Review
BibTex RIS Cite

HEMŞİRELİK EĞİTİMİNDE YENİLİKÇİ EĞİTİM PARADİGMASI: ÖĞRETİM TEKNOLOJİLERİYLE DUYUŞSAL ALANI HAREKETE GEÇİRMEK

Year 2020, Volume: 36 Issue: 1, 61 - 65, 10.04.2020

Abstract

Eğitimde
yenilikçi paradigmaların giderek daha fazla önem kazanmasıyla birlikte öğretim
teknolojileri eğitime yerleşmeye devam etmektedir. Öğretim teknolojilerinin eğitimde
kullanılması; öğrencilerin öğrenmeye aktif katılmasını, öğrenmenin kalıcı
olmasını ve eğitimin niteliğinin artmasını sağlamaktadır. Bu makalenin amacı;
duygu, değer ve tutum gibi bireysel özelliklerin ön plana çıktığı duyuşsal
alanın öğrencilerin öğretimi sırasında harekete geçirilmesinde öğretim
teknolojilerinin yararını ortaya koymaktır. Öğretim sırasında
kullanılan
mobil teknolojiler, simülasyonlar, bilgisayar modelleri, EDpuzzle, Instagram,
Kahoot!, digital öyküleme araçları gibi öğretim

teknolojileri ve güncel programlar, öğrencilerin dikkatini, ilgisini, motivasyonlarını
ve memnuniyetlerini arttırmaktadır. Bu bağlamda; hemşire eğitimciler, çağın
getirdiği yenilikçi eğitimi takip ederek öğretim teknolojilerini kullanmayı
benimsemeli/desteklemeli ve sürekli mesleki gelişim etkinlikleriyle kendini
geliştirmelidir. 


