2015 ve 2017 İlkokul Birinci Sınıf Öğretim Programlarının Karşılaştırılması
Yıl 2020,
Cilt: 9 Sayı: 26, 475 - 498, 15.08.2020
Ayhan İncirci
,
Özgür Sirem
,
Hilal Sirem
Öz
Bu araştırmanın amacı 2015 ve 2017 yıllarında uygulamaya konan ilkokul birinci sınıf öğretim programlarının programın öğelerine göre karşılaştırılmasıdır. Araştırmada nitel araştırma yöntemlerinden doküman inceleme yöntemi kullanılmıştır. Araştırmanın örneklemini Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı tarafından yayınlanan 2015 yılı ve 2017 yılı Türkçe, Matematik ve Hayat Bilgisi dersi öğretim programları kullanılmıştır. Konu alanları, kazanım sayıları, içerik ve değerlendirme boyutları açısından karşılaştırma yapılmıştır. Birinci sınıf Türkçe Dersi Öğretim Programında, bitişik eğik yazıdan dik temel yazıya geçiş yapılmıştır. Ses temelli cümle yönteminden ses esaslı ilk okuma yazma öğretimine geçiş sağlanmıştır. Harf grupları 6’dan 5’e düşürülmüş olup kazanım sayısı artırılmıştır. 3 dil becerisi 4 dil becerisine çıkarılmıştır. Birinci sınıf Matematik Dersi Öğretim Programında, kazanım sayısı azaltılmış olup programda 4 öğrenme alanına yer verilmiştir. Programının içerik kısmında, öğrenme alanlarında ve alt öğrenme alanlarında değişiklikler yapılmıştır. Birinci sınıf Hayat Bilgisi Dersi Öğretim Programında ise bir önceki programa göre genel amaçlar sadeleştirilmiş ve daha anlaşılır hale getirilmiştir. Beceri sayısı ve değer sayısı artırılmış ve ünite sayılarında herhangi bir değişiklik olmamıştır. Yine bir önceki programa kıyasla kazanım sayılarında azalma olmuştur. 2017 programı, 2015 programına kıyasla sade, anlaşılır ve daha kolay uygulanabilir hale getirilmiştir. İçerik öğretim programı ile bütünleştirilmiştir. Genel olarak kazanım sayıları azaltılmış olup değerlendirme sürecinde izleme/biçimlendirme, sonuç-ürün odaklı değerlendirme kullanılmıştır.
Kaynakça
- ALAK, Gamze ve NALÇACI, Ahmet, (2013), “Hayat Bilgisi Öğretim Programı Öğelerinin Öğretmen Görüşlerine Göre Değerlendirilmesi”, Buca Eğitim Fakültesi
Dergisi, (33):36-51.
- AYRANCI, Bilge Bağcı, MUTLU, Hasan. Hüseyin, (2017), “2006, 2015 ve 2017 Türkçe Dersi Öğretim Programlarının Karşılaştırılması”, İnternational Journal of
Language Academy, V(7):119-130.
- BAYBURTLU, Yavuz Selim, (2015), “2015 Türkçe Dersi Öğretim Programı ve 2006 Türkçe Dersi Öğretim Programının Değerlendirilmesi”, Turkish Studies, X(15):137-
158.
DEMİREL, Özcan, (2010), Eğitimde Program Geliştirme, (12. Baskı), Ankara: PegemA Yayıncılık.
- DUMAN, Bilal, (2004), “İlköğretim Türkçe Programının Etkililiğinin Değerlendirilmesi (Konya ve Muğla Örneklerinin Karşılaştırılması)”, Türk Eğitim
Bilimleri Dergisi, II(1):85-108.
- FİDAN, Nurettin, (1986), Okulda Öğrenme ve Öğretme, İstanbul: Gül Yayınevi.
- ERDEN, Münire, (1998), Eğitimde Program Değerlendirme, (3. Baskı), Ankara: Anı Yayıncılık.
- ERDOĞAN, Fatma, HAMURCU, Hülya ve YEŞİLOĞLU, Ayşe, (2017), “Türkiye, Singapur TIMSS 2011 Sonuçlarının Matematik Programı Açısından Değerlendirilmesi”,
Cumhuriyet International Journal of Education CIJE, V(1): 31-43.
- ERTÜRK, Selahattin, (1988), “Türkiye’de Eğitim Felsefesi Sorunu”, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, III:11–16.
