Ölçme ve değerlendirme, eğitim sisteminin işleyişi hakkında sürekli bilgi sağlamakta, bu nedenle eğitimdeki kullanım alanı genişlemektedir. Türkiye’de de ölçme ve değerlendirme alanına yönelik ilgi 2000’li yıllardan itibaren artmaya başlamıştır. Milli Eğitim Bakanlığı (MEB) tarafından özellikle son yıllarda atılan adımlar bu alanda bir dönüşüme yol açmış ve bu dönüşüm uluslararası kuruluşlar tarafından da yakından izlenmiştir. Bu çalışmada Milli Eğitim Bakanlığı (MEB) tarafından ölçme ve değerlendirme alanında son yıllarda atılan adımlar OECD’nin konu hakkındaki değerlendirme raporunda sunulan önerilerle birlikte değerlendirilmiştir. Son üç yılda öğretmenlerin ölçme ve değerlendirme becerilerinin geliştirilmesi için eğitimlerin önemli ölçüde artırılmış, 81 ilin tamamında Ölçme ve Değerlendirme Merkezlerinin (ÖDM) kurulmuş, ortaöğretime geçiş sistemi yeniden tasarlanmış, izleme çalışmaları çeşitlendirilmiş, dil becerileri ve sosyal-duygusal becerilerin değerlendirilmesine yönelik çalışmalar yapılmış, ölçme ve değerlendirmenin akademik destek programlarında ve rehberlik hizmetlerinde etkin kullanılmasına yönelik adımlar atılmıştır. Bu bağlamda, MEB’in son üç yılda ölçme ve değerlendirme alanındaki adımlarının OECD ve ilişkili çalışmalardaki önerilerle uyumlu olduğu ifade edilebilir. Okul değerlendirmelerinde öğrenme standartlarının belirlenmesi ve yükseköğretim düzeyindeki öğretmen eğitiminde ölçme ve değerlendirmeye ağırlık verilmesi atılan adımları daha da etkili kılacaktır.
Measurement and evaluation (M&E) provides data-based information about the functioning of the systems, and coverage of M&E has increased remarkably in education. The interest towards ME has also increased since the 2000s in Turkey. Ministry of National Education (MoNE) has made remarkable improvements on this field in last years and these steps have been pursued by international organizations. This study evaluates the steps taken by the MoNE in M&E in last years based on the suggestions of OECD review and studies on the subject. In the last three years, MoNE has increased teacher trainings in order to improve teachers' M&E skills, established of Measurement and Evaluation Centers (ODMs) in 81 provinces, made a transformation in the transition to secondary education system, diversified the national monitoring studies, initiated projects on assessment of language skills and social-emotional skills, developed M&E tools in support programs and vocational guidance services. In this context, MoNE's steps in the last three years are considered in coherence with the suggestions of the OECD and related studies. Specifying learning standards in school assessments and focusing more on M&E in teacher education at higher education level will make these improvements even more effective.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | July 31, 2021 |
Submission Date | March 3, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 Volume: 12 Issue: 23 |