References

  • 1. Alpay E, Gulati S. Student-led podcasting for engineering education. European Journal of Engineering Education 2010; 35(4): 415-427.
  • 2. Armstrong G, Tucker J, Massad V. Interviewing the experts: Student produced podcast. Journal of Information Technology Education: Innovations in Practice 2009; 8: 79-90.
  • 3. Bahramnezhad F, Shiri M, Asgari P & et al. A review of the nursing paradigm. Open Journal of Nursing 2015; 5(1): 17.
  • 4. Basavanthappa BT. Nursing Education, 2nd ed. New Delhi: Jaypee Brothers Medical Publishers; 2009.
  • 5. Bastable SB, Doody JA. Behavioral Objectives. In: Bastable SB, Editor. Nurse as Educator Principles of Teaching and Learning for Nursing Practice. 3 rd ed. Massachusetts: Jones and Bartlett Publishers; 2008. 383-427.
  • 6. Ceylan B. Bilgi ve iletişim teknolojileri ve öğretmen. İçinde: Genç SZ, Editör. Değişen Değerler ve Yeni Eğitim Paradigması. 1. Baskı. Ankara: Pegem Akademi; 2017. 107-125.
  • 7. Choi Y, Song E, Oh E. Effects of teaching communication skills using a video clip on a smart phone on communication competence and emotional intelligence in nursing students. Archives of Psychiatric Nursing 2015; 29(2): 90-95.
  • 8. Christiansen A. Storytelling and professional learning: A phenomenographic study of students' experience of patient digital stories in nurse education. Nurse Education Today 2011; 31(3): 289-293.
  • 9. Day L, Ziehm SR, Jessup MA & et al. The power of nursing: An innovative course in values clarification and self-discovery. Journal of Professional Nursing 2017; 33(4): 267-270.
  • 10. Day-Black C, Merrill EB. Using mobile devices in nursing education. The ABNF Jornal Fall 2015; 26(4): 8-84.
  • 11. Demirel Ö. Öğretimde Planlama ve Değerlendirme Öğretme Sanatı. 6. Baskı. Ankara: Pegem A Yayıncılık; 2003.
  • 12. Demirel Ö. Eğitimde Program Geliştirme Kuramdan Uygulamaya. 24. Baskı. Ankara: Pegem A Yayıncılık; 2015.
  • 13. Fırat M, Kuş G, Uğur S ve ark. MOOC'ler için animasyon destekli video modülleri tasarlama: homeostasis örneği. AUAd 2018; 4(4): 15-42.
  • 14. Genç SZ. Bilgi toplumu ve eğitim. İçinde: Genç SZ, Editör. Değişen Değerler ve Yeni Eğitim Paradigması. 1.Baskı. Ankara: Pegem Akademi; 2017. 2-22.
  • 15. Güneş B. Paradigma kavramı ışığında bilimsel devrimlerin yapısı ve bilim savaşları: Cephelerdeki fizikçilerden Thomas S. Kuhn ve Alan D. Sokal. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi 2003; 1(1): 23-44.
  • 16. Kablan Z. Hedef Belirleme: Bilişsel, Duyuşsal ve Devinişsel Alanlar. İçinde: Şeker H, Editör. Eğitimde Program Geliştirme Kavramlar ve Yaklaşımlar. 3.Baskı. Ankara: Anı Yayıncılık; 2014. 127-161.
  • 17. Kısa B, Kaya H. Hemşire öğretim elemanlarının teknolojiye ilişkin tutumları. The Turkish Online Journal of Educational Technology – TOJET 2006; 5(2): 77-83.
  • 18. Lee H, Min H, Oh SM & et al. Mobile technology in undergraduate nursing education: a systematic review. Healthcare Informatics Research 2018; 24(2): 97-108.
  • 19. Karaveli Çakır S. Hemşirelik öğrencilerinin teknolojik ekipman kullanımına ilişkin görüşleri ve yaşadıkları deneyimler. Ege Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Dergisi 2017; 33(3): 11-20.
  • 20. Kangas-Niemi A, Manninen K, Mattsson J. Facilitating affective elements in learning-In a palliative care context. Nurse Education in Practice 2018; 33: 148-153.
  • 21. Lee NJ, Chae SM, Kim H & et al. Mobile-based video learning outcomes in clinical nursing skill education: a randomized controlled trial. Computers, Informatics, Nursing 2016; 34(1): 8-16.
  • 22. Lee SS, Kwon MK. Effects of self-directed fundamental nursing practice using smartphone videos on self-efficacy, practice satisfaction, and skill competency. J Korean Acad Soc Nurs Educ 2016; 22(3): 255-263.
  • 23. Licorish SA, Owen HE, Daniel B & et al. Students’ perception of Kahoot!’s influence on teaching and learning. Research and Practice in Technology Enhanced Learning 2018; 13(1): 9.
  • 24. Mischel LJ. Watch and learn? Using EDpuzzle to enhance the use of online videos. Management Teaching Review 2018. 2379298118773418.
  • 25. Oermann MH. [Editorial•]. Thinking about teaching in nursing. Nurse Educator 2016; 41(5): 217-218.
  • 26. Özçelik DA. Eğitim Programları ve Öğretim. 4. Baskı. Ankara: ÖSYM Yayınları; 2018.
  • 27. Özkan HA, Akduran F. Hemşirelikte paradigmaların önemi. Hemşirelikte Eğitim ve Araştırma Dergisi 2014; 11(2): 3-5.
  • 28. Price DM, Strodtman L, Brough E & et al. Digital storytelling an innovative technological approach to nursing education. Nurse Educator 2015; 40(2): 66-70.
  • 29. Renjith V, G R, George A. Trends in nursing education. Indian Journal of Applied Research 2015; 5(8): 496-498.
  • 30. Sarıtepeci M. Digital hikaye anlatımı araçları. İçinde: Önal N, Editör. Etkinlik örnekleriyle zenginleştirilmiş eğitimde teknoloji uygulamaları. 1.Baskı. Ankara: Pegem Akademi; 2018. 15-42.
  • 31. Scheckel M. Selecting learning experiences to achieve curriculum outcomes. In: Billings DM, Halstead JA, Editors. Teaching in nursing a guide for faculty. St. Louis, Missouri: ELSEVIER; 2012. 170-187.
  • 32. Seren LP, Yakıncı C. Tıp eğitiminde akılda kalıcılığı nasıl sağlarız?. Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları Dergisi 2015; 58(3): 123-130.
  • 33. Shellenbarger T, Robb M. Technology-based strategies for promoting clinical reasoning skills in nursing education. Nurse Educator 2015; 40(2): 79-82.
  • 34. Shepherd CK, McCunnis M, Brown L & et al. Investigating the use of simulation as a teaching strategy. Nursing Standard 2010; 24(35): 42-48.
  • 35. Sönmez V. Program Geliştirmede Öğretmen El Kitabı. 9. Baskı. Ankara: Anı Yayıncılık; 2001.
  • 36. Şendir M, Yılmaz Coşkun E. Hemşirelik eğitiminde teknolojik bir adım: IMventro-sim. G.O.P. Taksim E.A.H. JAREN 2016; 2(2): 103-108.
  • 37. Taylor LD. The affective domain in nursing education: Educators' perspectives. (2014). Theses and Dissertations. 484. https://dc.uwm.edu/etd/484
  • 38. Van Hoozer HL. The teaching role of the professional nurse. In: Van Hoozer HL, Bratton BD, Ostmoe PM & et al. The teaching process theory and practice in nursing. USA Norwalk, Connecticut: Appleton-Century-Crofts; 1987. 22-23.
  • 39. Ward TD. Do you hear what I hear? The impact of a hearing voices simulation on affective domain attributes in nursing students. Nursing Education Perspectives 2015; 36(5): 329-331.
  • 40. Zaunderer CR, Ganzer CA. Cinematic technology-the role of visual learning. Nurse Educator 2011; 36(2): 76-79.
Year 2020, Volume: 36 Issue: 1, 61 - 65, 10.04.2020

