Research Article
BibTex RIS Cite

Değer Yönelimlerine İlişkin Faktörlere Yönelik Sınıf Öğretmenleri Üzerine Bir Uygulama

Year 2021, Volume: 3 Issue: 1, 1 - 13, 30.06.2021

Abstract

Son dönemlerde insan davranışlarını şekillendirmek ve izah etmek için değerler önemli olmakla birlikte toplumsal yapının sürdürülebilir olması ve yaşamın bir parçası haline gelmesi dolayısıyla değerlerin kazandırılmasında değer yönelimleri eğitim süreçlerinin önemli bileşenleri haline gelmiştir. Öyleki güncel çalışmalara bakıldığında değerlerin sosyal bilimlere yönelik araştırma konusu kapsamında işlendiği görülmektedir. Çünkü değerler bireylerin duygu, düşünce ve davranışlarını içine alan bir yapıda olması değerler yönelimi üzerindeki etkiyi artıran bir unsur olarak karşımız çıkmaktadır.
Yukarıda verilen öneminden ötürü bu çalışmada sınıf öğretmenleri gözüyle değer yönelimlerine ilişkin faktörlerin belirlenmesi hedeflenmiştir. Belirlenen sorunların önem düzeylerinin tespit edilmesi için Giresun İlinde çalışan sınıf öğretmenlerine uygulama yapılmıştır. Kompleks bir sorun olarak görülen bu hususlardaki aksaklıkların giderilmesi için Çok Kriterli Karar Verme Yöntemlerinden (ÇKKV), Analitik Hiyerarşi Prosesi (AHP)’den yararlanılmıştır. AHP yönteminden elde edilen analiz sonuçlarına göre değer yönelimlerinde en önemli faktörlerin sırasıyla “Geleneksellik”, “Yardımseverlik” ve “Güvenlik” olmuştur. En az öneme sahip olan değerler yönelimlerine ilişkin faktörler ise sırasıyla “Başarı”, “Uyarılım / Dürtü”, “Yaşamdan Haz Alma”, “Uyma” ve “Evrensellik” olduğu tespit edilmiştir.

References

  • Alpöge, G. (2011). Okul öncesinde değerler eğitimi. Ankara: Bilgi Yayınevi.
  • Clemen, R,T. ve Reilly, T. (2013). Making hard decisions with decision tools. South – Western Cangage Learning . USA.
  • Balat, G. U. ve Dağal, A. B. (2011). Okul öncesi dönemde değerler eğitimi etkinlikleri. Ankara: Kök Yayıncılık.
  • Bardi, A., Lee, J. A. ,Towfigh, N. ve Soutar, G. (2009). The structure of intraindividual value change. Journal of Personality and Social Psychology, 97, 913-929.
  • Demirutku, K. (2004). Turkish adaptation of the portrait values Questionnaire, Unpublished Manuscript. Ankara, Middle East Technical University.
  • Erdal, H. ve Korucuk, S. (2018). İmalat işletmelerinde yeni ürün geliştirme kriterleri: Karadeniz Bölgesi örneği, Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, Cilt 20, Sayı 1 , 99-112.
Year 2021, Volume: 3 Issue: 1, 1 - 13, 30.06.2021

Abstract

References

  • Alpöge, G. (2011). Okul öncesinde değerler eğitimi. Ankara: Bilgi Yayınevi.
  • Clemen, R,T. ve Reilly, T. (2013). Making hard decisions with decision tools. South – Western Cangage Learning . USA.
  • Balat, G. U. ve Dağal, A. B. (2011). Okul öncesi dönemde değerler eğitimi etkinlikleri. Ankara: Kök Yayıncılık.
  • Bardi, A., Lee, J. A. ,Towfigh, N. ve Soutar, G. (2009). The structure of intraindividual value change. Journal of Personality and Social Psychology, 97, 913-929.
  • Demirutku, K. (2004). Turkish adaptation of the portrait values Questionnaire, Unpublished Manuscript. Ankara, Middle East Technical University.
  • Erdal, H. ve Korucuk, S. (2018). İmalat işletmelerinde yeni ürün geliştirme kriterleri: Karadeniz Bölgesi örneği, Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, Cilt 20, Sayı 1 , 99-112.
There are 6 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Studies on Education
Journal Section Articles
Authors

Suadiye Yeşiltepe 0000-0003-1709-1482

Berna Korucuk 0000-0001-5963-2668

Publication Date June 30, 2021
Acceptance Date March 3, 2021
Published in Issue Year 2021 Volume: 3 Issue: 1

Cite

APA Yeşiltepe, S., & Korucuk, B. (2021). Değer Yönelimlerine İlişkin Faktörlere Yönelik Sınıf Öğretmenleri Üzerine Bir Uygulama. Eğitim Ve Teknoloji, 3(1), 1-13.