The role of the history of mathematics in understanding the concepts in mathematics is among the topics that have been given importance in recent years, however incorporating history of mathematical concept in teaching is still limited. Logarithm is one of the most fundamental concepts in mathematics, it is frequently used in the fields of science and technology. However, studies show that students have difficulty in understanding the concept of logarithm, and they have difficulty in comprehending the meaning of logarithm even if they can perform operations on logarithmic expressions. As with other concepts in mathematics, it is known that the way in which the concept of logarithm is introduced and structured in teaching is closely related to how students understand it. How a mathematical concept is structured in the textbook significantly affects how teachers teach the concept in the classroom. Therefore, how mathematical concepts are structured in textbooks is one of the important parameters in mathematics teaching. In Turkey, the concept of logarithm is introduced to students in the 12th grade. When the 12th grade mathematics textbook is examined, it is seen that the concept of logarithm is defined as the inverse of the exponential function. It is also understood that the algebraic approach is heavily utilized in the teaching of logarithms. In this study on the history of the concept of logarithm, it is revealed that the historical development of the concept of logarithm is different from the way the concept is structured in textbooks. This study aims to propose an alternative way of defining and introducing the logarithm by making use of the historical development of logarithm. It is expected that the findings of the study will facilitate the understanding of the relationship between the numerical, algebraic, and geometric expressions of the logarithm, thus helping to comprehend the meaning of the logarithm.
Logarithm history of logarithm mathematics textbooks teaching mathematics secondary school mathematics
Matematik tarihinin matematikteki kavramların anlaşılmasındaki rolü son yıllarda önem verilen konular arasındadır, ancak matematik tarihinin matematik öğretimine dahil edilmesinde hala bazı kısıtlar mevcuttur. Logaritma, matematikteki en temel kavramlardan biridir, bilim ve teknoloji alanlarında sıklıkla kullanılmaktadır. Ancak, araştırmalar öğrencilerin logaritma kavramını anlamakta zorlandıklarını, kimi zaman logaritmik ifadelerle ilgili işlemlerde kimi zaman ise logaritmik ifadelerle ilgili işlemleri yapabildikleri halde logaritmanın anlamını kavramakta güçlük çektiklerini göstermektedir. Matematikteki diğer kavramlarda olduğu gibi, logaritma kavramının öğretiminde öğrencilere tanıtılma ve yapılandırılma şeklinin öğrencilerin onu nasıl anladığı ile yakından ilişkili olduğu bilinmektedir. Bir matematiksel kavramın ders kitabında nasıl yapılandırıldığı öğretmenlerin kavramı sınıfta nasıl öğrettiğini önemli oranda etkilemektedir. Dolayısıyla, ders kitaplarında matematiksel kavramların nasıl ele alındığı matematik öğretimindeki önemli parametrelerden biridir. Türkiye'de logaritma kavramı öğrencilere 12. sınıfta tanıtılmaktadır. 12. sınıf matematik ders kitabı incelendiğinde logaritma kavramının üstel fonksiyonun tersi olarak tanımlanarak öğretilmeye başlandığı görülmektedir. Logaritma öğretiminde yoğunluklu olarak cebirsel yaklaşımdan faydalanıldığı anlaşılmaktadır. Logaritma kavramının tarihi ile ilgili yapılan bu çalışmada, logaritma kavramının tarihsel gelişiminin kavramın ders kitaplarında ele alınma şeklinden farklı olduğu ortaya konulmaktadır. Bu çalışma, logaritmanın tarihsel gelişiminden faydalanarak logaritmayı tanımlamanın ve tanıtmanın alternatif bir yolunu önermeyi amaçlamaktadır. Çalışmanın bulgularının logaritmanın sayısal, cebirsel ve geometrik ifadeleri arasında ilişkinin anlaşılmasını kolaylaştırması, böylelikle logaritmanın anlamının kavratılmasına faydası olması beklenmektedir.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Compilation |
Authors | |
Publication Date | October 31, 2021 |
Submission Date | October 4, 2021 |
Acceptance Date | October 5, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 |
ERCİYES JOURNAL OF EDUCATION [EJE]
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.