Amaç: Bu çalışma hemşirelik ve tıp öğrencilerinin hasta mahremiyeti davranışları ile çok boyutlu duygusal empati düzeylerini belirlemek ve karşılaştırmak amacıyla planlanmıştır.
Yöntem: Tanımlayıcı ve ilişki arayıcı türde planlanan araştırmanın örneklemini Karadeniz Bölgesinde bir üniversitenin 340 hemşirelik öğrencisi ve 205 tıp öğrencisi oluşturmaktadır. Veriler Birey Tanılama Formu, Hasta Mahremiyet Ölçeği ve Çok Boyutlu Duygusal Empati Ölçeği ile Kasım 2021-Mart 2022 tarihleri arasında yüz yüze toplanmıştır. Çalışmaya başlamadan önce etik kurul onayı, kurum izni ve öğrencilerden bilgilendirilmiş onam alınmıştır.
Bulgular: Hemşirelik bölümü öğrencilerinin Hasta Mahremiyet Ölçeği puan ortalamaları 43.25±15.21, tıp bölümü öğrencilerinin 48.41±19.09, Çok Boyutlu Duygusal Empati Ölçeği puan ortalamaları hemşirelik bölümü öğrencilerinin 111.61±15.42 puan, tıp bölümü öğrencilerinin ise 107.91±14.71 olduğu belirlenmiştir. Öğrencilerin Hasta Mahremiyet Ölçeği puan ortalaması ile cinsiyet, okuduğu bölüm, okuduğu sınıf, hasta hakları yönetmeliğini okuma ve daha önce hastanede tedavi veya bakım alma durumuna göre gruplar arasında istatistiksel olarak anlamlı düzeyde fark bulunmuştur (p<0.05). Öğrencilerin Çok Boyutlu Duygusal Empati Ölçeği puan ortalaması ile cinsiyet, okuduğu bölüm, okuduğu sınıf ve daha önce hastanede tedavi veya bakım alma durumu gruplar arasında istatistiksel olarak anlamlı düzeyde fark olduğu belirlenmiştir (p<0.05). Ayrıca hemşirelik ve tıp öğrencilerinin Hasta Mahremiyet Ölçeği puan ortalamaları ile Çok Boyutlu Duygusal Empati Ölçeği puan ortalamaları arasında istatistiksel açıdan zayıf düzeyde negatif yönde istatistiksel açıdan anlamlı ilişki olduğu saptanmıştır (r=-0.346; p=0.000).
Sonuç: Bu çalışmada hem hemşirelik hem de tıp öğrencilerinin hasta mahremiyeti davranışlarının düşük, empati düzeylerinin ise yüksek olduğu belirlenmiştir. Bu doğrultuda öğrencilere özellikle hasta mahremiyeti konusunda farkındalık kazandırılması için eğitimlerin planlanması ve geri bildirimlerde bulunulması önerilmektedir.
Çalışmaya katılmayı kabul eden hemşirelik ve tıp öğrencilerine teşekkür ederiz.
Objective: This study was planned to determine and compare the patient privacy behaviors and multidimensional emotional empathy levels of nursing and medical students.
Methods: The sample of the research, which is planned as descriptive and relationship-seeking, consists of 340 nursing students and 205 medical students from a university in the Black Sea Region. The data were collected face-to-face with the Individual Diagnosis Form, Patient Privacy Scale and Multidimensional Emotional Empathy Scale between November 2021 and March 2022. Ethics committee approval, institutional permission, and informed consent were obtained from the students before starting the study.
Results: It was determined that the patient privacy scale average score of the nursing department students was 43.25±15.21, the medical department students 48.41±19.09, the multidimensional Emotional Empathy Scale score average was 111.61±15.42 for the nursing department students, and 107.91±14.71 for the medical department students. A statistically significant difference was found between the groups according to the mean score of the Patient Privacy Scale of the students and their gender, department, class, reading the patient rights regulation, and receiving treatment or care in the hospital before (p<0.05). It was determined that there was a statistically significant difference between the students' Multidimensional Emotional Empathy Scale mean score and gender, department, class, and previous hospital treatment or care status (p<0.05). In addition, it was determined that there was a statistically weak, negative and statistically significant relationship between the patient privacy scale mean scores of nursing and medical students and the mean scores of the Multidimensional Emotional Empathy Scale (r=-0.346; p=0.000).
Conclusion: In this study, it was determined that both nursing and medical students had low patient privacy behaviors and high empathy levels. In this direction, it is recommended to plan trainings and provide feedback in order to raise awareness of students especially on patient privacy.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Health Care Administration |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | April 26, 2024 |
Submission Date | September 7, 2022 |
Acceptance Date | December 6, 2023 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 40 Issue: 1 |