- GİRGİN, Yüksel, (2011), “Cumhuriyet Dönemi (1929-1930, 1949, 1981) Ortaokul Türkçe Öğretimi Programlarının İçerik, Genel ve Özel Amaçlarıyla Karşılaştırmalı
Gelişim Düzeyi”, Adnan Menderes Üniversitesi Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, II (1): 11-26.
- KARADAĞ, Özay ve KURUDAYIOĞLU, Mehmet, (2010), “2005 Türkçe Programına Göre Hazırlanmış İlköğretim Birinci Kademe Türkçe Ders Kitaplarının Kelime
Hazinesi”, Türklük Bilimi Araştırmaları, XXVII(27): 423-436.
- KÜÇÜKAHMET, Leyla, (2009), Program Geliştirme ve Öğretim, (24. Baskı). Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
- MEB (Milli Eğitim Bakanlığı), (2015), İlköğretim Kurumları Türkçe Dersi (1, 2,3 ve 4. sınıflar) Öğretim Programı, Ankara: Talim Terbiye Kurulu Başkanlığı Yayını.
- MEB (Milli Eğitim Bakanlığı), (2019), İlköğretim Kurumları Türkçe Dersi (1, 2, 3 ve 4. sınıflar) Öğretim Programı, Ankara: Talim Terbiye Kurulu Başkanlığı Yayını.
- MEB (Milli Eğitim Bakanlığı), (2015), İlköğretim Kurumları Matematik Dersi (1,2, 3 ve 4. sınıflar) Öğretim Programı, Ankara: Talim Terbiye Kurulu Başkanlığı Yayını.
- MEB (Milli Eğitim Bakanlığı), (2019), İlköğretim Kurumları Matematik Dersi (1,2, 3 ve 4. Sınıflar) Öğretim Programı, Ankara: Talim Terbiye Kurulu Başkanlığı Yayını.
- MEB (Milli Eğitim Bakanlığı), (2015), İlköğretim Kurumları Hayat Bilgisi Dersi (1, 2 ve 3. Sınıflar) Öğretim Programı, Ankara: Talim Terbiye Kurulu Başkanlığı Yayını.
- MEB (Milli Eğitim Bakanlığı), (2019), İlköğretim Kurumları Hayat Bilgisi Dersi (1, 2 ve 3. Sınıflar) Öğretim Programı, Ankara: Talim Terbiye Kurulu Başkanlığı Yayını.
- MEB, (2019), Hayat Bilgisi Dersi Öğretim Programı (1,2 ve 3. Sınıflar) Öğretim Programı Tanıtım Sunusu https://tegm.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2017_06/09163829_HAYAT_BYLGYSY.pdf 10.02.2018 tarihinde alındı.
- MELANLIOĞLU, Deniz, (2008), “Kültür Aktarımı Açısından Türkçe Öğretim Programları”, Eğitim ve Bilim, XXXIII(150): 64-73.
- ÖNCÜL, Remzi, (2000), Eğitim ve Eğitim Bilimleri Sözlüğü, İstanbul: Milli Eğitim Bakanlığı Yayınevi.
- ÖZMANTAR, Mehmet Fatih, ve Öztürk, Ayşe, (2017), “Problem Solving Skill in Primary Mathematics Curricula Documents of the Republican Period”, Uluslararası
International Journal of Social and Educational Sciences, IV(7): 120-146.
- ÖZMANTAR, Mehmet Fatih, ÖZTÜRK Ayşe ve Bay, Erdal, (2016), Reform ve Değişim Bağlamında İlkokul Matematik Öğretim Programları, Ankara: Pegem
Akademi Yayıncılık.
- ŞAHİN, Ayfer, (2012), “Bitişik Eğik Yazı Öğretiminde Karşılaşılan Problemler”, Eğitim ve Bilim, XXXVII(165):151-166.
- VARIŞ, Fatma, (1996), Eğitimde Program Geliştirme “Teori ve Teknikler”, Ankara: Alkım Kitapçılık Yayıncılık.
- VAN DE WALLE, A. John, KARP, S. Karen & BAY-WİLLİAMS, M. Jennifer, (2012), İlkokul ve Ortaokul Matematiği Gelişimsel Yaklaşımla Öğretim (7. Baskıdan)
(Çev. Ed. S. Durmuş), Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
- YILDIRIM, Ali ve ŞİMŞEK, Hasan, (2008), Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri (6.Baskı), Ankara: Seçkin Yayıncılık.