Research Article
BibTex RIS Cite

Covid-19 Pandemi Sürecinin Akademisyenlere Getirdiği Avantajlar ve Dezavantajlar: Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi Örneği

Year 2022, , 44 - 65, 31.05.2022
https://doi.org/10.32433/eje.1003574

Abstract

Since the beginning of 2020, the coronavirus (Covid-19) pandemic has affected the world in many areas. It appears in education within these areas. Due to the pandemic education to many countries, including Turkey remotely (online) is continuing its training platform. Including in higher education in Turkey the rapid transition to distance education at all education levels required sudden infrastructure improvement and rapid adaptation to this process. The opinions of the academicians about the online courses made as a result of the measures taken in this process are important in terms of determining the limitations, quality, advantages and disadvantages of distance education. Thanks to the answers received from the academicians, it is aimed to determine the negative situations encountered in this process and to pave the way for a better education system.
This study aims to understand the advantages and disadvantages of distance education for academicians, who are important stakeholders of distance education during the Covid-19 pandemic process. Therefore, the study was designed with phenomenology, one of the qualitative research methods. 14 academicians from Kahramanmaraş Sütçü İmam University (KSÜ) participated in the study. Research participants were selected using the typical case method. In order to obtain research data, the approval of the Ethics Committee of KSU was first obtained. Questions were directed to academicians with a semi-structured interview form developed in line with expert opinions. Open-ended form and semi-structured interview forms were used as data collection tools. Content analysis method was used in the analysis of the data, interpretations were made by making direct quotes from intermediate opinions, and the findings were compared with the quotations, and the results and suggestions were developed.

Thanks

Çalışmayı büyük bir fedakarlıkla yürüten Rektörümüz sayın Niyazi CAN Hocamıza içten teşekkürler..