Abstract

References

  • 1. Alpay E, Gulati S. Student-led podcasting for engineering education. European Journal of Engineering Education 2010; 35(4): 415-427.
  • 2. Armstrong G, Tucker J, Massad V. Interviewing the experts: Student produced podcast. Journal of Information Technology Education: Innovations in Practice 2009; 8: 79-90.
  • 3. Bahramnezhad F, Shiri M, Asgari P & et al. A review of the nursing paradigm. Open Journal of Nursing 2015; 5(1): 17.
  • 4. Basavanthappa BT. Nursing Education, 2nd ed. New Delhi: Jaypee Brothers Medical Publishers; 2009.
  • 5. Bastable SB, Doody JA. Behavioral Objectives. In: Bastable SB, Editor. Nurse as Educator Principles of Teaching and Learning for Nursing Practice. 3 rd ed. Massachusetts: Jones and Bartlett Publishers; 2008. 383-427.
  • 6. Ceylan B. Bilgi ve iletişim teknolojileri ve öğretmen. İçinde: Genç SZ, Editör. Değişen Değerler ve Yeni Eğitim Paradigması. 1. Baskı. Ankara: Pegem Akademi; 2017. 107-125.
  • 7. Choi Y, Song E, Oh E. Effects of teaching communication skills using a video clip on a smart phone on communication competence and emotional intelligence in nursing students. Archives of Psychiatric Nursing 2015; 29(2): 90-95.
  • 8. Christiansen A. Storytelling and professional learning: A phenomenographic study of students' experience of patient digital stories in nurse education. Nurse Education Today 2011; 31(3): 289-293.
  • 9. Day L, Ziehm SR, Jessup MA & et al. The power of nursing: An innovative course in values clarification and self-discovery. Journal of Professional Nursing 2017; 33(4): 267-270.
  • 10. Day-Black C, Merrill EB. Using mobile devices in nursing education. The ABNF Jornal Fall 2015; 26(4): 8-84.
  • 11. Demirel Ö. Öğretimde Planlama ve Değerlendirme Öğretme Sanatı. 6. Baskı. Ankara: Pegem A Yayıncılık; 2003.
  • 12. Demirel Ö. Eğitimde Program Geliştirme Kuramdan Uygulamaya. 24. Baskı. Ankara: Pegem A Yayıncılık; 2015.
  • 13. Fırat M, Kuş G, Uğur S ve ark. MOOC'ler için animasyon destekli video modülleri tasarlama: homeostasis örneği. AUAd 2018; 4(4): 15-42.
  • 14. Genç SZ. Bilgi toplumu ve eğitim. İçinde: Genç SZ, Editör. Değişen Değerler ve Yeni Eğitim Paradigması. 1.Baskı. Ankara: Pegem Akademi; 2017. 2-22.
  • 15. Güneş B. Paradigma kavramı ışığında bilimsel devrimlerin yapısı ve bilim savaşları: Cephelerdeki fizikçilerden Thomas S. Kuhn ve Alan D. Sokal. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi 2003; 1(1): 23-44.
  • 16. Kablan Z. Hedef Belirleme: Bilişsel, Duyuşsal ve Devinişsel Alanlar. İçinde: Şeker H, Editör. Eğitimde Program Geliştirme Kavramlar ve Yaklaşımlar. 3.Baskı. Ankara: Anı Yayıncılık; 2014. 127-161.
  • 17. Kısa B, Kaya H. Hemşire öğretim elemanlarının teknolojiye ilişkin tutumları. The Turkish Online Journal of Educational Technology – TOJET 2006; 5(2): 77-83.
  • 18. Lee H, Min H, Oh SM & et al. Mobile technology in undergraduate nursing education: a systematic review. Healthcare Informatics Research 2018; 24(2): 97-108.
  • 19. Karaveli Çakır S. Hemşirelik öğrencilerinin teknolojik ekipman kullanımına ilişkin görüşleri ve yaşadıkları deneyimler. Ege Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Dergisi 2017; 33(3): 11-20.
  • 20. Kangas-Niemi A, Manninen K, Mattsson J. Facilitating affective elements in learning-In a palliative care context. Nurse Education in Practice 2018; 33: 148-153.
  • 21. Lee NJ, Chae SM, Kim H & et al. Mobile-based video learning outcomes in clinical nursing skill education: a randomized controlled trial. Computers, Informatics, Nursing 2016; 34(1): 8-16.
