Bu araştırmanın amacı 4, 5, 6 ve 7. sınıf Sosyal Bilgiler Öğretim Programlarında beşeri ve ekonomik coğrafyaya ilişkin beceri, öğrenme alanı ve kazanımları
incelemektir. Araştırmada nitel araştırma yaklaşımına dayalı olarak doküman incelemesi kullanılmıştır. Araştırmada veri kaynağı olarak, 2018 yılında kabul edilen
ilkokul 4. sınıf ve ortaokul 5, 6 ve 7. sınıf Sosyal Bilgiler Dersi Öğretim Programları
(MEB 2018) temel alınmıştır. Bu doğrultuda programlarda yer alan kazanım ve
becerilerden Beşeri ve Ekonomik Coğrafya alanları ile (nüfus coğrafyası, yerleşme
coğrafyası, siyasi coğrafya, tarihi coğrafya, tıbbı coğrafya, tarım coğrafyası, ulaşım coğrafyası, sanayi coğrafyası, doğal kaynaklar coğrafyası ve turizm coğrafyası)
ilişkili olanlar tespit edilmiştir. Araştırma sonucunda beşeri ve ekonomik coğrafyaya ilişkin en fazla kazanımın 6. sınıf Sosyal Bilgiler Öğretim Programında yer
aldığı belirlenmiştir. 4, 5, 6 ve 7. sınıf Sosyal Bilgiler Öğretim Programlarında yer
alan toplam 131 kazanımdan 65’inin beşeri ve ekonomik coğrafya ile ilişkili olduğu
tespit edilmiştir. Araştırmada ayrıca beşeri ve ekonomik coğrafyaya ilişkin kazanımların en fazla “Üretim Dağıtım ve Tüketim” öğrenme alanında, daha sonra
“Küresel Bağlantılar”, “Kültür ve Miras” ile “İnsanlar, Yerler ve Çevreler” öğrenme
alanında yoğunlaştığı görülmüştür. Ayrıca programda öğrencilere kazandırılması
hedeflenen 27 beceriden 9’unun Beşeri ve Ekonomik Coğrafya konuları ile doğrudan bağlantılı olduğu tespit edilmiştir.
Anahtar sözcükler: Sosyal Bilgiler, beşeri coğrafya, ekonomik coğrafya, kazanım.
Abstract:
The aim of this study was to examine the skill, learning domain and learning
outcomes related to human and economic geography in the 4th, 5th, 6th, and 7thgrade Social Studies Curriculum. Document analysis, one of the forms of qualitative
research, was used in the study. As a data source, the primary school 5th, 6th and
7th-grade Social Studies Curriculum, accepted in 2018 (MEB 2018), was used. The
learning outcomes and skills involved in the curriculum, related to human and
economic geography fields (population geography, settlement geography, political
geography, historical geography, medical geography, agricultural geography,
transportation geography, industrial geography, natural resources geography and
tourism geography), were identified. As a result of the study, it was determined that
the most learning outcomes related to human and economic geography included
in the 6th grade Social Studies Curriculum. It was determined that 65 out of
the total 131 learning outcomes in the 4th, 5th, 6th and 7th-grade Social Studies
Curriculum were related to human and economic geography. It was also seen that
the learning outcomes related to human and economic geography were mostly
concentrated in the field of “Production, Distribution, and Consumption”, then
“Global Connections”, “Culture and Heritage” and “People, Places, and Circles”. In
addition, it was determined that 9 out of 27 targeted skills were directly related to
the subjects of Humanities and Economic Geography.
Keywords: Social Studies, human geography, economic geography, learning
outcomes
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Eğitim ve Toplum Sayı 19 [tr] |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 15 Nisan 2018 |
Gönderilme Tarihi | 21 Ocak 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 7 Sayı: 19 |
Eğitim Bilimleri ve Sosyal Bilimler alanında Türkçe makale yayınlamaktadır. Dergi basılı olarak Türkiye ve yurt dışındaki kütüphanelere ulaşmakta, elektronik nüshası ise pek çok index tarafından taranmaktadır.