References

  • AKTÜRK, H. (2020). Yeni Koronavirüs Hastalığı Pandemisi Döneminde Online Yaşam Ve Psikolojik Etkileri. Ankara Üniversitesi Sağlık Bilimler Enstitüsü, Ankara, 1-25.
  • ARAR, A., ve ÇAKMAKÇI, B. (1999). Uzaktan Eğitimin Tarihsel Gelişimi, Uzaktan Eğitim Uygulama Modelleri Ve Maliyetleri. Birinci Uzaktan Eğitim Sempozyumu 15-16 Kasım 1999, 25-28.
  • ARAS, E. ve KARAKAYA, Y. E. (2020). Spor Eğitimi Kurumlarında Görev Yapan Akademik Personelin Uzaktan Eğitime Yönelik Görüşleri: Nitel Bir Çalışma. SPORMETRE Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 18(2), 1-12.
  • ARSLAN, H., ve ŞAHİN, I. (2013). Hizmet İçi Egitimlerin Video Konferans Sistemiyle Verilmesine Yönelik Ogretmen Görüşleri. Öğretim Teknolojileri Ve Öğretmen Eğitimi Dergisi, 2(2).
  • BAKİOĞLU, B., ve ÇEVİK, M. (2020). COVID-19 Pandemisi Sürecinde Fen Bilimleri Öğretmenlerinin Uzaktan Eğitime İlişkin Görüşleri. Electronic Turkish Studies, 15(4).
  • BAYBURTLU, Y. S. (2020). Covid-19 Pandemi Dönemi Uzaktan Eğitim Sürecinde Öğretmen Görüşlerine Göre Türkçe Eğitimi. Electronic Turkish Studies, 15(4).
  • BİRİŞÇİ, S. (2013). Video Konferans Tabanlı Uzaktan Eğitime İlişkin Öğrenci Tutumları Ve Görüşleri. Journal Of Instructional Technologies & Teacher Education, 2(1).
  • DANIEL, S. J. (2020). Education And The COVID-19 Pandemic. Prospects, 1-6.
  • DEMİRUTKU, K. (2020). Belirsizlik, Kontrol, Kabüllenme. Türk Psikologlar Derneği. http://www.psikolog.org.tr/tr/haberler/www/belirsizlik-kontrol-kabullenme-x531/.(E.T. 24.06.2020).
  • FİDAN. N. (2012). Okulda Öğrenme Ve Öğretme. Pegem.
  • HALLIN, H. (2020). Home-based telework during the Covid-19 pandemic.
  • HUBER, S. G., ve HELM, C. (2020). COVID-19 And Schooling: Evaluation, Assessment And Accountability İn Times Of Crises—Reacting Quickly To Explore Key İssues For Policy, Practice And Research With The School Barometer. Educational Assessment, Evaluation And Accountability, 1-34.
  • İNAN, C. (2013). Dicle Üniversitesi Öğretim Üyelerinin Uzaktan Eğitim Konusundaki Görüşlerinin Değerlendirilmesi. Elektronik Eğitim Bilimleri Dergisi (4).
  • KAYA, Z. (2002). Bazı Uzaktan Eğitim Uygulamaları, Uzaktan Eğitim. Pegem A Yayınları. ISBN 975
  • KAYA, M., ÇİTİL AKYOL, C., ÖZBEK, R. ve PEPELER, E. (2017). Lisansüstü Eğitim Programlarında 'Uzaktan Eğitim Uygulamasına' Yönelik 'Eğitim Bilimleri Bölümü' Akademisyenlerinin Görüşleri. Electronic Journal of Social Sciences, 16.
  • KUNÇ, Ş., ve VAROL, A. (21). Yüzyıl Eğitiminde Teknoloji Kullanımı ve Mesleki Teknik Eğitim. Endüstriyel Teknoloji, Bilimsel ve Teknik Dergi, 1(1), 41-46.
  • KURNAZ, E., ve SERÇEMELİ, M. (2020). Covıd-19 Pandemi Döneminde Akademisyenlerin Uzaktan Eğitim ve Uzaktan Muhasebe Eğitimine Yönelik Bakış Açıları Üzerine Bir Araştırma. Uluslararası sosyal bilimler akademi dergisi, (3), 262-288.
  • KÜRTÜNCÜ, M. ve KURT, A. (2020). COVID-19 Pandemisi Döneminde Hemşirelik Öğrencilerinin Uzaktan Eğitim Konusunda Yaşadıkları Sorunlar. Avrasya Sosyal ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 7(5), 66-77.
  • PAPİ, C., ve BÜYÜKASLAN, A. (2007). Türkiye ve Fransa’daki Uzaktan Eğitimde Gelişmeler: Hangi Eğitim Hakkı. In Marsilya: Colloque Tice Mediterranee-Uzaktan Eğitimde İnsan/Değişim Sorunsalı.
  • SAAVEDRA, J. (2020). Educational Challenges And Opportunities Of The Coronavirus (COVID-19) Pandemic. World Bank Blogs. Https://Blogs. Worldbank. Org/Education/Educational- Challenges-And-Opportunities-Covid-19-Pandemic.
  • SABAN, A. (2007). Lisansüstü Öğrencilerin Nitel Araştırma Metodolojisine İlişkin Algıları. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 1(17), 469-485.
  • TARLAKAZAN, E., ve TARLAKAZAN, B. E. (2020). Covid 19 Pandemi Sürecinde Türkiye’de Uzaktan Eğitim Çalışmaları: Kastamonu Üniversitesi Örneği. Electronic Turkish Studies, 15(7).
  • YALIN, H. İ. (2001). Öğretim Teknolojileri ve Materyal Geliştirme: Nobel.
  • YAMAMOTO, G. T., ve ALTUN, D. (2020). Coronavirüs ve Çevrimiçi (Online) Eğitimin Önlenemeyen Yükselişi. Üniversite Araştırmaları Dergisi, Nisan 2020, Cilt 3, Sayı 1, Sayfa: 25-34.
  • ZİNS, J. E., BLOODWORTH, M. R., WEISSBERG, R. P., and WALBERG, H. J. (2007). The Scientific Base Linking Social And Emotional Learning To School Success. Journal Of Educational And Psychological Consultation, 17(2-3), 191-210. www.tr.undp.org/ (E.T. 10.12.2020)

Advantages and Disadvantages of The Covid-19 Pandemic Process for Academicians: Case of Kahramanmaraş Sütçü İmam University

