Bu çalışma, Avrupa ve Türkiye'deki orta öğretim öğrencilerinin devamsızlığının nedenine dayalı olarak öğretmenlerin ve öğrencilerin görüşlerini değerlendirmek için nicel ve nitel araştırma yöntemlerini birleştiren karma yöntem araştırmasıdır. Araştırmanın örneklemi Türkiye, İzlanda, Avusturya, Çek Cumhuriyeti ve İspanya'daki liselerde görev yapan 10 öğretmen (her ülkeden ikişer) ve kolayca ulaşabilmek için amaçlı örnekleme yöntemi kullanılarak belirlenen bu öğretmenlerin okullarında öğrenim gören 155 öğrencidir. 10 öğretmen ile yapılan görüşmelerde yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. 155 öğrenciye uygulanan veri toplama aracı "Devamsızlık Nedenleri Ölçeği" dir. Nitel verilerin analizinde betimsel analiz tekniği kullanılmıştır. Çalışmanın yapılan analizinde nedenler arasında farklılık olduğu görülmüştür. Öğrencilerin devamsızlık nedenleri arasında yaşadıkları ülkeye göre anlamlı farklılık bulunmuştur. Öğretmenlere göre öğrenci devamsızlığı okul, öğrenci, psikoloji ve velilerden kaynaklanmaktadır. Öğrencilerin devamsızlığını ve okulu erken terkini en aza indirmede verilen öneriler görüşme formuna dahil edilmiş ve çalışmanın analiz bölümünde değerlendirilmiştir.
This work is a study of the convergent pattern of mixed methods research that combines quantitative and qualitative research methods to assess teachers’ and students’ opinions based on the reason of secondary education students’ absenteeism in Europe and Turkey. The study sample is 10 teachers (two from each country) working in high schools in Turkey, Iceland, Austria, Czech Republic, and Spain, and 155 students are studying in those teachers’ schools determined by using purposive sampling method to access them easily. A semi-structured interview form was used in the interviews with 10 teachers. The data collection tool applied to 155 students is the " "The Scale of Absenteeism Causes." Descriptive analysis technique was used in the analysis of qualitative data. In the analysis conducted of the study, it is observed that there is a difference between the reasons for absenteeism of boys and girls. A significant difference was found between the reasons for absenteeism of the students according to the country they live in. According to teachers, student absenteeism originates from school, students, psychology, and parents. Also, teachers' suggestions to reduce students' absenteeism and early school leaving were included in the interview form and evaluated in the analysis part of the study
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 15, 2021 |
Submission Date | February 26, 2021 |
Acceptance Date | April 24, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 Volume: 3 Issue: 1 |