Bu kapsamda
mevcut çalışma semt pazarlarında satılan yaş sebze-meyve ürünlerinde gıda
güvenliğini konu almaktadır. Araştırmanın amacı; tüketicilerin yaş sebze-meyvelere
yönelik gıda güvenliği konusundaki bilgi ve farkındalık düzeyleri, konuya
yönelik bilgilerinin kaynağı, konuyla ilgili yürütülen iletişim
faaliyetlerinden haberdar olma durumları ve bu faaliyetlerin etkililiğine
yönelik tutumlarının ölçümlenmesidir. İzmir ilinden 489 katılımcıyla gerçekleştirilen araştırmada; yaş
sebze-meyve alışverişini semt pazarlarından yapan tüketicilerin (%70)
çoğunluğunun; düşük-orta gelir gurubundan ve düşük eğitim seviyesinden olan
kadınlardan oluştuğu, bu tüketicilerden yalnızca yarısının (%55) gıda güvenliği
konusunda bilgi sahibi olduğu ve bilgili olsalar dahi semt pazarından
sebze-meyve alışveriş yaparken güvenilir gıda olması durumunu önemsemedikleri
görülmüştür. Bunun yanı
sıra tüketicilerde güvenilir gıda farkındalığı yaratılması konusunda
yürütülmesi önerilen stratejik iletişim çalışmalarının başında yasal
otoritelerin yürütücülüğündeki kamusal yarar ve ikna (konuyla ilgili
kamuoyu araştırmaları yürütülmesi, ürünlerin üzerinde güvenilir gıda etiket ve
logosu bulundurulması, tasarım ve içerik bakımından ilgi çekici gıda
güvenliğini tanıtıcı materyallerin hazırlanıp kamuoyunun gıda riskleri hakkında
bilgilendirmesi, gıda krizlerine karşı risk planları hazırlanması ve kriz
durumlarında tüketici zararının telafi edilmesi, vb.) odaklı çalışmalarının
geldiği tespit edilmiştir.
Gıda
güvenliği çalışmaları kapsamında semt pazarları sürekli denetlenmesi gereken
işyerleri olarak tanımlanmakta ve yönetmeliklerde, pazar yerlerinde kullanılan
ambalaj, tanıtım ve kimlik levhaları, satıcıların kılık, kıyafet ve temizliği,
atıklarının atılmasına kadar birçok unsur yer almaktadır. Bununla beraber
tüketicilere yönelik; gıda ürünlerini saklama, son kullanma tarihi, etiket
okuma, raf muhafaza ve ambalaj kontrolü gibi standartların bulunmasına rağmen,
bu standartların paketlenmemiş yaş sebze-meyve ürünlerini kapsamadığı
görülmektedir. Bu kapsamda gıda güvenliği konusunda çıkarılan mevzuatların
neredeyse tamamında ambalajlı ürünlere yönelik esasların belirlenmiş olması
ancak, yaş sebze-meyvelerin paketlenmemiş olarak satıldığı semt pazarlarının dışarıda
bırakılmış olmasının gıda güvenliği çalışmalarında bir boşluk yarattığını
söyleyebiliriz.
Subjects | Communication and Media Studies |
---|---|
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | October 31, 2017 |
Submission Date | September 6, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Issue: 1 |