Year 2022, , 44 - 65, 31.05.2022
https://doi.org/10.32433/eje.1003574

Abstract

2020 yılının başından itibaren Koronavirüs (Covid-19) pandemisi dünyayı birçok alanda etkisi altına almıştır. Bu alanların içerisinde eğitimde karşımıza çıkmaktadır. Pandemi nedeniyle Türkiye’de dahil olmak üzere birçok ülke eğitime uzaktan (online) eğitim platformlarıyla devam etmektedir. Türkiye’de yüksek öğretimde dahil olmak üzere tüm eğitim kademelerinde hızla uzaktan eğitime geçilmesi ani alt yapı iyileştirmesi ve bu sürece hızlı adaptasyonu gerektirmiştir. Bu süreçte alınan önlemler neticesinde yapılan online derslere ilişkin akademisyenlerin görüşleri uzaktan eğitimin sınırlılıklarını, kalitesini, avantajlarını ve dezavantajlarını belirlemek açısından önem arz etmektedir. Akademisyenlerden alınan cevaplar sayesinde bu süreçte karşı karşıya kalınan durumlar tespit edilerek daha sağlıklı bir eğitim sisteminin önünün açılması hedeflenmektedir.
Bu çalışma, covid-19 pandemisi sürecinde uzaktan eğitimin önemli paydaşları olan akademisyenler açısından uzaktan eğitimin avantajlarını ve dezavantajlarını anlamaya yönelik oluşturulmuştur. Bu yüzden çalışma, nitel araştırma yöntemlerinden olgubilim ile desenlenmiştir. Araştırmaya Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi (KSÜ)’nde görev yapan 14 akademisyen katılmıştır. Araştırma katılımcıları tipik durum yöntemi ile seçilmiştir. Araştırma verilerinin elde edilebilmesi için öncelikle KSÜ Etik Kurul onayı alınmıştır. Sorular uzman görüşleri doğrultusunda geliştirilen yarı yapılandırılmış görüşme formu ile akademisyenlere yöneltilmiştir. Veri toplama aracı olarak açık uçlu form ve yarı yapılandırılmış görüşme formları kullanılmıştır. Verilerin analizinde içerik analizi yöntemi kullanılmış, ara ara görüşlerden doğrudan alıntılar yapılarak yorumlamalara gidilmiş, bulgular alıntılarla karşılaştırılmış, sonuç ve öneriler geliştirilmiştir.

