Objective: This research was carried in order to investigate the relationship between communication skills of parents having children with attention deficit hyperactivity disorder and life quality of their children.
Methods: The research is in a relationship-seeking, cross-sectional, descriptive design. This research was carried out with 101 children and 101 parents(n=202). Data were collected through personal identification form, The Quality of Life in Attention Deficit Hyperactivity Disorder scale for children, Communication Skills Attitude Scale for parents and Child-Parent Relationship Scale.
Results: Mean quality of life score of the children was found to be 62.22±13.31 at home environment and 61.17±13.29 at school environment. History of going to the nursery and history of going to the kindergarten adversely affect quality of life(at home or school domains). The presence of another family member with a history of ADHD was found to affect quality of life in a positive way.
Conclusion: Life quality of the children included in the study was found to be low at home and school. Verbal statements of the children supported these findings. No significant relationship was reported between life quality of children with a diagnosis of ADHD and the communication skills of their parents.
Amaç: Çocukları Dikkat Eksikliği Hiperaktivite Bozukluğu tanısı alan ebeveynlerin, iletişim becerilerinin çocuklarının yaşam kalitesi arasındaki ilişki incelemek amacıyla 101 çocuk ve 101 ebeveyn ile yürütülmüştür(n=202).
Yöntem: Araştırma ilişki arayan, kesitsel, tanımlayıcı desendedir. Araştırmada veriler, çocukların ve ebeveynin tanıtıcı bilgilerini içeren birey tanıtım formu, çocuklara Dikkat Eksikliği/Hiperaktivite Bozukluğu Yaşam Kalitesi Ölçeği, ebeveynlere İletişim Becerileri Değerlendirme Ölçeği ve Çocuk Ana-Baba İlişki Ölçeğinin uygulanması ile elde edilmiştir.
Bulgular: Çocukların yaşam kalitesi puan ortalaması yaşamlarının ev alanında 62.22±13.31, okul alanında 61.17±13.29’dur. Ailedeki toplam çocuk sayısının artması, çocukların kreşe gitmiş olmsı ve anaokuluna gitmiş olması yaşam kalitesini(ev ya da okul yaşam alanlarında) olumsuz etkilemektedir. Ailede başka bir DEHB tanısı almış kişinin olması ise yaşam kalitesini olumlu etkilemektedir. Ebeveynlerin iletişim becerileri ortalamaları yüksek bulunmuştur.
Sonuç: Araştırmaya katılan çocukların yaşam kalitesi ev ve okul yaşam alanlarında düşüktür. Çocukların sözel ifadeleri bu bulguları destekler niteliktedir. Araştırma örnekleminde DEHB tanılı çocukların yaşam kaliteleri ile ebeveynlerinin iletişim becerileri arasında bir ilişki saptanmamıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Health Care Administration |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | December 29, 2022 |
Submission Date | March 4, 2022 |
Acceptance Date | October 31, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 38 Issue: 3 |