning modules in post-registration nurse education. International Journal of Nursing Studies
2004; 41: 411-424.
Journal Section | Makaleler |
---|---|
Authors | |
Publication Date | December 29, 2017 |
Submission Date | May 9, 2017 |
Acceptance Date | December 27, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 33 Issue: 3 |