  • 22. Lee SS, Kwon MK. Effects of self-directed fundamental nursing practice using smartphone videos on self-efficacy, practice satisfaction, and skill competency. J Korean Acad Soc Nurs Educ 2016; 22(3): 255-263.
  • 23. Licorish SA, Owen HE, Daniel B & et al. Students’ perception of Kahoot!’s influence on teaching and learning. Research and Practice in Technology Enhanced Learning 2018; 13(1): 9.
  • 24. Mischel LJ. Watch and learn? Using EDpuzzle to enhance the use of online videos. Management Teaching Review 2018. 2379298118773418.
  • 25. Oermann MH. [Editorial•]. Thinking about teaching in nursing. Nurse Educator 2016; 41(5): 217-218.
  • 26. Özçelik DA. Eğitim Programları ve Öğretim. 4. Baskı. Ankara: ÖSYM Yayınları; 2018.
  • 27. Özkan HA, Akduran F. Hemşirelikte paradigmaların önemi. Hemşirelikte Eğitim ve Araştırma Dergisi 2014; 11(2): 3-5.
  • 28. Price DM, Strodtman L, Brough E & et al. Digital storytelling an innovative technological approach to nursing education. Nurse Educator 2015; 40(2): 66-70.
  • 29. Renjith V, G R, George A. Trends in nursing education. Indian Journal of Applied Research 2015; 5(8): 496-498.
  • 30. Sarıtepeci M. Digital hikaye anlatımı araçları. İçinde: Önal N, Editör. Etkinlik örnekleriyle zenginleştirilmiş eğitimde teknoloji uygulamaları. 1.Baskı. Ankara: Pegem Akademi; 2018. 15-42.
  • 31. Scheckel M. Selecting learning experiences to achieve curriculum outcomes. In: Billings DM, Halstead JA, Editors. Teaching in nursing a guide for faculty. St. Louis, Missouri: ELSEVIER; 2012. 170-187.
  • 32. Seren LP, Yakıncı C. Tıp eğitiminde akılda kalıcılığı nasıl sağlarız?. Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları Dergisi 2015; 58(3): 123-130.
  • 33. Shellenbarger T, Robb M. Technology-based strategies for promoting clinical reasoning skills in nursing education. Nurse Educator 2015; 40(2): 79-82.
  • 34. Shepherd CK, McCunnis M, Brown L & et al. Investigating the use of simulation as a teaching strategy. Nursing Standard 2010; 24(35): 42-48.
  • 35. Sönmez V. Program Geliştirmede Öğretmen El Kitabı. 9. Baskı. Ankara: Anı Yayıncılık; 2001.
  • 36. Şendir M, Yılmaz Coşkun E. Hemşirelik eğitiminde teknolojik bir adım: IMventro-sim. G.O.P. Taksim E.A.H. JAREN 2016; 2(2): 103-108.
  • 37. Taylor LD. The affective domain in nursing education: Educators' perspectives. (2014). Theses and Dissertations. 484. https://dc.uwm.edu/etd/484
  • 38. Van Hoozer HL. The teaching role of the professional nurse. In: Van Hoozer HL, Bratton BD, Ostmoe PM & et al. The teaching process theory and practice in nursing. USA Norwalk, Connecticut: Appleton-Century-Crofts; 1987. 22-23.
  • 39. Ward TD. Do you hear what I hear? The impact of a hearing voices simulation on affective domain attributes in nursing students. Nursing Education Perspectives 2015; 36(5): 329-331.
  • 40. Zaunderer CR, Ganzer CA. Cinematic technology-the role of visual learning. Nurse Educator 2011; 36(2): 76-79.
There are 40 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Health Care Administration
Journal Section Derlemeler
Authors

Gülsüm Çonoğlu

Nilay Özkütük

Fatma Orgun

Publication Date April 10, 2020
Submission Date February 8, 2019
Acceptance Date January 20, 2020
Published in Issue Year 2020 Volume: 36 Issue: 1

Cite

APA Çonoğlu, G., Özkütük, N., & Orgun, F. (2020). HEMŞİRELİK EĞİTİMİNDE YENİLİKÇİ EĞİTİM PARADİGMASI: ÖĞRETİM TEKNOLOJİLERİYLE DUYUŞSAL ALANI HAREKETE GEÇİRMEK. Ege Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Dergisi, 36(1), 61-65.