Bu çalışmanın temel amacı, PDR mezunu psikolojik danışmanların/rehber öğ-
retmenlerin ‘psikolojik danışma’ kavramına yönelik sahip oldukları metaforların
içerik analizi aracılığıyla ortaya çıkarılmasıdır. Araştırmada nitel ve nicel araş-
tırma yöntemleri birlikte kullanılmıştır. Çalışma 2015-2016 eğitim-öğretim yılı
güz döneminde Samsun ilinde görevli seçkisiz olarak seçilen 48 rehber öğretmen
ile gerçekleştirilmiştir. Çalışmanın verileri ‘Psikolojik danışma………..gibidir/
benzer; çünkü,…………’ cümlesinin PDR mezunu psikolojik danışman/rehber
öğretmenler tarafından tamamlanması ile elde edilmiştir. Çalışmada nitel araş-
tırma desenlerinden biri olan olgu bilim araştırma deseni kullanılmış ve veriler
içerik analizi tekniği ile analiz edilmiştir. Katılımcıların ifadeleri incelendiğinde
ürettikleri metaforların metafor sayısına göre sırayla; Kendini tanıma, ihtiyaç, geliştiren, belirsiz, yol gösteren, problem çözen, rahatlatan, fark ettiren ve koşulsuz
kabul eden kavramasal kategorileri altında toplanabildiği görülmüştür. Psikolojik
danışman/rehber öğretmenlerin psikolojik danışma’yı en fazla ‘Işık’ (f;3, %1.44) ve
‘Ayna’ (f;3, %1.44) ile eş anlamlı olarak algıladıkları görülmüştür. İleride yapılacak
araştırmalarda yöneti¬ci, öğretmen, öğrenci ve velilerin görüşlerini de dikkate alarak daha kapsamlı çalışmaların yapılması önerilmektedir. Nitel ve nicel araştırma
Journal Section | Eğitim ve Toplum Sayı 16 |
---|---|
Authors | |
Publication Date | May 2, 2017 |
Submission Date | July 17, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 6 Issue: 16 |
It publishes articles in Turkish in the fields of Educational Sciences and Social Sciences. The journal reaches libraries in Türkiye and abroad in printed form, and its electronic copy is scanned by many indexes.