Objective: With this study, it is aimed to determine the relationship between the general procrastination behaviors and attitudes of nursing undergraduate students towards the nursing profession and the level of academic procrastination.
Methods: The study is descriptive and was conducted between December 2019 and January 2020. The sample of the study consisted of 592 students studying in the nursing department of a university and voluntary to participated in the study. Data were collected through student identification form, General Procrastination Scale (GES), Academic Procrastination Scale (AES), and Attitude Towards Nursing Profession Scale (HMTS). Mean, standard deviation, number and percentage, student t test, One Way Anova test and Pearson Correlation test were used to evaluate the data.
Results: The mean age of the participants was 20.09±1.40, 81.30% were female, 31.90% were second year students, 66.90% of the students came to the nursing department voluntarily, and the average daily phone usage time was 5.46±2.89 hours. A statistically significant difference was found between the mean scores of AEÖ, GEÖ and HMTS according to gender (p<.001). A statistical difference was found between the mean scores of AES (p=.024) and HMTS (p=.011) according to grade level. A statistically significant difference was found between the mean scores of AES (p<.001), GEÖ (p=.005) and HMTS (p<.001) according to the status of voluntary choosing to the department. A positive, high, and statistically highly significant relationship was found between AEQ and DAI score averages (r:.702, p:.001), and a negative, low-level statistically highly significant relationship was found between the mean HMTS score (r:- .261, p:.001).
Conclusion: It was observed that general procrastination behavior increased academic procrastination behavior, and positive attitude towards the nursing profession had a positive effect on students' academic procrastination behavior.
Nursing students academic procrastination general procrastination attitude towards profession
Amaç: Bu çalışma ile, hemşirelik lisans öğrencilerinin genel erteleme davranışları ve hemşirelik mesleğine yönelik tutumlarıyla akademik erteleme düzeyi arasındaki ilişkiyi belirlemek amaçlanmaktadır.
Yöntem: Çalışma tanımlayıcı tipte olup, Aralık 2019 ve Ocak 2020 tarihleri arasında yürütülmüştür. Çalışmanın örneklemini bir üniversitenin hemşirelik bölümünde okuyan ve çalışmaya katılmaya istekli 592 öğrenci oluşturmuştur. Veriler, öğrenci tanılama formu, Genel Erteleme Ölçeği (GEÖ), Akademik Erteleme Ölçeği (AEÖ) ve Hemşirelik Mesleğine Yönelik Tutum Ölçeği (HMTÖ) yoluyla toplanmıştır. Verilerin değerlendirilmesinde ortalama, standart sapma, sayı ve yüzde, student t testi ve One Way Anova testi ve Pearson Korelasyon testi kullanılmıştır.
Bulgular: Araştırmaya katılanların, yaş ortalaması 20.09±1.40, %81.30’u kadın, %31.90’ı 2.sınıf öğrencisi olup, öğrencilerin %66.90’ı hemşirelik bölümüne isteyerek gelmiş, günlük ortalama telefon kullanım süresi 5.46±2.89 saattir. Cinsiyete göre AEÖ, GEÖ ve HMTÖ puan ortalamaları arasında istatistiksel olarak anlamlı fark bulunmuştur (p<.001). Sınıf düzeyine göre AEÖ (p=.024) ve HMTÖ (p=.011) puan ortalamaları arasında istatistiksel olarak fark bulunmuştur. Bölüme isteyerek gelme durumuna göre AEÖ (p<.001), GEÖ (p=.005) ve HMTÖ (p<.001) puan ortalamaları arasında istatistiksel olarak anlamlı fark bulunmuştur. AEÖ ile GEÖ puan ortalamaları arasında pozitif yönde, yüksek düzeyde, istatistiksel olarak ileri derecede anlamlı (r:.702, p:.001), HMTÖ puan ortalaması arasındaysa negatif yönde, düşük düzeyde istatistiksel olarak ileri derecede anlamlı bir ilişki bulunmuştur (r:-.261, p:.001).
Sonuç: Genel erteleme davranışının akademik erteleme davranışını arttırdığı, hemşirelik mesleğine yönelik olumlu tutumun öğrencilerin akademik erteleme davranışı üzerinde olumlu etkisi olduğu görülmüştür.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Health Care Administration |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | December 29, 2022 |
Submission Date | April 11, 2022 |
Acceptance Date | October 18, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 38 Issue: 3 |