References

  • AKTÜRK, H. (2020). Yeni Koronavirüs Hastalığı Pandemisi Döneminde Online Yaşam Ve Psikolojik Etkileri. Ankara Üniversitesi Sağlık Bilimler Enstitüsü, Ankara, 1-25.
  • ARAR, A., ve ÇAKMAKÇI, B. (1999). Uzaktan Eğitimin Tarihsel Gelişimi, Uzaktan Eğitim Uygulama Modelleri Ve Maliyetleri. Birinci Uzaktan Eğitim Sempozyumu 15-16 Kasım 1999, 25-28.
  • ARAS, E. ve KARAKAYA, Y. E. (2020). Spor Eğitimi Kurumlarında Görev Yapan Akademik Personelin Uzaktan Eğitime Yönelik Görüşleri: Nitel Bir Çalışma. SPORMETRE Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 18(2), 1-12.
  • ARSLAN, H., ve ŞAHİN, I. (2013). Hizmet İçi Egitimlerin Video Konferans Sistemiyle Verilmesine Yönelik Ogretmen Görüşleri. Öğretim Teknolojileri Ve Öğretmen Eğitimi Dergisi, 2(2).
  • BAKİOĞLU, B., ve ÇEVİK, M. (2020). COVID-19 Pandemisi Sürecinde Fen Bilimleri Öğretmenlerinin Uzaktan Eğitime İlişkin Görüşleri. Electronic Turkish Studies, 15(4).
  • BAYBURTLU, Y. S. (2020). Covid-19 Pandemi Dönemi Uzaktan Eğitim Sürecinde Öğretmen Görüşlerine Göre Türkçe Eğitimi. Electronic Turkish Studies, 15(4).
  • BİRİŞÇİ, S. (2013). Video Konferans Tabanlı Uzaktan Eğitime İlişkin Öğrenci Tutumları Ve Görüşleri. Journal Of Instructional Technologies & Teacher Education, 2(1).
  • DANIEL, S. J. (2020). Education And The COVID-19 Pandemic. Prospects, 1-6.
  • DEMİRUTKU, K. (2020). Belirsizlik, Kontrol, Kabüllenme. Türk Psikologlar Derneği. http://www.psikolog.org.tr/tr/haberler/www/belirsizlik-kontrol-kabullenme-x531/.(E.T. 24.06.2020).
  • FİDAN. N. (2012). Okulda Öğrenme Ve Öğretme. Pegem.
  • HALLIN, H. (2020). Home-based telework during the Covid-19 pandemic.
  • HUBER, S. G., ve HELM, C. (2020). COVID-19 And Schooling: Evaluation, Assessment And Accountability İn Times Of Crises—Reacting Quickly To Explore Key İssues For Policy, Practice And Research With The School Barometer. Educational Assessment, Evaluation And Accountability, 1-34.
  • İNAN, C. (2013). Dicle Üniversitesi Öğretim Üyelerinin Uzaktan Eğitim Konusundaki Görüşlerinin Değerlendirilmesi. Elektronik Eğitim Bilimleri Dergisi (4).
  • KAYA, Z. (2002). Bazı Uzaktan Eğitim Uygulamaları, Uzaktan Eğitim. Pegem A Yayınları. ISBN 975
  • KAYA, M., ÇİTİL AKYOL, C., ÖZBEK, R. ve PEPELER, E. (2017). Lisansüstü Eğitim Programlarında 'Uzaktan Eğitim Uygulamasına' Yönelik 'Eğitim Bilimleri Bölümü' Akademisyenlerinin Görüşleri. Electronic Journal of Social Sciences, 16.
  • KUNÇ, Ş., ve VAROL, A. (21). Yüzyıl Eğitiminde Teknoloji Kullanımı ve Mesleki Teknik Eğitim. Endüstriyel Teknoloji, Bilimsel ve Teknik Dergi, 1(1), 41-46.
  • KURNAZ, E., ve SERÇEMELİ, M. (2020). Covıd-19 Pandemi Döneminde Akademisyenlerin Uzaktan Eğitim ve Uzaktan Muhasebe Eğitimine Yönelik Bakış Açıları Üzerine Bir Araştırma. Uluslararası sosyal bilimler akademi dergisi, (3), 262-288.
  • KÜRTÜNCÜ, M. ve KURT, A. (2020). COVID-19 Pandemisi Döneminde Hemşirelik Öğrencilerinin Uzaktan Eğitim Konusunda Yaşadıkları Sorunlar. Avrasya Sosyal ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 7(5), 66-77.
  • PAPİ, C., ve BÜYÜKASLAN, A. (2007). Türkiye ve Fransa’daki Uzaktan Eğitimde Gelişmeler: Hangi Eğitim Hakkı. In Marsilya: Colloque Tice Mediterranee-Uzaktan Eğitimde İnsan/Değişim Sorunsalı.
  • SAAVEDRA, J. (2020). Educational Challenges And Opportunities Of The Coronavirus (COVID-19) Pandemic. World Bank Blogs. Https://Blogs. Worldbank. Org/Education/Educational- Challenges-And-Opportunities-Covid-19-Pandemic.
  • SABAN, A. (2007). Lisansüstü Öğrencilerin Nitel Araştırma Metodolojisine İlişkin Algıları. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 1(17), 469-485.
  • TARLAKAZAN, E., ve TARLAKAZAN, B. E. (2020). Covid 19 Pandemi Sürecinde Türkiye’de Uzaktan Eğitim Çalışmaları: Kastamonu Üniversitesi Örneği. Electronic Turkish Studies, 15(7).
  • YALIN, H. İ. (2001). Öğretim Teknolojileri ve Materyal Geliştirme: Nobel.
  • YAMAMOTO, G. T., ve ALTUN, D. (2020). Coronavirüs ve Çevrimiçi (Online) Eğitimin Önlenemeyen Yükselişi. Üniversite Araştırmaları Dergisi, Nisan 2020, Cilt 3, Sayı 1, Sayfa: 25-34.
  • ZİNS, J. E., BLOODWORTH, M. R., WEISSBERG, R. P., and WALBERG, H. J. (2007). The Scientific Base Linking Social And Emotional Learning To School Success. Journal Of Educational And Psychological Consultation, 17(2-3), 191-210. www.tr.undp.org/ (E.T. 10.12.2020)
There are 25 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Studies on Education
Journal Section Research Article
Authors

Niyazi Can 0000-0003-4373-0719

Mihriban Hatunoğlu 0000-0002-0123-1543

Publication Date May 31, 2022
Submission Date October 1, 2021
Acceptance Date April 7, 2022
Published in Issue Year 2022

Cite

APA Can, N., & Hatunoğlu, M. (2022). Covid-19 Pandemi Sürecinin Akademisyenlere Getirdiği Avantajlar ve Dezavantajlar: Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi Örneği. Erciyes Journal of Education, 6(1), 44-65. https://doi.org/10.32433/eje.1003574

ERCİYES JOURNAL OF EDUCATION [EJE]

Creative Commons License This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Map             erihplus.png